Takterrassen er et sted å nyte utsikten. Hotelldirektør Poul-Henrik Remmer (til venstre) og Scandics norgessjef Asle Prestegard tror mange vil komme opp hit for å fotografere og bli fotografert.Foto: Georg Mathisen
The Dock 69°39 skal være egen destinasjon
Nord-Norges største hotell skal være en destinasjon i seg selv. The Dock 69°39 er godt i gang i Tromsøs nye bydel.
The Dock 69°39 by Scandic.Foto: Knut Jenssen/Scandic Hotels
Denne saken er skrevet av Georg Mathisen
Skansen og Amundsen. Rett utenfor veggene ligger
århundrer med historie. Innenfor veggene ligger Nord-Norges største hotell.
– Det blir tre lag med destinasjoner. Hotellet er en
destinasjon. Vervet er en egen destinasjon i Tromsø. Her er vi på plass både
for tilreisende og lokale. Vi gir noe til byen, sier Asle Prestegard.
Den norske Scandic-sjefen er stolt av det nye
signaturhotellet. The Dock 69°39 by Scandic, som det
fulle navnet lyder.
– Nummer én-hotell
– Opprinnelig var dette tenkt som et vanlig
Scandic-hotell. Men på grunn av Tromsø og den typen turister som kommer hit, så
vi at det var plass til et tydelig nummer én-hotell, slår Prestegard fast.
Han
har ikke noe vondt å si om andre hoteller i byen, men The Dock skal være en
tydelig nummer én.
Vervet er en helt ny bydel i Tromsø. Scandic så raskt at
gårdeieren hadde store ambisjoner. Det kunne blitt et ekstra flott
Scandic-hotell, men konsernet bestemte seg for å heve det et hakk til.
Signaturhotellene har egen design og egen merkestrategi. IT, support og booking
er den samme som hos resten av Scandic, men ut mot kunden fremstår
signaturhotellene som noe helt for seg selv.
Asle Prestegard (til venstre) og Poul-Henrik Remmer har 305 nye rom til gjester som kommer til Tromsø.Foto: Georg Mathisen
Kunne vært museum
Bård Sverdrup står bak utviklingen av Vervet som ny bydel og er fornøyd med å få inn en hotelldriver med de samme visjonene som William Eiendom.Foto: Georg Mathisen
– Det kunne blitt museum her – vil tilbød Statsbygg å
kjøpe tomten til Nordområdemuseet. Men de valgte en annen tomt, forteller Bård
Sverdrup.
Han leder Vervet Hotell og Vervet AS og eier morselskapet William
Eiendom.
– Vi er glade for at det ble Scandic som kom hit. De har
akkurat de samme visjonene som oss. Det har vært en enorm interesse for
hotellet både fra hele bransjen og fra folk utenfra, sier Sverdrup.
Stolt ordfører
Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen er godt kjent på
Vervet. Da han var smågutt, solgte han lokalavisene Tromsø og Nordlys på
området.
– Det Sverdrup og folkene hans har fått til her, er det
grunn til å være stolt av, sier han.
Ordføreren liker å høre Scandic-ledelsen snakke om at de
nå har tre signaturhoteller i landet – Grand i Oslo og Norge i Bergen er de to
andre.
– Det kler Nord-Norge, og det kler byen. Nå har vi 14 internasjonale
helårsflyruter hit. Vi skal være et ledende reisemål og ha et bærekraftig
reiseliv, sier Wilhelmsen.
Ordfører Gunnar Wilhelmsen åpnet The Dock på samme område hvor han selv solgte lokalaviser da han var smågutt.Foto: Georg Mathisen
Siden 1200-tallet
Hotelldirektør Poul-Henrik Remmer vil gjerne sette det
splitter nye hotellet inn i mange hundre års historie.
– Skansen har ligget der
siden 1200-tallet, sier han og snakker om festningsanlegget rett ved siden av.
– Der er det god siktlinje mot nord, som var det kanonene trengte. Tromsøs
historie startet her.
Litt tettere på vår tid var det her Roald Amundsen la ut
på flere av ekspedisjonene sine i Arktis. Blant annet klargjorde verftet «Gjøa»
før ekspedisjonen gjennom Nordvestpassasjen.
Hotelldirektør Poul-Henrik Remmer tilbyr både hotellets egne produkter og lokalt håndverk i lobbybutikken.Foto: Georg Mathisen
Tauverk og cruise
Fra Upper Dock er det utsikt over Tromsøysundet gjennom store vinduer.Foto: Georg Mathisen
– Arven etter de norske oppdagelsesreisende er en viktig
del av inspirasjonen for The Dock, forklarer interiørarkitekt Liv Karin
Eidsaunet hos Metropolis arkitektur & design.
Hun har arbeidet sammen med
prosjektleder Hans Christian E. Thomassen hos Metropolis for å utvikle et
konsept med identitet og historiefortelling i fokus.
Her er det mye som er utviklet spesielt for hotellet.
Installasjonen av hampetau med integrert belysning over resepsjonen er for
eksempel spesialdesignet. Kart og kompass er andre elementer som er nøye
integrert i interiøret.
Kart på kork
På rommene er det blant annet kart på korktavler. De
viser nærområdet rundt Tromsø og skal inspirere gjesten til egne ekspedisjoner.
60 av de 305 rommene er knyttet sammen to og to med dør
imellom, til glede for familier. Sengetøy og lintøy er av en annen kvalitet enn
på andre Scandic-hoteller. Og for å vise at ekspedisjoner like gjerne kan gå
til fjells som til sjøs: Her er høyde over havet skiltet i hver eneste etasje.
Nå er det helt andre ekspedisjoner som kommer til Tromsø.
Scandic vil gjerne få cruiseturistene inn på det nye hotellet sitt. Flere
cruise begynner eller slutter i byen. Mange av passasjerene vil gjerne gjøre
litt før eller etter båtturen. 1000 passasjerer som skal om bord eller er på
vei hjem, legger igjen mye i den lokale reiselivsnæringen.
Magnetiske korktavler med kart på rommene gir mulighet til å merke av gjestenes egne ekspedisjoner, både på sjøen og i fjellet.Foto: Georg Mathisen
Lokale produkter
– Vi har veldig fokus på lokale produkter. Turistene som
ser nordlyset, skal smake lokalt øl. Her på hotellet kan de kjøpe bildene fra
den lokale kunstneren Anneli Bull, glassene fra Glasshytta Blåst og smykkene
fra Wabi Sabi, sier Poul-Henrik Remmer.
Hotellet selger også alt fra såper til jakker i
lobbybutikken. Restauranten Upper Dock med 70 sitteplasser og baren med 25–30
satser på lokale produkter – fra fisk og kjøtt til Mack-øl, og gin og akevitt
fra Aurora Distillery.
– Det skal ikke være en gourmetrestaurant. Her har vi
samme prisnivå som andre restauranter i byen, forteller Remmer.
Smykkene fra Wabi Sabi er blant de lokale produktene som er til salgs i en hotellbutikk som dekker alle prisklasser, ikke bare det som er billig.Foto: Georg Mathisen
Bivrost fra Lyngen er fra regionen rundt hotellet, akkurat slikt som gjestene ønsker seg.Foto: Georg Mathisen
De gjestene som liker de dunfylte sengeløperne, kan kjøpe med seg dunteppe eller jakke.Foto: Georg Mathisen
Gulvgarn mot ispigger
Gulvteppene på hotellet er spesialdesignet til hotellet
av resirkulerte fiskegarn. Det er bærekraftig, men det er også tilpasset
gjestene som kommer til Tromsø:
– Alle bruker pigger her. Disse teppene tåler pigger, og
de tåler også en flaske rødvin. Hvis du går med pigger, har glemt noe og går
tilbake på rommet, fremdeles med piggene på, ville det ødelagt parketten, sier
Poul-Henrik Remmer.
Instagramvennlig tak
Helt på toppen av hotellet er utsikten spektakulær, og
håpet er at både turister og fastboende vil ta turen opp og fotografere. Her er
det også bar når været tillater.
Noen etasjer lenger ned ligger en takflate som er en del
av trenings- og velværetilbudet. Sauna, dampbad, kaldtvannskulp og boblebad er
plassert innenfor et tak med 100 meter oppvarmet løpebane.
En utendørs joggetur
midt på vinteren er ikke hverdagskost i Tromsø. Når det ikke er for mye snø, er
det også rikelig med utendørs treningsapparater som kan brukes.
Asle Prestegard og Scandic inviterer til joggetur på oppvarmet løpebane hele året. I Tromsø.Foto: Georg Mathisen
Treningstaket.Foto: Georg Mathisen
Åpnet før tiden
Det er nå høysesongen begynner i Tromsø. Den varer fra
oktober til mars, med aktiviteter fra nordlys til hundesledekjøring som frister
de tilreisende. Egentlig skulle ikke The Dock ha åpnet før nå i september,
heller.
– Vi åpnet tre måneder før planlagt. Det er litt lettere
å komme igang før høysesongen begynner. Vi begynte med rundt 90 ansatte, så
blir det flere etter hvert, sier Poul-Henrik Remmer.
Hotellet har mulighet for åpen ild hele året.Foto: Georg Mathisen
Les enda mer i magasinet Horeca, nummer 4 2025
Prosjektet
Byggearbeidene på The Dock 69°39 by Scandic begynte i april
2023.
Hotellet åpnet 24. juni 2025.
Utbygger: Vervet Hotell.
Gårdeier: Totaleiendom.
Totalentreprenør: Econor.
Arkitekt: AT Arkitektur.
Grunnarbeid, pæling og spunting: Maskinentreprenør
Fundamentering og Graving.
Elektro og ventilasjon: Bravida.
Sanitær, kjøling, varme og velværeavdeling: Reidar
Skagseth.
Lås og beslag: Låsesmeden Tromsø.
Isolering og tekking av tak: Protan.
Fasadesystem: Alutec Group.
Fasademontering: OTB
Maling, belegg og fliser: Peab Bogstrand.
Utomhusarbeider, beplantning og hellelegging: A.
Markussen.
Interiørarkitekt: Metropolis arkitektur & design.
Møbelleverandør på rommene: Hotel Concept.
Møbelleverandør på fellesarealene: Sias Contract.
Kjøkken: Metos.
Senger: Jensen Beds.
Sengeoverkast: Høie.
Kunst og veggtepper: Utviklet i samarbeid med Anneli
Bull.
Spesialdesignet belysning: Utviklet i samarbeid med
Belid Lightning Group.
Øvrig belysning: Nuura, New Works, Aromas del Campo, Zero Lighting.