Magnus Östlund er administrerende direktør på det seneste tilskuddet blant Strawberry-hotellene i Göteborg, nemlig Clarion Hotel Karlatornet, den nye skyskraperen som rager høyt over Göteborgs skyline. Ikke noe å si på utsikten om du ønsker å bo luftig.
Magnus Östlund er administrerende direktør på det seneste tilskuddet blant Strawberry-hotellene i Göteborg, nemlig Clarion Hotel Karlatornet, den nye skyskraperen som rager høyt over Göteborgs skyline. Ikke noe å si på utsikten om du ønsker å bo luftig.

Ferievinnere for nordmenn i sommer

Sverige, med Göteborg i spissen, blir sommerens vinnere også denne sommeren, mens tapet av norske feriegjester i Danmark bare vil fortsette. 160 norske kroner for 100 danske, svir!

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

 En turbulent verden. Høye levekostnader for folk flest. Et Sør-Europa som koker. Jeg har sagt det før, og gjentar det med styrke: Den internordiske turisttrafikken står foran nye store turiststrømmer. Vi er rundt 28 millioner mennesker i de nordiske landene, og vi har det til felles, at vi har utrolig mye uoppdaget i våre naboland.

Saken fortsetter under bildet

70 prosent av alle nordmenn som reiser på ferie til Sverige, drar med bil, og da er dette et kjent landemerke, på vegen mellom Oslo og Göteborg
70 prosent av alle nordmenn som reiser på ferie til Sverige, drar med bil, og da er dette et kjent landemerke, på vegen mellom Oslo og Göteborg.

I tillegg vil vi se stadig nye turiststrømmer fra Europa. Med sommervarme på 35, 40 og til og med 45 grader, sier det seg selv. 

Ingen, absolutt ingen forbinder slike temperaturer med en behagelig ferie. Også derfor seiler Norden opp som Europas mest spennende region å feriere i, i årene framover.

Den internordiske turisttrafikken øker

Administrerende direktør Anders Sköld på Clarion Hotel Post, det populære hotellet like ved jernbanestasjonen, i det historiske bygget der byens hovedpostkontor var før i tiden. Han tror på en knallsterk sommer, også for Norge-turismen.
Administrerende direktør Anders Sköld på Clarion Hotel Post, det populære hotellet like ved jernbanestasjonen, i det historiske bygget der byens hovedpostkontor var før i tiden. Han tror på en knallsterk sommer, også for Norge-turismen.

For oss nordmenn er det først og fremst Skandinavia som er prioriterte ferieland. Stadig flere ferierer hjemme, som gjelder både nordmenn, svensker og dansker. Vi har tradisjonelt sett vært turistene med solid kjøpekraft, en posisjon vi fortsatt beholder, men vår svake krone spiller ikke akkurat på lag. Nå er vi til og med i minus vis a vis den svenske krona. Men, Sverige og Göteborg er klare for å ta mot nye horder av norske sommerturister.

Nordmenn øker mest

– Tross fravær av større Ullevi-konserter i fjor, fikk vi en økning i antall gjestedøgn, og slo dermed rekorden fra 2023. Blant våre prioriterte utenlandsmarkeder stod Norge for den største sommer-økningen i fjor, med pluss 8 prosent. Vi regner med en viss økning av norske gjestedøgn også denne sommeren, sier Anders Sköld, som leder Clarion Hotel Post, det store hotellet sentralt i Göteborg, i det historiske bygget som tidligere var hovedpostkontoret i byen.

Petter Stordalen er Göteborgs ubestridte hotellkonge, med 14 hoteller i byen.

Det seneste er Clarion Hotel Karlatornet, Göteborgs arkitektoniske skyskraper, som virkelig rager over byens skyline.

– Sommeren ser ut å bli veldig fin i Göteborg. For oss på Karlatornet blir dette vår første sommer etter åpningen av hotellet, og vi ser virkelig fram til å hilse alle sommergjester velkommen, ikke minst nordmennene, sier Magnus Östlund, som styrer de hotellet.

Svenskekronen ypper seg

Petter Stordalen er den ubestridte hotellkongen i Göteborg, med hele 14 hoteller i dag. Göteborg er nordmenns mest populære destinasjon i Sverige, og besøkstallene bare øker.
Petter Stordalen er den ubestridte hotellkongen i Göteborg, med hele 14 hoteller i dag. Göteborg er nordmenns mest populære destinasjon i Sverige, og besøkstallene bare øker.

For første gang på mange år ser vi at også den svenske kronen inntar en noe arrogant holdning vis a vis vår puslete norske krone, som får juling stort sett over alt. Mens vi har hatt mye krone mot krone i Sverige de senere år, er kursen i Norges Bank i dag (torsdag 3. juli), 106 NOK for 100 SEK.

Clarion Hotel Karlatornet er nok det tøffeste visuelle hotellet i Strawberry-familien.
Clarion Hotel Karlatornet er nok det tøffeste visuelle hotellet i Strawberry-familien.

Selvfølgelig langt unna dansk nivå, og dette er såpass marginalt i forhold den danske kronen, så jeg tror ikke vi får se noe tilbakeslag i trafikken til Sverige og sommer-Sveriges markedsleder Göteborg.

Danmark får valuta-juling

Tilbakeslag vil vi derimot fortsatt se i Danmark. «Svindyrt». «Prissjokk for nordmenn». «Her forsvinner feriepengene fort». Medieoppslagene har haglet de siste årene, ensidig negative, uten at Visit Denmark har evnet å nyansere bildet.

NRK spurte via nrk.no: «Skal du reise til Danmark på sommerferie i år?»

80 prosent svarte: «Nei, det er altfor dyrt». Kun 11 prosent sa: «Ja, jeg må alltid til Danmark om sommeren». Over 10.000 svarte på undersøkelsen, som dermed må sies å være klar melding.

Dansk besøksindustri taper enorme summer

Liseberg er alltid populært blant nordmenn, med sine mange attraksjoner og spisesteder.
Liseberg er alltid populært blant nordmenn, med sine mange attraksjoner og spisesteder.

Et massivt svar fra det norske markedet, selv om dette er en sannhet med noen modifikasjoner. Prisbildet i Danmark er mer nyansert enn som så. Vi skal ikke måle alt i den klassiske prisen på en halvliter, men bare nevner at den får du for rundt 50 danske, som er 80 norske. I Oslo koster tilsvarende glass helt opp til 180 kroner.

Selvfølgelig burde Visit Denmark tatt tak i prisbildet, som er hovedbremsen. Norge har vært Danmarks viktigste utenlandsmarked sammen med Tyskland. Dansk besøksindustri taper enorme summer, både på den norske og den svenske nedgangen.

RevPar opp 26 prosent

Shopping er en viktig ferieaktivitet for nordmenn, og Göteborg byr på et rikt utvalg butikker og trivelige gågater.
Shopping er en viktig ferieaktivitet for nordmenn, og Göteborg byr på et rikt utvalg butikker og trivelige gågater.

– Sommeren ser veldig sterk ut for oss. RevPar i juni i Göteborg var opp pluss 26 prosent, som er resultatet av Håkan Hellströms konserter på Ullevi, sier kommunikasjonsdirektør for Strawberry Sverige, Kenneth Hultgren.

Bysbarnet Hellström hadde tre konserter på Ullevi i begynnelsen av juni, og han trekker utrolige publikumsskarer, og innehar også publikumsrekorden på Ullevi med 71.977 rockere innenfor portene 27. august i 2022. Han banket dermed Bruce Springsteens rekord fra 2012.

– Ser vi på juli, ser også denne perioden knallsterk ut. Konklusjonen er at dette blir en veldig bra sommer for Strawberry-hotellene i Göteborg, fastslår Hultgren.

Tom Jones og AC/DC

Av artister i sommer har vi Tom Jones 10. juli på Liseberg, Roxette 23. juli, Gipsy Kings, 25. juli og storkonsert på Ullevi med AC/DC 28. juli. Musikk- og filmfestivalen «Way Out West» trekker mange besøkende til Göteborg, 9.-11. august.

Anders Sköld er oppstemt for besøkstrendene han ser nå.

– Min vurdering er at antall gjestedøgn i Göteborgsregionen kan øke med minst fire prosent denne sommeren, sammenlignet med 2023.

– Her i Sverige planlegger rekordmange svensker å feriere hjemme i Sverige, tross øket konkurranse fra utenlandsreiser og en sterkere svensk krone. Ekstremvarme og overturisme på populære destinasjoner rundt Middelhavet, er nok også en del av virkelighetsbildet for at vi ser øket interesse for Sverige blant våre egne landsmenn, sier Anders Sköld.

Ny attraksjon: World Of Volvo

World Of Volvo er Göteborgs seneste attraksjoner. Her kan du blant veldig mye annet, se en Volvo personbil bygget i Legoklosser.
World Of Volvo er Göteborgs seneste attraksjoner. Her kan du blant veldig mye annet, se en Volvo personbil bygget i Legoklosser.

«World of Volvo» er Göteborgs seneste attraksjon. I et gigantisk nybygg på 22.000 kvadratmeter, like ovenfor Liseberg, kan du vandre i fem etasjer, og oppleve Volvos historie, biler, lastebiler, gravemaskiner og alt hva Volvo har produsert.

World Of Volvo er Göteborgs seneste attraksjoner.
World Of Volvo er Göteborgs seneste attraksjoner.

Det hele er et samarbeidsprosjekt mellom Volvo Cars og Volvo Group, sistnevnte lager lastebiler, busser, anleggsmaskiner og båtmotorer. Her håper de på 500.000 besøkende årlig.

Göteborg har en sterk Volvo-historie, og dette er absolutt en anbefalt opplevelse å få med seg. Ta trikken opp til Liseberg, så er du der.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS