Gilde Juleaquavit 2025 Ekstra modnet.Ulla Westbø H2W studio
På den tiden var
det i underkant av ti norske akevitter i hyllene, og nykommeren vakte oppsikt –
ikke bare fordi det var en nyhet, men dette var også noe av det mer kraftige
akevittelskerne hadde fått servert.
Ja, for det var akevittelskere på den tiden også – selv om
de som ville vise «klasse» og en smule belevenhet, gjerne holdt seg til
importerte varer som cognac, armagnac og whisky. Dette var initiert av Vinmonopolet
som delte varene i vin, edelt og uedelt brennevin – der akevitten kom i klassen
uedelt… Edelt eller ikke: Dette ble en suksess – og omtale av årets utgaver
ligger nederst i artikkelen.
Med i historien er en næringsmiddelkjemiker som søkte nytt arbeid i 1986. Etter
å ha studert gamle resepter, maserasjon, krydderdestillasjon og fatmodning i et
par år, var han slett ikke enig i definisjonen på at akevitt var en uedel vare.
Tiden var inne for å eksperimentere, eller «det ble gitt åpning for å legge inn
en juleakevitt, siden det var ganske mange år siden siste nylansering fra
Vinmonopolets siden på akevittfronten», som destillatøren diplomatisk uttrykte
det for 36 år siden.
Destillatør Halvor Heuch hadde stått relativt
fritt i utformingen av den nye akevitten, og uten å skjele all verden til gamle
og velprøvde resepter. Over det hele svevde likevel Christopher Blix Hammers
ånd. Den norske akevittens far som regjerte på Melbostad gård på Hadeland fra
midten av 1700-tallet, prediket kvalitet og så mye av norsk råstoff som mulig.
Tilbake på destillatørens kontor i
Vinmonopolets produksjonsavdeling på Hasle i Oslo: Valget falt på
hovedkrydderne karve, stjerneanis, anisfrø, fennikel, fiolrot og frø av kvann,
og det hele ble satt sammen i et egnet forhold og så destillert. Blandingen ble
deretter lagt på relativt nye sherryfat som ble kjøpt inn i anledning den nye
akevitten. Mange av de andre fatene i «stallen» var gamle og bortimot uten
karakter av det de opprinnelig hadde blitt brukt til, nemlig Oloroso sherry.
Etter fire måneders fatmodning var tiden
kommet for tapping av den til nå kraftigste akevitten i sortimentet, både
smaksmessig og i alkoholstyrke – hele 42,5 volumprosent. Det ble produsert
100.000 liter av juleakevitten – en anselig mengde i 1988. Det totale
akevittsalget på den tiden lå mellom 600.000 og 700.000 liter.
Akevittforskning
− For mange er akevitt – og da særlig den norske fatmodnete akevitten – en
viktig del av tilbehøret til maten i julehøytiden. Noe av grunnen til dette er
at vi i forbindelse med julen tar fram de gode, gamle norske mattradisjonene
der vin slett ikke passer, sier Halvor Heuch, og innrømmer at det fortsatt er
slik at hovedmengden akevitt konsumeres i månedene november og desember.
Kjærlighet til norsk matkultur og
tradisjonelle retter ble derfor tema for Heuchs forskning, og han fant fort ut
at det også for akevittene var et vell av parametere som påvirket smak og duft:
Variasjon mellom gamle og nyere fat, kryddersammensetning og alkoholstyrke.
− Vi visste heller ikke hva en kunne forvente
av salg for en ny akevitt. Dessverre er mange relativt fasttømret når det
gjelder hva slag akevitt de drikker. Mens Gjøvik-sida av Mjøsa gjerne sverger
til Gammel Opland, har Løiten *** samme status om en kommer over til
Hamar-sida. Trønderne sverger selvfølgelig til Lysholm, og for snart 40 år
siden var det få eller ingen som tenkte å velge akevitt i forhold til hvilken
rett som skulle på bordet, forteller Heuch.
Lansering i Røykenvika
6. november 1988 ble en busslast med journalister kjørt fra Oslo til Hadeland
Brenneri i Røykenvika ved Randsfjorden i Brandbu kommune. Her stilte selvsagt
destillatør Halvor Heuch fra Vinmonopolets produksjonsavdeling opp, men også
administrerende direktør Einar Joyce og informasjonssjef Arne Halvorsen tok
turen til Hadeland. Akevitt hadde plutselig blitt «hot» – også helt til topps i
statsmonopolet.
Potetspritleverandør Norske Potetindustrier (i
dag HOFF) på Gjøvik sendte også ut administrerende direktør Svein Skorstad
sammen med akevittentusiast Ingvar Hage (medstifter av Norske Akevitters Venner
og senere president).
Journalistene, som ble traktert med både vått
og tørt, skulle selvsagt ha med en gave når kvelden var over. Noen tok en
smugkikk i eskene med gaver og oppdaget til sin forferdelse at det slett ikke
var Juleakevitt 1988 som befant seg i kartongene. «Noen» hadde plukket feil og
sendt av gårde noen esker med jubileumsakevitten til Borregaard Ltd. (produsert
på sulfittsprit…!).
