Hovi suksess Beitostølen2

Sterk resultatforbedring for Beitostølen Resort

Endringer i drift og selskapsstruktur har gitt resultater. Etter noen veldig tøffe vintersesonger kan Beitostølen Resort vise til en resultatforbedring på 21,8 millioner kroner fra 2011 til 2012. Da ga et overskudd på 5,8 millioner kroner i fjor.

Publisert

«Mr. Beitostølen», Steinar Hovi, flankert av sine to sønner og kompanjonger Bjørnar Hovi (til venstre) og Atle Hovi. (Foto: Bjørn B Jacobsen, Republik Communications)

Smilene var brede da revisor og BDO-partner Erik Ramsberg kom til fjells med årsregnskap og bløtkake i bryllupsformat.

– Det har vært tøff jobbing, men nå er vi i flytsonen, stråler direktør Atle Hovi.

Sola har strålt over Beitostølen fra skikonge Petter Northug jr. og skidronning Marit Bjørgen åpnet vintersesongen i november, til kronprinsparet avsluttet en eventyrlig vinter på 900 meter i april.

Tilbake etter tøffe vintersesonger

For gründer og fjell-Norges høvding Steinar Hovi (73) var dette en gledens dag, uten at han noen gang har vært i tvil om at han og hans to sønner og kompanjonger Atle og Bjørnar, som eier og driver konsernet Beitostølen Resort, ville komme sterkt tilbake etter noen tøffe vintersesonger som har herjet hele fjell-Norge.

Radisson Blu Beitostølen med alpinbakken og mange hytter i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)

– Nå er vi der vi skal være, og viktigst av alt; vi stimuleres ytterligere av den positive energien og entusiasmen denne oppgangen og fremgangen skaper. Vi har mye på gang og går spennende tider i møte med nye prosjekter og satsinger, sier en offensiv Steinar Hovi.

En budbringer med positivt budskap

BDO-partner og revisor Erik Ramsberg deler Hovi-guttas glede, og viste det billedlig med en svær bløtkake med teksten: "Gratulerer med en fantastisk innsats i 2012".

– Vi revisorer er ofte budbringere av negative meldinger. Derfor er det ekstra moro når en kunde presterer så til de grader som det Beitostølen Resort har gjort i 2012. En resultatforbedring på 21,8 millioner kroner og overskudd på 5,8 millioner kroner er utrolig bra gjort i et svært utfordrende og konkurranseutsatt marked. Når vinteren i både 2011 og 2012 var ekstremt vanskelig værmessig sett, står det stor respekt av resultatet, understreker Erik Ramsberg, som tok den turen fra Gjøvik til Beitostølen med årsregnskap og bløtkake i bryllupsformat i baksete.

Moro for stedet

Bilbanen er en populær sommeraktivitet på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Det er klart dette er fantastisk moro, både for oss som eiere og drivere, og selvfølgelig for alle våre 104 medarbeidere som virkelig har stått på, og naturlig nok viktig for hele Beitostølen, sier Atle Hovi, som sitter med den daglige ledelsen av Hovi-familiens konsern.

– Når vi lykkes drypper det på alle. Dette er viktig for både verdiskapningen og fremtiden i fjellet. Nord-Norge og Fjord-Norge er viktige fyrtårn for det norske turistproduktet, og nå må Fjell-Norge inn som den tredje viktige pillaren når vi markedsfører og selger turist-Norge. Vi sitter på et verdensprodukt. Det vi har her oppe, med hele Jotunheimen Nasjonalpark som spisskammers, og med den infrastrukturen vi har bygget opp, så representerer vi et tilnærmet unikt produkt som potensielt millioner av kjøpesterke mennesker verden over vil være interesserte i, hvis de kjente til Norge og Fjell-Norge, sier Atle Hovi.

Endringer i drift og selskapsstruktur

– Hva ligger bak resultatforbedringen på 21,8 millioner kroner?

