Frielesporbarkaffe
Frielesporbarkaffe

Først i Norge med sporbar kaffe

Friele er den første norske kaffeprodusenten som gjør det mulig for forbrukerne å spore kaffe. - Blant nordmenn er interessen økende for denne typen sporbar og sertifisert kaffe, ikke minst fordi de ønsker at kaffen skal være laget uten brudd på miljø og arbeidstagerrettigheter, sier Atle Engelsen, CSR ansvarlig i Friele.

Publisert

Friele er den første norske kaffeprodusenten som gjør det mulig for forbrukerne å spore kaffe. (Foto: Friele)

Nordmenn liker kaffe. Vi ligger i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking og vi drikker i gjennomsnitt fem kopper daglig. Nordmenn liker å tenke på seg selv som et folkeslag som er opptatt av ansvarlighet.

Ifølge en undersøkelse som Norstat nettopp har gjort for Friele mener 85 prosent av nordmenn at det er viktig at kaffen som norske bedrifter kjøper er fra produsenter som har ordnede lønns- og arbeidsforhold for de ansatte.

Viktig med sertifisert kaffe

I den samme undersøkelsen går det frem at over halvparten av nordmenn mener det er viktig at kaffe er sertifisert gjennom en uavhengig tredjepart som for eksempel UTZ Certified eller Fairtrade.

- Dette er svært positive tall, med tanke på at ordningen med tredjepartsorganer ikke har vært kjent for den jevne forbruker i mange år, sier Engelsen.

Vil vite

Ifølge Engelsen har Kaffehuset Friele de siste årene fått henvendelser fra norske forbrukere som ønsker å få vite hvor kaffen er laget og under hvilke forhold.

– På grunn av samarbeidet vi har med sertifiseringsordningen UTZ Certfied kan norske forbrukere nå med noen tastetrykk på PCen få konkret informasjon om hvilket land, hvilken plantasje og under hvilke forhold kaffen er produsert. De vil dermed kunne bidra til kontroll av ansvarlig produksjon og handel. Man kan også undersøke og få svar på hvorfor kaffen smaker annerledes avhengig av hvor den kommer fra.

Større åpenhet

Kaffehuset Friele er overbevist om at større åpenhet om egen leverandørkjede bare har positive effekter og er ikke engstelig for konkurransesituasjonen ved å la andre få vite hvor de kjøper kaffen fra.

– Med det åpenhetssamfunnet vi lever i er det uansett ikke mulig å skjule noe. Ved å tilgjengeliggjøre informasjon, håper vi på tilbakemeldinger om hvordan vi kan gjøre ting bedre, sier Engelsen.

Pressemelding

Relaterte artikler

Powered by Labrador CMS