Fadesen ble oppdaget da Aftenpostens fotograf
Signe Dons ville ha et bilde av den nye Akevitten med Randsfjorden som
bakgrunn. Bildet ble tatt og kom senere på trykk i Aftenposten – og så stort at
det skapte furore i Stortinget blant de som ikke var så glade i
nasjonalbrennevinet. – Heldigvis var administrerende direktør i Vinmonopolet den gang satt opp med
egen bil og privatsjåfør. Det ble hastebud til Vinmonopolets produksjonslokaler
på Hasle med like hastig retur, og så vidt jeg husker, var det ingen av
journalistene som merket noe til den plutselige akevittkrisen, humrer Ingvar
Hage – snart 40 år senere.
Flasker i retur
Som en kan vente seg, ble ikke alle flaskene med den nye juleakevitten solgt,
og usolgte «juleprodukter» ble returnert til produksjonslokalene på Hasle i
januar 1989. Returpartiet kunne selvsagt ha blitt til «noe helt annet», men
Heuch bestemte seg for å ta vare dråpene og bruke det som base for Juleakevitt
1989. Flaskene ble helt tilbake på fat som fortsatt hadde originalblandingen
med fatstyrke 60 volumprosent. Dette ble starten på en tradisjon som nå har
vart i snart 40 år.
I 2000 ble navnet endret til Gilde
Juleaquavit, og i våre dager er innholdet i flaskene med juleakevitten
«tredelt»; en del er basert på alle de tidligere juleakevittene; en del som er
modnet i to år og en del som er modnet i ett år – en produksjonsmetode som
likner på den spanske Solera-metoden som brukes i sherry-produksjon.
Har blitt snillere
Fra en alkoholstyrke på 42,5 vol% i 1988, gikk en ned til 42 vol% året etter. I
1992 var en nede på dagens 40 vol%, noe som ikke gikk upåaktet hen. Det
fortelles at avholdsfolket fulgte med på akevittproduksjonen, og at noen regnet
seg fram til at en etter hvert ville få en alkoholfri akevitt (!). Den
historien stemmer helt sikkert…
Mens årgang 1988 var en smaksbombe av
dimensjoner, har juleakevitten med årene blitt «snillere» – selv om den
fortsatt passer til tradisjons- og julemat. Den første med utpreget «avec-preg»
kom i 2003, og noen mener at dette er en av de beste som er laget. Som kjent
kan hukommelsen spille oss et puss, og de færreste har mulighet for faglig
sammenlikning med andre årganger når det lir utpå nyåret og flasken er tom…
I 2010 dukket det også opp en akevitt med
ekstra fatmodning, Gilde Juleaquavit Ekstra Modnet. Denne akevitten var ikke
beregnet til mat, men til avslapning i godstolen.
Fram til og med 2016 hadde juleakevittflaskene
tradisjonell papiretikett. I 2017 bestemte Arcus (nå Anora) seg for å bruke
silketrykk på flaskene. Metoden er langt dyrere enn tradisjonelle
papiretiketter, men helhetsinntrykket er atskillig bedre, og med forskjellige
julemotiver på flasken – og motivene endres fra år til år – kan flasken være
med som en del av «dekketøyet» når julens festbord skal dekkes.
Det siste tiåret har Gilde Juleaquavit fått
følge av mange andre norske juleakevitter. Men uten å fornærme noen, kan en vel
fortsatt si at Gilde Juleaquavit troner på toppen med innslag av edle dråper
som ble laget for mer enn en mannsalder siden.
Årgang 38
I 2025 kommer den 38. utgaven av Gilde Juleaquavit.Ulla Westbø H2W studio
Årets utgave av Gilde
Juleaquavit er signert herrene Morten Thyregod Paulsen og Håkon Haug Urdal. Det
er de som i dag styrer produktutviklingen hos Anora (tidligere Arcus – og før
den tid Vinmonopolets produksjonsavdeling).
Fra tidligere tiders papiretikett, har produsenten
i mange år tappet flasker med elegant silketrykk. Temaet endres fra år til år,
og tema og design for Gilde Juleaquavit 2025 er inspirert av kunsten å
arrangere det perfekte juleselskapet. Dette handler ikke bare om borddekking
eller dekorasjoner, men også om stemningen rundt bordet – atmosfæren, maten,
musikken og opplevelsene som gjestene deler.
Det var nok derfor en hadde invitert
etikette-ekspert Mathias Toresen (30) til juleakevittlanseringen 23. oktober.
Manglede manerer og slett oppførsel ved bordet, kan ødelegge selv den beste
meny. Mathias Toresen er både faglært servitør og utdannet vinkelner. Til
daglig er han restaurantsjef på selskapslokalet Oslo Militære Samfund.
Årgang 16
I 2010 kom en ekstra
vellagret versjon av Gilde Juleaquavit. Årets utgave er den 16. i rekken –
modnet i fem år på utvalgte fat. De siste årene har Anora også kommet med jule-
og høytidsakevitter basert på reseptene fra Lysholm, Løiten og Opland. Med
andre ord nok å velge i om en ønsker å smake på hva som skjer når en tar
resepter fra siste halvdel av 1850-tallet og blander inn litt jul.