Fra en av suitene på Radisson Blu-hotellet på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Hardt og disiplinert arbeid over hele fjøla. Vi har gjort mange grep, men med gjennomgående sterkt fokus på tiltak som ikke har gått utover kvaliteten på opplevelsen for våre gjester. Der er vi kompromissløse. Vår gjestfrihet er verken til salgs eller gjenstand for nedgradering av noe slag.

– Hvor ligger kostnadsbesparelsene?

– På stort og smått. Vi har spart 80 000 kroner i året på å fakturere pr mail i stedet for post og porto. Vi sparte 100 000 på å skifte fra kabel til parabol på vårt hotell Radisson Blu Beitostølen. Mange slikt ting

– En real "wake up call" med andre ord?

– Ja, skikkelig, og den trengte vi også! Vi har reforhandlet alle avtaler som kunne reforhandles. Vi har sagt opp abonnementer og skrellet bort alt dette som bare er kjekt å ha.

– Dere har mange selskaper. Har dere gjort endringer i selskapsstrukturen?

-Våre 14 selskaper er fusjonert ned til sju de to siste årene. Her har vi spart inn 4 millioner kroner bare i lønn, regnskap og revisjon. Så har vi skjerpet fokus slik at vi kun konsentrerer oss om egen kjernevirksomhet, og setter bort alt annet til de som er mer profesjonelle enn oss innenfor andre områder.

Fire årstider

Fire årstider hos Atle Hovi på Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Hva med markedsarbeidet og Beitostølens posisjon?

– Det er ingen som sparer seg til suksess, så parallelt med alle innsparingstiltakene, har vi giret kraftig opp og kjørt en omfattende kommunikasjonssatsing siden tidlig høst i fjor. Vi har vært underdog på kommunikasjon - underkommunisert i forhold til hva vi har å tilby på Beitostølen til alle årstider, men nå jobber vi med en av Norges beste PR-kapasiteter på lag, og det gir resultater for oss og for hele bygda, både på ide- og produktutvikling og på vår kommunikasjon med omverden.

Hyttene er en viktig del av Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Hytteturisme ødelegger for hotellene i fjellet, påstår noen. Valdres er Norges største hytteregion med 18 000 hytter?

– Øystre Slidre/Beitostølen økte mest på hytter i hele Norge i fjor, og vi er selv delaktig i en ny og spennende hyttesatsing som rulles ut snart. Vi snur på flisa og sier tvert om at hytteeierne representerer et kjempemarked for oss på hotellsiden. De er faktisk våre største kunder på kurs og konferanser i dag. Vi har mye næringslivsfolk her oppe, og det handler om å identifisere mulighetene. Spille på det vi er unike på.

– I fjor hadde vi eksempelvis 25 bedrifter som kombinerte konferanse med å gå Besseggen. Sist høst kåret langrennslandslagets +11.000 Facebook-venner Beitostølen til Norges beste skidestinasjon for langrenn, og nå er vi best i landet på alpinanlegg, med Raudalen som ikke stenger bakkene før 12. mai. Jo da, vi har mye som by- og flyplasshotellene aldri kan matche, påpeker Atle Hovi.

Ikke til salgs!

Steinar Hovi er klar på fjelleventyret han startet i 1965 ikke er til salgs:

– Vi er ikke her for å tjene kortsiktige penger. Det er ikke slik vi er skrudd sammen. For oss er dette et livsverk. En livsstil. Alt vi har tjent har vi pløyd inn i Beitostølen. Hver ei krone. Derfor tåler vi høye bølger, og i dag står vi godt rustet. Vår målsetting fremover er enkel og klar: Norges beste helårsdestinasjon. En posisjon vi langt på vei har tatt allerede. Og; vi skal fortsatt utvikle Beitostølen på en slik måte at våre gode gjester gjenkjøper det vi skaper. Hadde det vært NM i gjenkjøp, tror jeg Beitostølen hadde blitt vanskelig å slå, fastslår fjell-Norges høvding, Steinar Hovi.

Powered by Labrador CMS