Lofoten.
Lofoten.

Hvorfor ryddes det ikke i egen hage?

Lofoten har fått mye medie-juling også denne sommeren. Hvorfor rydder de ikke i egen hage?

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

 Hvorfor opplever Lofoten negativ presse år etter år? Hvorfor løser ikke regionens ledere problemene, i stedet for å skylde på mediene? Det hele virker noe hjelpeløst.

Med reiselivssjef Line Renate Samuelsen i spissen, er sommerens tale fra Lofoten at mediene ikke tar ansvar, samtidig som stortingspolitikerne etterlyses. Det etterlatte inntrykket av Lofoten er vanskelig å karakterisere som annet enn reiselivssjefens og Lofot-kommunenes tafatthet.

Senest lørdag gikk reiselivssjefen i rette med Lofotpostens sjefredaktør i et innlegg i avisa, der hun forsterket kritikken hun har kommet med i hele sommer, at det er mediene som er problemet, ikke reiselivssjefen og Destinasjon Lofoten. Samuelsen liker ikke at Lofotpostens redaktør er kritisk til hvordan hun og Destinasjon Lofoten

Arbeider.

Mediene utvikler ikke turisme

Hvorfor opplever Lofoten negativ presse år etter år? Hvorfor løser ikke regionens ledere problemene, i stedet for å skylde på mediene? Det hele virker noe hjelpeløst, skriver Bjørn B. Jacobsen i denne kronikken.
Hvorfor opplever Lofoten negativ presse år etter år? Hvorfor løser ikke regionens ledere problemene, i stedet for å skylde på mediene? Det hele virker noe hjelpeløst, skriver Bjørn B. Jacobsen i denne kronikken.

Det er greit å minne reiselivssjefen om at det ikke er noen norske medier som har bedt eller instruert Lofoten om å satse stort på turisme. Det foreligger heller ikke noe stortingsvedtak, meg bekjent. Det er Lofoten selv som de senere år har satset på turisme som en farbar og økonomisk lukrativ vei å gå. Betydelig turisme genererer kolossal lokal verdiskapning. Ikke bare i Lofoten, men mange destinasjoner og regioner er avhengige av inntektene turismen skaper for samfunnsregnskapet.

Fattige Lofoten-kommuner

Hauklandstranda i Lofoten.
Hauklandstranda i Lofoten.

Joda, vi vet at to av de seks kommunene i Lofoten, Vågan og Moskenes, er på Robeklista. De er i økonomisk ubalanse og derfor underlagt statlig kontroll. Men, punkterer jeg på sykkeltur, fikser jeg dekket selv. Jeg roper ikke etter noen. En noe hjelpeløs metafor vil kanskje reiselivssjefen mene, men det er akkurat slik jeg leser Lofoten; noe hjelpeløs og ute av stand til å rydde i egen hage. Er turismen delvis punktert, er det fånyttes å rope etter stortingspolitikere. Lofotens fremganger er i aller høyeste grad er en ønsket og villet lokal utvikling.

Meningsløse politiker-rop

Stikkene til mediene, og ropene etter stortingspolitikerne, blir derfor meningsløse. At tabloidene ofte har oppblåste titler, er mediehverdagen vi lever i nå. Deal with it, som vi sier på nynorsk.

Det Lofoten kan ha, og bør ta regi på, er hvordan de de selv kommuniserer med omverden, med hvilket innhold og styrke. Som strategirådgiver i flere tiår, ikke minst innen media-kommunikasjon, synes jeg det er rart at et så betydelig opplevelsesprodukt som Lofoten, kløner det til, med en reiselivssjef som lar seg irritere over forhold hun burde håndtert langt bedre.

Lofoten må involvere riktige instanser

Reine er et svært populært reisemål i Lofoten.
Reine er et svært populært reisemål i Lofoten.

Tiden er overmoden for Lofoten til å løse problemene, og involvere instansene som har ansvar her: De seks kommunene som utgjør region Lofoten, Nordland fylkeskommune som i likhet med alle andre fylkeskommuner sier at reiseliv er et satsingsområdet, og Statens Vegvesen med ansvar for veinettet, bortsett fra de lokale kommunale veiene.

Lofoten er én av 18 strekninger med nasjonal turistveg-status, men hvor mye bidrar Vegvesenet med? Hvor mange parkeringsplasser har de anlagt, eller hvor mange toaletter har de satt opp langs den nasjonale turistveien som går tvers igjennom hele Lofoten?

Märtha & Durek på do?

Av de seks milliardene som er totalbudsjettet for å utvikle «Nasjonale Turistveger», burde det være en smal sak å sørge for at denne strekningen, som til de grader eksponert for mangel på toalettfasiliteter, ble kraftig oppgradert uten at arkitekter og kunstnere måtte kobles inn. 

Må du på do er ikke kunstnerisk utførelse det første du tenker på, men et ryddig toalett med en dør som kan låses, toalettpapir og gjerne et bilde av kongeparet på veggen, slik det skal være på et norsk utedo, alternativt et bilde av Märtha og Durek, hvis ytterligere presseomtale, nasjonalt og internasjonalt er ønskelig.

Hvorfor forstår ikke reiselivssjefen kritikken?

Utsikt fra populære Reinebringen.
Utsikt fra populære Reinebringen.

Reiselivssjefen ser ikke ut å bry seg om kritikken som har kommet i sommer. Hun fortsetter å hamre løs på mediene. Lørdag i Lofotposten, etter sjefredaktørens kommentar der han etterlyser handling. Hun skriver: «At Lofotpostens redaktør ikke liker mine utspill om medias ansvar for beskrivelsen av turistsituasjonen i Lofoten, betyr ikke at jeg ikke tar problemene vi står ovenfor på alvor».

Hadde reiselivssjefen tatt problemene på alvor, og jeg gjentar; problemer som har pågått over år, burde man forvente at problemene fant en løsning, men det virker ingenlunde slik. Tvert i mot ser problemene ut til å forsterke seg.

Lofoten er ikke Stortingets ansvar

Mediene har selvfølgelig ikke noe som helst ansvar for situasjonen i Lofoten. Tvert om skal reiselivssjefen og hele besøksnæringa være glade for at mediene setter fokus på det Lofoten burde fått kontroll på for lenge siden.

«Vi er nemlig avhengige av at stortingets politikere snarest kommer på banen, og bidrar til at Norges sterkeste internasjonale merkevare ikke revner..», skriver reiselivssjefen lørdag.

Det er sterk kost at reiselivssjefen frykter at merkevaren Lofoten skal «revne». I denne erkjennelsen er det en oppsiktsvekkende ansvarsfraskrivelse å tro, at stortingspolitikere skal rykke ut fordi det er deres ansvar at Lofoten ikke handterer egne problem. Rent politisk ligger dette på Lofoten-kommunene selv, på Nordland fylkeskommune og på Vegvesenet. Instanser som må engasjere seg operativt for sammen med næringa å legge forholdene best mulig til rette.

Hvem drar lasset i Lofoten?

Innlandet, en region jeg har jobbet med i mange år og kjenner godt, er Norges ledende fylke på året-rundt-fritidsturisme. Her er fylkeskommunens administrative og politiske ledere både på banen og på ballen. Noen av landets mest profilerte destinasjoner som Lillehammer, Trysil, Hafjell, Kvitfjell og Beitostølen, handterer sine egne utfordringer. Ikke minst fordi sterke motorer som SkiStar (Trysil og Hemsedal), og Alpinco (Hafjell, Kvitfjell, Oppdal), drar et betydelig lass.

Hvem er motorene som drar lasset i Lofoten? Kommunene er små, og to av dem er altså på Robeklista. Har du ikke penger så har du ikke penger, og som bankene forteller deg når du søker lån; ambisjonene må stå i forhold til kronene du har til rådighet. Lofoten kan ikke satse på turistisk verdensherredømme, hvis eierne er 6 kommuner med svak økonomi. Tid for time out og rekonstruksjon?

Lofoten har selv ansvaret

Medier skal selvfølgelig være etterrettelige i sin rapportering, alltid, uansett tema. Men det er naivt å tro at mediene, verken norske eller utenlandske, har noe som helst ansvar for bildet som tegnes av Lofoten, at dette bildet er det samme som reiselivssjefen eller besøksnæringa nødvendigvis ønsker. Vi kaller det profilgap; avstanden mellom bildet en virksomhet ønsker å etablere, versus det reelle bilde omverden har, av Lofoten i dette tilfellet.

Medieomtalene har ikke ramlet inn fra intet. De skyldes de facto en problematisk situasjon. Ansvaret ligger derfor til en hver tid hundre prosent på virksomhetens ledelse, ikke på mediene eller andre.

Alle unner vi Lofoten suksess

"Lofoten er blitt en helårsdestinasjon. Og den viktigste internasjonale turistmagneten for Norge. Når internasjonale turister kommer til Lofoten, besøker de også andre steder i Norge. De legger igjen milliarder av kroner.» - skriver reiselivssjefen.

Alle unner vi Lofoten suksess. Så er nok påstanden om «den viktigste turistmagneten for Norge» en smule høy og mørk. Vi har mange destinasjoner og opplevelser med høyt besøksvolum og sterk attraktivitet. Sterkest økning har Oslo, som uansett er Norges vår viktigste hub for innkommende turisme, av nettopp kolossal betydning for hele reiselivs-Norge, Lofoten inkludert.

Som Kennedy sa..

La oss håpe Lofoten får orden i egen hage, og at reiselivssjefen i stedet for å brenne energi på norske og utenlandske medier, heller drar i gang en revitalisering med mål om å gi Lofoten langt bedre infrastruktur enn tilfellet er i dag.

Jeg skal ikke servere bastante råd til Lofotens politikere og ledere, men kanskje denne Kennedy-inspirerte devisen kan være en god start for et mer harmonisk Lofoten fremover:

«Spør ikke hva Staten kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for Lofoten!»

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS