Riga Restaurant Week2

Vil være den baltiske gourmethovedstaden

Riga ønsker å være den baltiske gourmethovedstaden. I år vil byens beste restauranter tilby spesielle menyer som består av spesielt utvalgte sesongvarer. Prosjektet innebærer også organiseringen av to «Riga Restaurant-uker», en på våren og en på høsten.

Publisert

Riga vil være den baltiske gourmethovedstaden, og arrangerer restaurantuker både i mai og oktober - for blant annet å trekke utenlandske gjester til byen. (Foto: Colourbox.com)

Samarbeidet mellom Riga Tourism Development Bureau og Chefs Club, som resulterte i prosjektet «Delightfully Delicious Destination – Riga» fortsetter i år – etter suksess i 2013.

«Riga Spring Restaurant Week» finner sted fra 5. til 11. mai, når naturen våkner opp fra vinterdvalen, mens høstarrangementet holdes fra 13. til 19. oktober, akkurat i tide for innhøstingen.

I disse utvalgte ukene vil Rigas beste kokker tilby spesialkomponerte treretters måltider, til en god pris.

Moderne latvisk mat

I løpet av vårmånedene (mars-mai) vil spesielle menyer gi deg muligheten til å smake på moderne latvisk mat med fokus på lokalt produsert geitost, gjøksyre og lorchel-sopp.

Sommermenyene (juni-august) vil inneholde erter, kreps og stikkelsbær. I høst (september-november), vil restauranter tilby aroniabær, honning og baltisk flyndre, mens måltider laget med belgfrukter, persille og kalvelever vil pirre smaksløkene i vintermånedene (desember - februar).

Suksess i fjor

Målet er å promotere den latviske hovedstaden som den baltiske gastronomihovedstaden, og på samme tid utvikle restaurantkulturen i hovedstaden. (Foto: Colourbox.com)

– I fjor var ideen om Riga som baltisk gastronomihovedstad en kjempesuksess. I løpet av restaurantukene ble det servert mer enn 10 000 spesialtilbud. Dette betyr at turister er veldig interesserte i restaurantkulturen vår. I år vil vi fortsette samarbeidet med restauranter og kafeer og gi innbyggere og besøkende en mulighet til å smake latviske retter laget av kokker som bruker lokale sesongvarer, spesielt utvalgt i samarbeid med Chefs Club, sier Vita Jermoloviča, medlem av Board of the Bureau.

Om lag 30 av byens restauranter og kafeer er med i prosjektet. (Foto: Colourbox.com)

Målet med prosjektet «Delightfully Delicious Destination – Riga», er å promotere den latviske hovedstaden som den baltiske gastronomihovedstaden, og på samme tid utvikle restaurantkulturen i hovedstaden.

Om lag 30 av byens restauranter og kafeer

I 2013 deltok totalt 30 restauranter og kafeer i prosjektet, og i år vil det bli enda flere.

De som deltar i «Delightfully Delicious Destination» kan gjenkjennes på et spesielt tegn. Tilbudene vil utheves i menyene til restaurantene og kafeene som er involverte.

Saken fortsetter under bildet

Prosjektdeltakerne vil imidlertid stå fritt til å bestemme akkurat hvordan de vil presentere de unike rettene til sine besøkende. Restaurantpersonell er invitert til å opplyse sine besøkende om det spesielle tilbudet, og de latviske produktene som rettene er tilberedt av.

Du kan lese mer om det hele på LiveRiga.com

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS