Høgskolelektor Svein Erik Nordhagen fra Handelshøyskolen Innlandet på Lillehammer, flankert av direktør Atle Hovi og PR-strateg Bjørn B Jacobsen. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Internasjonale reiselivsstudenter på Beitostølen for å lære

Det ble litt av en «reality check» for de 62 internasjonale og norske reiselivsstudentene fra «Snow Business»-studiet på Handelshøyskolen Innlandet, da de fikk bransje-leksjoner på Beitostølen, få dager før koronakrisen slo hele norsk reiseliv i bakken.

Direktør Atle Hovi fra Beitostølen Resort, og PR-strateg Bjørn B Jacobsen sammen med prosjektleder Tone Greni fra DestinasjonsKirurgene, hadde hver sine leksjoner med studentene over to dager, om det meste som handler om destinasjonsutvikling, hva som er viktig for et stort selskap innenfor besøksindustrien; produktutvikling, service of kundebehandling, PR, markedsføring, myndighetskontakt og krise-kommunikasjon.

– Dette skulle vise seg å bli mer aktuelt enn noen av oss kunne ane der og da. I min leksjon med studentene, tok jeg for meg de ulike PR- og kommunikasjons-disiplinene, deriblant krise-kommunikasjon: Hva er viktig å tenke på for en destinasjon som Beitostølen, eller en stor aktør som Beitostølen Resort, når krisen inntreffer. Det være seg brann, snøskred eller andre større kriser. Hva gjør man? Hva er viktig å fokusere på? Hvem gjør hva?

– Alle disse elementene som er viktige for alle som skal arbeide i besøksindustrien, med ambisjoner om å kunne entre en lederstilling en dag. Lite visste jeg at vi få dager senere skulle stå i en monumental krise, nærmest over natta, også på Beitostølen. En sterk påminnelse om hvor viktig det er å lære, fokusere og trene på de kritisk viktige sidene innenfor besøksindustrien, som i dag er historisk hardt rammet, sier Bjørn B Jacobsen med ettertrykk.

Viktig med kunnskapsoverføring

– Vi har hatt besøk av reiselivsstudentene fra Lillehammer i mange år, og det er selvsagt veldig fint at de kommer til oss for å lære og høste erfaringer, sier Atle Hovi.

– Kunnskapsoverføring fra oss som arbeider i besøksindustrien, til studenter som ønsker ei framtid i reiselivet, er veldig viktig. Dette er morgendagens ledertalenter, og interaksjon mellom oss i næringa og høyskolemiljøene er interessant og viktig også for oss, fordi unge mennesker med interesse for det vi driver med, har både synspunkter og ideer, i tillegg til at vi som jobber i posisjoner i næringa, har en plikt til å bidra inn mot utdanningssystemene. Vi høster jo selv gevinster av dette, ved at det utdannes dyktige reiselivsfolk, understreker Atle Hovi.

Høgskolelektor Svein Erik Nordhagen fra fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap ved Høgskolen Innlandet, er ansvarlig for «Snow Business»-studentene. Han mener denne type studieturer er interessante og lærerike for studentene: - Vi var veldig fornøyde med oppholdet og opplegget på Beitostølen, både faglig, servicen og aktivitetene.

– Første dag fikk vi en lærerikt og underholdende innføring i driften av Beitostølen Resort fra direktør Atle Hovi. Torsdag morgen var tåken fra onsdagen var borte, og fjellene åpenbarte seg for første gang på turen. Det faglige innholdet denne dagen var et interessant foredrag av PR-strateg Bjørn B Jacobsen og prosjektleder Tone Greni fra DestinasjonsKirurgene, om PR, kommunikasjon, arrangementsutvikling, og hvordan man kan utvikle en destinasjon som Beitostølen som attraktiv location for filminnspillinger.

Innblikk i hvordan vintersportsdestinasjoner ledes og utvikles

– Målet med «Snow Business»-studiet, er å gi studentene en grundig forståelse av vintersport-turismen, og et innblikk i hvordan vintersportsdestinasjoner ledes og utvikles. Klassen består av 62 studenter i reiselivsfag, 55 internasjonale utvekslingsstudenter, og 7 norske studenter. Utvekslingsstudentene er hovedsakelig fra Tyskland og Nederland, men også andre land som Frankrike, Japan og Tsjekkia.

– Etter lunsj siste dag var både studenter og vi høgskole-ansatte raskt i gang med ulike vinteraktiviteter; snowboard, alpint, aking og langrenn. Flere av studentene prøvde ski for første gang i sitt liv. Vi fikk oppleve Beitostølen på sitt beste, med fantastisk service, god mat behagelig overnatting, morsomme aktiviteter i tillegg til det faglige, og med perfekt vintervær, så dette var en veldig bra studietur for oss, sier høgskolelektor Svein Erik Nordhagen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS