ÆgirBrygghuset2

Sterk vekst for små bryggerier

Norske småskalabryggerier økte salget med hele 51 prosent i første kvartal 2014, viser ferske tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen. De mange nye lokalbryggeriene står nå for nesten tre prosent av ølsalget i Norge.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Ægir Bryggeri

– Trenden med småskalabrygging kom sent til Norge, men de siste par årene har utviklingen gått raskere enn i noe annet land, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Drikkemønster i endring

Illustrasjonsfoto: Ægir Bryggeri

Veksten er fordelt på 45 bryggerier, spredt over 18 av landets fylker. Noen av dem er svært små og leverer kun lokalt, mens de 6-7 største har nasjonal distribusjon og selges i dagligvarehandel og på Vinmonopolet.

– Tallene fra Bryggeriforeningen kan tyde på at drikkemønsteret i Norge er i endring. Kostbart norsk sterkøl fra Vinmonopolet økte med hele 63 prosent i første kvartal. Samtidig økte også salget av alkoholfritt øl med 14 prosent, sier Nome.

770 ulike øltyper

– Hvis dette innebærer at folk blir mer opptatt av smak, kos og opplevelse, og mindre av alkohol og promille, er det meget gledelig, sier Nome.

De mange nye småskalabryggeriene brygget i fjor vel 770 ulike øltyper. Utviklingen har også inspirert de etablerte bryggeriene til å satse på produktutvikling, og ulike varianter av hveteøl, ale, stout og porter dukker stadig opp i butikkhyllene.

Totalt sett ligger ølsalget i første kvartal 2014 tre prosent under fjoråret, men Nome mener dette skyldes at påskesalget i fjor kom i mars, mot april i år.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS