MSC Cruises Karibia Lirica

MSC Cruises vokser og investerer tre milliarder

MSC Cruises går mot strømmen og vokser med 29 prosent i Norge. Samtidig viser fersk bransjestatistikk at det norske cruisemarkedet som helhet falt med 22 prosent i fjor. Nå ruster selskapet seg for videre vekst og investerer tre milliarder i en ny generasjonskip.

Publisert

Karibia er drømmedestinasjonen, men samtidig viser bransjedata at to av tre nordmenn i praksis velger å cruise i Nord- og Vest-Europa. (Foto: MSC Cruises)

De nye skipene er betydelig større enn MSC Cruises' øvrige skip. De blir 315 meter lange og 43 meter brede med 2250 lugarer og plass til 5700 passasjerer, noe som gjør dem til verdens nest største cruiseskip. For MSC Cruises betyr det en kapasitetsøkning på 31 prosent og en helt ny skipsklasse i flåten, som i dag består av 12 skip, melder MSC Cruises i en pressemelding.

Foto: MSC Cruises

– Stort vekstpotensial

– Cruisenæringen har fremdeles et enormt vekstpotensial, og stadig flere reisende får øynene opp for og velger cruise, sier Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises.

Norge er Europas mest cruiselystne land. I forhold til antall innbyggere topper Norge listen over antall cruisereisende i fjor.

Selv om det totale antallet cruisepassasjerer gikk noe tilbake i Norge i 2013, har det skandinaviske cruisemarkedet vokst med gjennomsnittlig 21 prosent i løpet av de siste fem årene.

– Cruisemarkedet har gått fra å være en nisje til å bli en seriøs utfordrer til fremfor alt charterturer, sier Tamm.

Ønsker seg på cruise

Den økte interessen bekreftes også av MSC Cruises' spørreundersøkelse der 86 prosent sier at de kunne tenke seg å bestille et cruise. En gunstig pris, avbrekk fra hverdagen og god mat og drikke er det som lokker mest.

Saken fortsetter under bildet

Foto: MSC Cruises

Karibia er drømmedestinasjonen, men samtidig viser bransjedata at to av tre nordmenn i praksis velger å cruise i Nord- og Vest-Europa.

For MSC Cruises var 2013 et svært fremgangsrikt år med en økning i antall reisende betydelig over gjennomsnittet for markedet som helhet. Totalt reiste 25 prosent flere med MSC Cruises i Skandinavia, samtidig som det totale cruisemarkedet for alle rederiene samlet gikk tilbake med 11 prosent i de tre landene.

– Vi går mot strømmen og styrker nå posisjonen ytterligere ved å bestille to eksemplarer av en ny generasjon cruiseskip, sier Claes Tamm.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS