Krydder Fethiye gamlebyen Tyrkia

Horecamarked i vekst

Tall fra Tradesolutions årlige horecarapport viser at etter en liten volumnedgang i 2011 så økte innkjøpsvolumet med 2,8 prosent i 2012. Veksten i innkjøpsverdi av dagligvarer steg i 2012 med 4,9 prosent til 21,37 milliarder. Siden 2004 er veksten i omsetningen på 45 prosent.

Publisert

Salget av krydder til horecamarkedet i Norge er i sterk vekst. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

At det norske markedet for matservering er attraktivt, vises også gjennom at utenlandske kjedekonsepter har etablert seg de siste årene og at flere planlegger etablering.

Blant annet har den amerikanske kjeden Starbucks planer om å erobre Norge, og bli markedsleder innen tre år.

Veksten fortsetter i år

I starten av året utarbeidet Tradesolution AS en prognose for 2013 som viser at det er forventet en vekst på 4,5 prosent til 22,3 milliarder kroner i innkjøpsverdi.

Status per april viser en økning på 1,9 prosent i innkjøpsverdien og 2,0 prosent i innkjøpsvolumet.

Vekst for krydder

Ser vi på de forskjellige varegruppene i bransjen, er det noen som det er verdt å legge merke til. «Krydder», som har en høy distribusjon (10 707 enheter), økte med hele 10,35 prosent i 2012, til 466 889 kg. I 2011 var det ingen vekst.

En annen varegruppe som opplever stor vekst er «Kjøtt, hamburgere og løvstek». Etter to år med nedgang (2010 og 2011), økte innkjøpsvolumet med 16,4 prosent i 2012. Det er undergruppen «Hamburgere» som har størst volum og øker hvert år. «Løvstek» har blitt redusert hvert år fra 2008. Oslo øker mest blant landsdelene med 32 prosent økning i 2012.

«Ost» er en varegruppe med høy distribusjon, som har hatt vekst i flere år, men i 2012 faller innkjøpsvolumet med 8,13 prosent. Dette skyldes redusert volum av undergruppene «Revet ost» og «Skivet ost». Snittkjøp per kunde er redusert med 130 kilo.

80 varegrupper

Horecarapporten fra Tradesolutions AS inneholder statistikker brutt på 80 varegrupper basert på salgsinformasjoner fra Asko og ServiceGrossistene.

Ved utgangen av 2011 dekker disse grossistene ca. 92-95 prosent av det grossistdistribuerte matvaresalget.

Du kan lese mer på Tradesolution.no

Bedring, men fortsatt nedgang for KBS-markedet

KBS-bransjen har de siste årene vært under hardt press, og innkjøpsvolumet (grossistsalget) er blitt redusert hvert eneste år.

Innkjøpsvolumet viser fortsatt nedgang, men den er halvert fra 7,3 prosent i 2011 til 3,4 prosent i 2012. Omsetningen økte derimot med 3,3 prosent i 2012. Dette gir en totalomsetning på 13,87 milliarder (eksklusive drivstoff og smøremidler).

«In» med pasta

Til tross for nedgang i innkjøpsvolumet totalt så er det noen varegrupper som øker i 2012. En av dem er «Pasta» (ferdige pastaretter, fylt pasta, lasagneplater, m.m.), som øker med hele 76,58 prosent! Grunnen til denne store økningen er en rekke nylanseringer som har hatt mye salg.

«Kaffe» er en varegruppe som har hatt blitt redusert de siste år, men som i 2012 hadde en positiv utvikling i innkjøpsvolum på 3,05 prosent. Dette skyldes en økning i snittkjøp per kunde på 13,37 kilo.

«Ut» med kylling

«Kjøtt Hvitt» (kylling, kalkun, m.m) har hatt stor nedgang i KBS-bransjen de siste årene. Nedgangen fortsatte i 2012 med 11,84 prosent nedgang i innkjøpsvolum. Totalt er varegruppen redusert med 30 prosent siden 2008. På landsbasis er nedgangen størst i Oslo med 21,47 prosent i 2012.

Grunnen til økningen i total omsetning kan være omlegging i pris og produktsortiment for å motvirke tapet i volum.

Tradesolutions prognoser i starten av året viste at omsetningen i 2013 sannsynligvis lander på rundt 1 prosent økning. Hittil i 2013 per april viser en nedgang i innkjøpsverdien på 7,2 prosent, mens innkjøpsvolumet er redusert med 4,2 prosent.

70 varegrupper i KBS

KBS-rapporten viser salget pr år fra 2008 til 2012 fra grossist, på over 70 varegrupper. Salgsgrunnlaget er basert på salg fra grossist til KBS-enhet (kiosk/bensinstasjon).

Grossistene som er med dekker ca. 97 - 99 prosent av det grossistdistribuerte salget på dagligvarer til KBS.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS