Wongraven2

Wongraven – smeller til igjen

Gode merkevarer innen vin skapes av personligheter som gjennom sin lidenskap og smakskompetanse lanserer egne vinmerker. Wongraven har siden lanseringen i 2010 blitt et vinfenomen skapt av Sigurds Wongravens unike smakskompetanse og personlighet.

Publisert

Sigurd Wongraven blender aller sine viner selv. (Foto: Niklas Lello)

Først ut var et samarbeidsprosjekt med Luca Roagna i Piemonte. Vinene falt umiddelbart i smak hos landets vinpresse og etter hvert forbrukere i hele Norge. Tredje årgang av Wongraven Alleanza Langhe Rosso (flaske og bag), samt Wongraven Unione Barolo 2006 gir nye tilhengere og salgsstatistikken peker mot 150.000 solgte liter i 2012. Noe som kan betegnes som en stor suksess i Norge. Fra samarbeidsprosjektet med Roagna kommer det på sensommeren en liten godbit på bare 250 flasker kvalitetsrosé fra Piemonte, kan Sigurd Wongraven avsløre med sitt underfundige smil.

Nå smeller Wongraven til med to nye viner i sin portefølje. Ikke alene på grunn av suksessen, men basert på utviklingen Wongraven merkevaren har fått i Norge. Behovet for å utvikle serien utover Roagna-tilknytningen er etter min mening et naturlig og godt valg og noe som underbygger Sigurd Wongravens troverdighet.

En vin i hvit Bordeaux-stil

God design kjennetegner Wongraven. (Foto: Svein Lindin)

Hvitvinen er laget i samarbeid med brødrene Remy og Armin Grassa, kjent for Chateau du Tariquet-vinene i Norge. Selv om druene er dyrket i Gascogne i sørvest-Frankrike, var Wongraven innstilt å lage en vin i hvit Bordeaux-stil. Navnet Le Voyageur er direkte oversatt Vandreren. Grassa-familien feiret for øvrig 100 års jubileum som vinprodusent nylig.

Champagnen fant han hos Baron-Fuente. Foreløpig er det en cuvée spesielt utvalgt av rockeren. 100 % økologisk og med et dosagenivå på 5 gir en friskere og tørrere stil. Men siden champagne tar noen år fra blending til lansering, vil ikke den «ekte» Wongraven-champagnen komme før i 2016.

En "ordentlig" kjendisvin

Man har sett utallige kommeriselle lanseringer hvor ulike kjendiser setter sitt navn på en merkevare. I motsetning til mange andre som låner vekk navnet sitt, er Wongraven involvert i hele prosessen. Han er involvert i alt fra design til blending og tekniske avgjørelser på tappelinjen. I tillegg reiser han rundt og holder smakinger og holder engasjerte innlegg om sitt syn på vinverden, noe som både vinklubber og andre vinfora har hatt glede av de siste årene.

La oss håpe at vingleden er større enn spillegleden slik at Wongraven får vist hele sitt potensiale. Mannen har talent så det griner og med rett finansiering, markedsføring og gode viner vil Wongraven fortjene en ennå bedre plass i norske polhyller.

Wongraven Champagne Brut

Smaksnotat: Lys gyllen farge. Aromaer som av friskt rødt eple, mineralitet, blomster og en anelse brødbakst. Middels fruktighet og god lengde. Økologisk perle, etter min smak. Terningkast 6, 88 poeng.

Pris: 310 kroner (Vinmonopolet)

Norsk importør: Christiania Vin & Brennevin.

Wongraven Le Voyageur 2011

Smaksnotat: Lys gulgrønn farge. Aromaer som av stikkelsbær, grapefrukt og voks. Sitruspreget friskhet og avslutning. Absolutt en vinner blant mange andre “kjendisviner”. Terningkast 5, 86 poeng.

Pris: 120 kroner (Vinmonopolet)

Norsk importør: Christiania Vin & Brennevin.

Les hele saken på Vinofil.no

"
Powered by Labrador CMS