Tomorrow TINE_høyre_Cathrine Rabben_venstre_Bente Skar Falang

Samarbeid om nytenkning i matklyngen

I over ett år har store og små selskaper i matklyngen NCE Culinology samarbeidet om innovasjon i Tomorrow-programmet. Nå er konklusjonene klare, og prosjektet har vært svært vellykket.

Publisert

Bente Skar Falang og Cathrine Rabben fra Tine.

Hver av de sju deltakende organisasjonene har funnet frem til nye produkter eller tjenester som de mener kundene vil trenge for fremtiden.

– Vi har skapt en unik arena for samarbeid i matindustrien, der de har delt sine utfordringer og fått innspill fra alle deltakerne, sier prosjektleder i NCE Culinology og fasilitator for innovasjon, Kristin Hetland.

Tillitskultur

– Det har også imponert meg at deltakerne har skapt en tillitskultur og jobbet videre med sin egen organisasjon mellom samlingene våre, som har vært arrangert av oss i samarbeid med Scandinavian Design Group, forteller hun.

– Selvsagt har jeg lyst til å fortelle suksesshistoriene, men det er en del av opplegget at det må deltakerne selv gjøre hvis de ønsker det. For mange av ideene som er kommet opp i løpet av de seks samlingene er faktisk forretningshemmeligheter. Det betyr at de skal jobbes videre med og målet er selvsagt kommersialisering, forklarer hun.

Bente Avseth-Bakke, markedssjef i Nortura.

Innovasjonsprosessen er et fag i seg selv. Gjennom programmet har jeg fått utvidet kunnskap om hvordan man kan jobbe kontinuerlig med innovasjon på en god og strukturert måte, ved siden av den daglige driften. Dette gjør at jeg lettere kan prioritere innovasjonsarbeid. Gruppen i Tomorrowprogrammet har for meg blitt et nettverk for fremtidig sparringspartnere og samarbeid. Vi ønsker å fortsette samarbeidet med både Scandinavian Design Group og NCE Culinology for å holde oss kontinuerlig oppdatert på innovasjonsarbeidet og holde opp det brennende engasjementet for innovasjon, sier Bente Avseth-Bakke, som er markedssjef i Nortura.

Små og store selskaper

Både små og store selskaper har vært i med Tomorrowprogrammet; Tine, Nortura, Gladmat, Fjordland, Fjordkjøkken, Måltidets Hus og Kyvik.

Deltakerne har blitt utfordret til å gå utradisjonelt til verks og har tatt tak. – Spesielt viktig er kraften det ligger i eksperimentering. Vi har utfordret bedriftene til å tørre å skape prototyper, selv ut ifra et uferdig konsept. Dette gjør at man ser det samme bildet. Det er en avgjørende faktor for suksess, å overbevise både kunder, samarbeidspartnere og den interne organisasjonen om den visjonen man ønsker å realisere. Eksperimentering er en fantastisk måte å gjøre dette på.

– Vi ser mer og mer at innovasjon ikke skjer ut fra eksperter som sitter i lukkede avdelinger. Innovasjons må ligge i bedriftskulturen, slik at de gode ideskaperne og innovatørene i alle ledd kan bidra til å skape bedriftens fremtidige løsninger. Vi må jobber mer mot en Medarbeiderdrevet innovasjonskultur for å imøtekomme både kunden og menneskene i organisasjonene, forteller Kristin Hetland.

Tenke innovativt

Produktutvikler i Tine, Catrine Rabben.

Deltakerne tar med seg metodikken for å tenke innovasjon inn i egen organisasjon, og med det perspektivet kan de komme tilbake med mye mer enn de nye produktideene sine.

Flere medarbeidere får også tilgang til verktøyene vi har jobbet med i hele prosessen.

Tomorrow-programmet er spesiallaget for innovasjonsprosesser i næringslivet, og NCE Culinology sitt er den første i rekken som er bransjespesifikk.

– I Tine har vi mye intern kompetanse og en etablert bedriftskultur. Dette er for oss en styrke, men spesielt i innovasjonsarbeid er det svært viktig å få inspirasjon og tankesett fra andre aktører som gir oss nye perspektiv. Gjennom Tomorrow-programmet har jeg fått innsikt i andre deler av matvareindustrien, som gir meg ny kunnskap for fremtidig arbeid med innovasjon i Tine. Jeg merker at jeg arbeider annerledes i regi av programmet. Jeg er mer løsrevet fra etablerte sannheter og evner å tenke utenfor rammene. Spesielt vil jeg trekke frem effekten av å eksperimentere. Det å tørre å lage prototyper på et tidlig tidspunkt, for å få et felles bilde av ambisjonen er enklere enn man tror, og svært virkningsfullt, sier produktutvikler i Tine, Catrine Rabben.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS