Poiree VIN

Skjelbreid Poirée satser på vin – god vin!

De tidligere skiskytterne Liv Grete Skjelbreid Poirée og Raphaël Poirée satser nå på vin, mat og teambuilding i sitt nybygde sted i Hålandsdalen i Hordaland.

Publisert

Liv Grete Skjelbreid Poirée og Raphaël Poirée satser nå på vin, mat og teambuilding i sitt nybygde sted i Hålandsdalen.

Stedet drives sammen med storesøster Ann-Elen Skjelbreid og hennes mann Egil Gjelland. De samarbeider også tett med kokkeduoen Fredrik Herud Sørensen og Frode Alræk fra den anerkjente Bergens-restauranten Søtt + Salt om maten.

Meget god vin

Som vertskap er ikke veien lang for å ha en egen ”husets vin”, noe som ofte havner i katogorien ” dyrt og dårlig” hos mange serveringsteder i Norge.

Raphaël Poirée har derimot har valgt ut tre viner sammen med sin kone Liv Grete Skjelbreid Poirée fra området han selv vokste opp i med stort hell etter min mening. Vin har alltid vært en del av Raphaël og hans franske syn, levesett og etter hvert gode smak. Vinene treffer umiddelbart inn i katogorien matviner og er langt unna begrepet kjendisviner som noen vil kalle denne type viner i Norge.

På polet

Vinene har for øvrig vært i salg i Hålandsdalen siden stedet åpnet i sommeren 2011 og var i utgangspunktet myntet på egne gjester. Heldigvis har ekteparet snudd i å holde vinene innenfor stedets egne vegger.

<h4>Skjelbreid Poirée Emeraude 2011</h4>

Fra 2012 og fremover satser skiskytterne på et større marked for vinene sine gjennom salg på Vinmonopolet og gjennom et tett samarbeid med importøren Red & White. Ingen lett oppgave i dagens vinmarked, men god smak og kvalitet har fortsatt et fortrinn i Norge.

Les om Poirées viner i Horeca nummer 8 2012

I familien

Liv Grete Skjelbreid Poirée forteller at den musserende vinen, Clairette De Die Brut, ble valgt fordi svogeren til Raphaël produserer vinen. Clairette de Die er en av de eldste vinproduserende områdene i verden med minst 2000 år med vinproduksjon. Romeren, og en av verdens første vinkjennere, Pliny den eldre, var overbegeistret for vinene herfra. Clairette de Die fikk sin AO – Appellation d’Origine i 1910 og AOC i 1942.

Jordsmonnet er veldig kalkholdig, noe som setter sitt preg på de beste vinene. Clairette de Die Tradition står for over 80 prosent av produksjonen i området og lages på metoden «dioise ancestrale», og gir en lett søtlig musserende vin, gjerne med et høyt innslag av Muscatdruen. I den tørre varianten, Brut, er det ofte et større innslag av den syrlige Clairette-druen, gjerne 100 prosent.

Fant vinen på treningstur

Rødvinene har en annen historie:

– På en treningstur i hjembygda til Raphaël fikk vi en mann på slep, han «hang og hang». Da vi endelig kom på toppen og skulle ta en drikkepause stoppet denne mannen opp og spurte om vi var Herr og fru Poirée. Han ville så gjerne at vi skulle importere vinen hans til Norge. For å være helt ærlig, så var ikke det noe tema som toppidrettsutøver, men Raphaël tok likevel imot visittkortet hans. Fem år etter, da vi begynte å bygge i Hålandsdalen, og skulle blant annet bestemme oss for vin, fant Raphaël frem kortet og ringte for å spørre om vinen var god, sier hun.

Smaksprøver ble sendt fra vinområdet Vinsobres i Frankrike og falt i god jord hos ekteparet. Vinområdet Vinsobres fikk i 2005 egen AOC-status og plassseres i katogorien lovende i Rhonedalen av vinkjennere. 450 hektar med land er plantet med vinstokker i Vinsobres, hovedsakelig gamle vinstokker. Produksjonen ligger normalt mellom 15 og 16 millioner liter med et snittutbytte på veldig lave 25 hektoliter per hektar, noe som er et klart kvalitetskjennetegn.

Hoveddruene er Grenache Noir (minimum 50 prosent), Syrah (25 prosent) og/eller Mourvèdre (25 prosent). Det er tillatt med 25 prosent andre druesorter.

Les hele saken og se vinanbefalingene på Vinofil.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS