Storfjord Hotel. (Foto: Morten Holt)

En bortgjemt perle ved Storfjorden

Når du kjører oppover den humpete grusveien, føles det som om du er på vei til en liten hytte i skogen. Nå du omsider kommer opp, åpenbarer et av Norges vakreste og mest eksklusive hoteller seg – med storslagen utsikt.

Storfjord Hotel ligger høyt og luftig. (Foto: Storfjord Hotel)

– Det er jo litt sjarmerende med en slik vei. De som kommer til oss, undres jo en stund hvor de skal, men det jobbes med grunneiere slik at vi kan en dag i fremtiden lage en ny og bedre adkomst, sier hotelldirektør på Storfjord Hotel på Glomset i Skodje, Benthe Langeland (52).

Utfordrende 2020

2020 har vært et utfordrende år for oss, sier hotelldirektør på Storfjord Hotel, Benthe Langeland. (Foto: Morten Holt)

I et normalår ville brorparten av gjestene være utenlandske (ca. 70 prosent sommerhalvåret, 30 prosent i vinterhalvåret), de fleste av disse igjen fra Europa, USA og Storbritannia – mye på grunn av at hoteller er medlem av Small Luxury Hotels of The World og National Geographic Unique Lodges of The World, samt god omtale på TripAdvisor og i sosiale medier (Microsoft-gründer Bill Gates har vært blant gjestene, red.anm.).

Emil Tennøy er en av mange lokalt rekrutterte ansatte. (Foto: Morten Holt)

– Vi opplevde tidenes beste resultat i januar og februar, og alt så svært lovende ut med tanke på 2020. Men fra mars ble alle våre utenlandske gjester helt borte. I seks uker ble alle permittert bortsett fra 1,5 stilling. Vi måtte rett og slett legge om strategien da koronaviruset slo til. Før brukte vi alle ressurser på salg og markedsføring i utlandet. I år markedsførte vi oss i Kapital og Finansavisen, i tillegg til D2 – for å fange opp et nytt marked – det norske ferie- og fritidsmarkedet, der vi ikke har vært så synlige tidligere. Det har hjulpet noe, vi har hatt mange flere norske gjester, men det kompenserer ikke for tapet av alle utenlandske gjester nå i sommer. Trolig vil vi halvere omsetningen i 2020 kontra 2019, anslår Langeland.

I tillegg bor de utenlandske gjestene lenger og bruker oss som et utgangspunkt for fantastiske opplevelser i og rundt Sunnmøre.

– De som besøker oss, bor i gjennomsnitt tre til fem døgn på hotellet, sier hotelldirektør Langeland, som har bransjeerfaring fra både Rainbow (nå Thon), Choice, Norlandia og Scandic – før hun etter hvert havnet hos Devoldfabrkken, Flakk-familien og Storfjord Hotel.

En bortgjemt perle med utsikt mot Storfjorden

Vårt slagord mot våre utenlandske og norske gjester er «A slowlife hideaway», sier hotelldirektør Benthe Langeland. (Foto: Morten Holt)

Storfjord Hotel er uten tvil en bortgjemt perle, der det ligger langt utenfor allfarvei, nesten 200 meter over havet oppe i en skogkledd ås med flott utsikt utover Storfjorden, den idylliske fjorden som strekker seg helt inn til Sunnylvsfjorden og deretter Geirangerfjorden.

– Det er akkurat slik vi ønsker å fremstå. Som en bortgjemt perle der folk kan senke skuldrene og nyte fred og ro i vakker norsk natur. Vårt slagord mot våre utenlandske og norske gjester er «A slowlife hideaway» og «et sted å gjøre alt og ingenting». Vi ønsker å være et lite, men svært eksklusivt hotell, sier Langeland.

«High end»-markedet

Utsikt mot Storfjorden. (Foto: Heidi Fjelland)

Hotellet ble opprinnelig åpnet i 2006 med engelsk-norske eiere, da som Storfjord Gjestehus med seks rom – og kun åpent på sommeren. Målgruppen var det engelske «high end»-markedet».

To år senere kom Knut Flakk og familien inn på eiersiden, og hotellet har sakte, men sikkert blitt utviklet til et av Norges mest unike og spektakulære. Storfjord Hotel er en del av reiselivssatsingen til familien Flakk under paraplyen 62°Nord.

Hotelldirektør Benthe Langeland sammen med eier Knut Flakk. (Foto: Morten Holt)

I 2008 kom seks nye rom til (Gjestehuset Vest), nytt kjøkken, lagerrom og kurs- og konferanselokale, samt to nye rom og suiter ble bygd i 2012, i 2014 ble Gjestehus Sør med åtte rom oppført, og i 2017 kom Gjestehus Nord med 10 rom til. I 2019 ble tre rom i hovedhuset tatt bort for å lage flere stuer og fellesarealer for gjestene. I dag har hotellet 30 rom.

– Vi har hatt god vekst gjennom flere år, mye takket være eiere som alltid tenker langsiktig, sier Langeland.

Flakk-familien har for øvrig flere andre særegne hoteller i regionen, som Hotel Union Øye og Hotel Brosundet (Ålesund). Sistnevnte kan du forresten lese mer om i en senere utgave av Horeca denne høsten.

Lokal rekruttering

Lokale Ingeborg Valde er kjøkkensjef på Storfjord Hotel. (Foto: Ingallsphoto)

– Både servicen og selve produktet Storfjord Hotel må og skal være «outstanding». Våre gjester skal føle at de er på et sted de ikke har opplevd maken til. Alt skal være ekte og autentisk, og alt vi gjør skal være bærekraftig, påpeker hotelldirektøren.

Det er også viktig å bevare det norske – på flere områder. Det er et krav fra National Geographic og «Unique Lodges of the World» at 65 prosent av arbeidsstokken skal være nordmenn, gjerne lokale eller utlendinger som er fastboende i regionen.

– Rekruttering mot egen bransje er viktig for oss. Derfor har vi et mål om alltid å ha lærlinger i alle avdelinger på hotellet, sier Langeland. Alle våre ansatte er genuint interessert i jobben sin på Storfjord Hotel og gjøre alltid sitt beste for å gi våre gjester et unikt opphold, sier Langeland.

Kjøkkensjef Ingeborg Valde kommer også fra området, og bidrar sterkt til å rette søkelyset på råvarer fra regionen. Region har mange flinke lokal mat produsenter-forhandlere som hotellet benytter seg av. Gurines Tradisjonsmat, som ligger rett i nærheten, er en av opplevelsene hotellet tilbyr sine gjester. Der får de oppleve lokal mat og kunnskap om hvordan det norske folket levde og skaffet og laget mat i gamle dager. En utrolig unik og særegen opplevelse.

– Vi ønsker at våre gjester skal oppleve smaken av Storfjord. Dette skal gjenspeiles i alt vi serverer på hotellet.

Gammel norsk lafteteknikk

Hotellet er bygd med gammel norsk lafteteknikk. (Foto: Morten Holt)

Denne våren har hotellet blitt medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder – til tross for at det er knapt 15 år gammelt.

– En av årsakene til at vi kunne bli medlem, er at hotellet er bygd med gammel norsk lafteteknikk. Gjestehuset er ført opp med tømmer fra norsk skog, og satt opp av lokale entreprenører. Det skaper et fantastisk flott gårdstun, sier Langeland.

Les mye mer om Storfjord Hotel i magasinet Horeca, nummer 4 2020, som hadde utgivelse i september

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS