Utsikten over Göteborg er storslått fra toppetasjen i Clarion Hotel Karlatornet.
Utsikten over Göteborg er storslått fra toppetasjen i Clarion Hotel Karlatornet.

Strawberry vant ferievalget

Sommertrafikken i de nordiske land har vært god. Alle reiser vi mer i eget land, og utlendingene strømmer på som aldri før. Flere kan juble. Ikke minst Strawberry, som kan bokføre en fantastisk «jordbærsommer».

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

 

Vi er 28 millioner som bor i de nordiske landene. Selv om variasjonene er store, er det i alle fall én ting vi har til felles; nemlig at vi alle har veldig mye uoppdaget. Nordmenn har reist mye til Sverige og Danmark, men mindre til Finland, og naturlig nok mye mindre til Island. Selvfølgelig burde de nordiske land booste de eventyrlige mulighetene og opplevelsene denne storslåtte regionen har å by på. Men, mer om det i en annen episode.

 Et dominerende selskap innen vår nordiske besøksindustri, med hoteller i Norge, Sverige, Danmark og Finland, er Petter Stordalens Strawberry. Når jeg spør CEO Torgeir Silseth i Strawberry, om hvordan «jordbærsesongen» har vært, er meldingen klar:

Vi har hatt nok en fantastisk sommer. Flere gjester og høyere antall solgte romdøgn sammenlignet med fjoråret. Hittil i år er markedet i Norge opp 7 prosent, mens vi i Sverige øker med 3,9 prosent i antall solgte rom.

Sterk vekst i RevPar i alle markeder

– Vi har hatt en fantastisk sommer, sier administrerende direktør for Strawberry, Torgeir Silseth.
– Vi har hatt en fantastisk sommer, sier administrerende direktør for Strawberry, Torgeir Silseth.

København, som fra før av har høye tall, fortsetter å vokse med 2,6 prosent og hele 17 prosents økning i RevPar. Helsinki har også positive tall med en økning i antall solgte rom på 5,7 prosent i juli.

Strawberry har sterk vekst i RevPar i alle markeder. Spesielt gledelig er det å se at Helsinki kommer sterkt tilbake etter tøffe år, fastslår Torgeir Silseth.

Første sommer med negativ svensk krone

Clarion Hotel Karlatornet er Göteborgs nye landemerke, som Nordens høyeste bygg.
Clarion Hotel Karlatornet er Göteborgs nye landemerke, som Nordens høyeste bygg.

Årets sommer er den første på mange år med en markant valutaforskjell mellom norsk og svensk krone. En svensk hundrelapp koster nå 106-107 kroner, som selvfølgelig utgjør en del, selv om vi er milevis unna danske tilstander, der vi også denne sommeren har betalt 160 norske for 100 danske, med de nedgangs-konsekvensene dette har hatt for Norge-trafikken til Danmark.

Om økte kostnader for norske husstander, i tillegg til en negativ svensk valutakurs, har påvirket nordmenns feriereiser i sommer, sier Silseth.

Sommerværet ble utslagsgivende -For oss ser vi først og fremst en fantastisk utvikling av den internasjonale trafikken til Sverige. Når det gjelder Norge tror jeg det fine sommerværet her hjemme har vært mer avgjørende enn den svenske valutaen. Det varme været gjorde det attraktivt for nordmenn å feriere i eget land i sommer, og det vil nok påvirke valg av destinasjon også neste år, med fine og varme sommerkvelder i friskt minne.

Sverige opprettholder sin posisjon

Clarion Hotel Post, sentralt i Göteborg sentrum, er et populært hotell blant nordmenn.
Clarion Hotel Post, sentralt i Göteborg sentrum, er et populært hotell blant nordmenn.

Selv om utenlandske turister booker norgesferien tidligere enn nordmenn, var det likevel mange som valgte å legge ferien sin til Norge i løpet av sommermånedene.

Samtidig opprettholder Sverige sin posisjon som en populær feriedestinasjon for norske turister, selv om Nord-Sverige opplevde nedgang i norske turister i år.

Göteborg, nordmennenes svenske favorittby, med helseriktig avstand til Oslo-regionen, har vært en Norge-favoritt i mange år, og har dessuten utviklet seg til å bli et fyrtårn i Strawberrys «jordbæråker».

Begivenhetsbyen Göteborg

Göteborg er nordisk markedsleder og innovatør på mega events. Gedigne Ullevi tar i mot 75.000 tilskuere når Metallica, Springsteen, Coldplay og Göteborgs store sønn Håkan Hellström inviterer til fest. Da reiser mange nordmenn til Göteborg, hotellprisene øker og verdiskapningen i byen er alltid høy når det er store konserter på gang. En konsert-intensiv sommer på Ullevi genererte 1,3 milliarder i omsetning for Göteborg by, viste en beregning i 2023. Dette er selvfølgelig gull også for Strawberry.

Pluss 6,7 prosent solgte rom 

– Ja, med våre 14 hoteller er Göteborg er et viktig marked for Strawberry. Siste tilskudd i porteføljen, Clarion Hotel Draken og Clarion Hotel Karlatornet, har etablert seg fint i markedet, og Göteborg har levert godt i sommer, med pluss 6,7 prosent i antall solgte rom. Prognosene for høsten lover også bra med mange store arrangementer og events i utover i høstmånedene, sier Strawberry-sjef Torgeir Silseth.

Ikke så mye coolcation

Nei det ble ikke særlig mye coolcation i Norge i sommer, med rundt 30 grader i lengre perioder. Likevel ser vi en økende trafikk fra Europa. 

Internasjonale ankomster har også økt betydelig i Sverige, Danmark og Finland, en trend som bare vil fortsette i årene fremover, parallelt med et kokende sommerklima i Middelhavslandene.

Kanskje våkner politikerne

Så gjenstår det å se om regjering og sentrale politikere våkner, og begynner å interessere seg for næringen som er større enn landbruk og fiskeri til sammen, i både sysselsetting og verdiskapning.

Vi har aldri hatt en reiselivsminister i Norge, verken bokstavelig eller i virkeligheten, selv om næringsministrene vi har hatt oppigjennom, så mer enn gjerne har omtalt seg selv som nettopp det, reiselivsminister.

Nei, alle skal ikke med

I Jens Stoltenbergs Soria Moria erklæring i 2005, med Trond Giske som næringsminister, ble reiseliv løftet frem. Etter den tid har planer kommet og gått, uten at reiseliv har kommet nevneverdig opp fra skyggenes dal verkem i regjering eller Storting.

Heller ikke nåværende statsråd med ansvar for reiseliv, Cecilie Myrseth, er i nærheten av å ha tatt reiseliv på nødvendig alvor. Arrogansen er dessverre altfor fremtredende, når du som statsråd får et ras av høringsinnspill, som sier at regjeringens forslag til besøksbidrag ikke holder vann, og så velger du å se bort i fra disse. Da er det ikke mye «alle skal med», Cecilie Myrseth!

Men, vi får glede oss over at reiseliv og besøksindustrien står på egne bein, jobber på og omsetter for snart 200 milliarder kroner årlig, med 182.000 mennesker direkte sysselsatt land og rike rundt.

Det er tall som burde imponere, til og med regjeringsmedlemmer.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS