Foto Dag Nordsveen

Farris Bad med Nord-Europas største badstue

– Rett og slett eventyrlig. Det sa en begeistret eier, Stein Erik Hagen, etter å ha prøvd Farris Bads nyhet; teaterbadstuen. Nå håper hotellet å tiltrekke seg gjester fra hele verden.

Publisert

Skjønt det er ikke varmen i seg selv som først og fremst er trekkplasteret. Det virkelig unike, tillegg til prislappen på rundt 15 millioner kroner, er kombinasjonen av flere ulike badstuelementer og størrelsen. Og den profilerte eieren er slett ikke redd for å bruke store ord om nyvinningen, som er dimensjonert for opp mot 100 personer samtidig.

– Dette var ikke «bare» en badstue, det var mer som et teater. Det var en stor opplevelse, langt over mine forventninger, sier Stein Erik Hagen i en pressemelding.

Stein Erik Hagen. (Foto: Magnus Kristiansen)

Nord-Europas største

Stort er det også rent fysisk. Badstuen har nemlig plass til opp mot 100 personer, og blir dermed regnet som den største badstuen i Nord-Europa. Likevel var det ikke størrelsen Hagen lot seg imponere aller mest av. Som de fleste andre var det hvordan de ulike elementene, som lukt, røyk, lys og musikk, alle spilte viktige roller.

– De ulike effektene er jo rett og slett eventyrlige. Alt henger sammen. Og de som utfører badstueritualene er jo nærmest å regne som akrobater. Virkelig flott var det, var Hagens dom.

Stolt utvikler

Det gleder Lasse Eriksen. Han er Farris Bads fag- og utviklingssjef, og har holdt på med teaterbadstue-prosjektet i over tre år. Ikke rart han er stolt over sluttresultatet.

– Dette er en badstue av topp kvalitet som du finner svært få steder. Den er laftet med tømmer, noe som gjør klimaet her inne ekstremt bra. Tømmeret holder godt på varmen samtidig som frisk luft hele tiden kommer inn gjennom gulvet. Det gjør at det er komfortabelt å både være og puste her, selv om det er varmt, forklarer Eriksen.

Lasse Eriksen. (Foto: Farris Bad)

Han passer også på å legge til følgende:

– Noen bruker ordet teater for å forklare det, andre vil si de har vært med på en forestilling, et show eller et event. Det er egentlig vanskelig å forklare hva det er, og derfor vil vi så inderlig at folk skal oppleve det og selv definere hva det er. Hvordan folk opplever det er helt individuelt, fra person til person og gruppe til gruppe, sier Eriksen, som allerede har hatt noen hundre gjester innom badstue-nyheten.

– Det råeste

Hotellets siste badstue-prosjekt er spesial-konstruert for en type sauna-rituale kalt aufguss, som betyr «å helle på». Det er ikke lenger kun snakk om å sitte stille og slappe av, men å ta del i en større sosial opplevelse.

– Aufguss er det råeste innen wellness-trender i dag. Her får man bli med på en aromaterapeutisk reise med damp, is, varme, lyd, lys og dufter, fortsetter Eriksen.

Ritualet ledes av en aufguss-mester, som blant annet benytter seg av is dynket med eteriske oljer som smeltes på badstuovnen. Via håndkle-teknikker beveger mesteren duft, varme eller frisk luft rundt i rommet. Sammen med musikken som spilles og et lysshow i ulike farger, blir dette til en forestilling.

Fra «ting» til opplevelser

På spa-hotellet i Larvik er det bred enighet om at både teaterbadstue-nyheten spesielt og wellness-turisme generelt, har potensial til å trekke mange nye gjester til Farris Bad.

– Ja, det tror jeg så absolutt. Ikke bare til hotellet, men også til regionen vi er en del av. Norge som turistdestinasjon vokser kraftig, mye fordi folk ønsker seg opplevelser. Vi ser stadig tydeligere at forbruket dreier seg fra å kjøpe ting, til å kjøpe opplevelser. Opplevelsene vi tilbyr er med andre ord helt i tiden. Å pleie seg selv og sørge for at man føler velbehag. Og da er akkurat denne badstuen midt i blinken, tror Hagen.

Også med markeds-øyne er det enorme muligheter. «Commercial Manager» på Farris Bad, Magnus Kristiansen, sier de ser både nasjonalt og internasjonalt etter kunder.

– Wellness-turister er en kundegruppe som vokser nesten dobbelt så raskt som generell turisme og som legger igjen vesentlig mer penger pr reise enn den gjennomsnittlige reisende. Dette er et segment som vi ønsker ta større del av, og det gjør vi både gjennom etableringen av den nye event-saunaen, gjennom ansettelsen av en egen dedikert salgsressurs som utelukkende fokuserer på det internasjonale markedet, samt gjennom vårt medlemskap i «Preferred Hotels», forteller Kristiansen.

Jakter utenlandske turister

Og det er en stor kundegruppe de jakter på. Både individuelt reisende, private grupper og ikke minst virksomheter, viser en økende interesse for opplevelsesreiser og tenderer til å velge destinasjoner og tjenesteleverandører mye basert på følelser og verdier. Internasjonalt oppleves Norge som trygt og samtidig spennende, og med en grønn profil - miljøvennlig, frisk natur, rent, sundt, økologisk, kortreist og bærekraftig. Det er musikk i ørene til dagens turister.

For Kristiansen og Farris Bad handler det om å gi potensielle kunder i utlandet så mange gode argumenter for å velge nettopp dem, at neste wellness-tur ikke går til Reykjavik eller Budapest, men til Larvik.

– Vårt arbeid internasjonalt rettes primært mot det såkalte MICE-markedet (meetings, incentives, conferences and events). Dette er grupper og virksomheter som ønsker å kombinere faglig innhold med opplevelse og inspirasjon, samt firma som ser etter unike destinasjoner for sine arrangement. Vi har i første omgang nå fokusert på Europa som marked og virksomheter der med tilknytning til byene med direkteruter til Torp flyplass, det vil si Amsterdam, København, London og Hamburg. Med etableringen av den nye event-saunaen ønsker vi å gi disse potensielle kundene nok en god grunn til å velge Norge og Farris Bad som destinasjon for sitt neste møte, konferanse eller inspirasjonstur, forteller Kristiansen.

– Vi har bygd den for folkehelsa

Der kollega Kristiansen jakter gjester, og dermed også kroner, er Lasse Eriksen mer opptatt av helsegevinsten. Badstu-entusiasten håper å overbevise gjestene sine om de mange fordelene ved svetteritualet.

– Helsemessig er det veldig bra. Vi består av 70 % vann, så det er klart slik varme har en effekt på oss. Mange studier viser hvilken effekt det kan ha for å redusere sannsynligheten for både hjertefeil og demens, sier han.

Og badstu-ritualet ligger ikke kun i det varme, men i temperaturforskjellene. Derfor blir gjestene oppfordret til å ta seg en dukkert i sjøen etter badstua. Hotellet har selvsagt bygget en egen trapp til dette formålet.

– Det er sunt for kropp og sinn. Du kan si at det er for folkehelsa at vi har bygd denne, gløder det fra Eriksen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Farris Bad

Spahotellet eies av Stein Erik Hagen-eide Canica.

Nordic Choice Hotels har en tiårs leiekontrakt, og står for driften.

Hotellet åpnet i mars 2009.

Har en spa-avdeling på 2500 kvadratmeter.

Hva er Aufguss?

Aufguss er et saunarituale som gjennomføres med en guss-mester som smelter is dynket i utvalgte eteriske oljer, håndkleteknikk og, noe avhengig av guss-mester, et snev av underholdning. Dette er en fremragende måte å rense kroppen på da det foregår gjennom kroppens største organ – huden. Skiftet mellom kulde og varme er en av de eldste og enkleste terapiformer innenfor velvære. Sosialt, lærerikt og helsebringende.

Powered by Labrador CMS