Fazer fortsetter sitt samarbeid med EAT

Fazer fortsetter sitt samarbeid med EAT i sfæren av mat, helse og bærekraft.

Publisert

EAT handler om at vitenskap, politikk og drift deler tanken om mat. Fazer fortsetter som en partner for EAT, med mål om å støtte forskning og å dele kunnskap og ekspertise.

EAT Foundation bygger på arbeidet til EAT initiativet, stiftet av Stordalen Foundation og Stockholm Resilience Centre i 2013. Sammen med «Wellcome-fondet» lanserte de EAT Foundation i mars 2016, med ambisjoner om å revolusjonere det globale matsystemet. Dette skal gjøre oss i stand til å fø en voksende global befolkning med sunn mat fra en sunn planet.

– Hvordan vi produserer og forbruker mat har en betydelig innvirkning på miljøet og på samfunnet. Hva vi spiser hver dag påvirker direkte vår helse og trivsel. Vi fortsetter vårt samarbeid med EAT, og vil utvikle vår egen drift og handlinger, sier Nina Elomaa i Fazer Group i en pressemelding.

«Fazer takes action»

Høydepunkter fra 2015 innen mat, helse og bærekraft

  • Mer grønt på hver tallerken
    • Nye smakfulle vegetariske oppskrifter skapt av Fazers kokker, og økt mengde av vegetariske retter
    • Kokebok med vegetariske retter beregnet på “hjemmekokken”
    • Pilotprosjekt “Nudging” med resultater som viser 18 % reduksjon av kjøtt og 23 % økning av vegetariske retter i Finland, 10 % økning av grønt i Sverige.
  • Mindre matavfall
    • 93 % av total mengde avfall ble resirkulert eller gjenbrukt som energi
    • Nye mål og planer for reduksjon av avfall
  • Redusert klimapåvirkning og økt energieffektivitet
    • Redusert energiforbruk med 3 % per produsert tonn
    • Økt fornybar elektrisitet til 80 %
  • Nye produkter lansert med fokus på trender innen helse, f.eks “Health Energy bread”
  • Fokus på minsket innkjøp og bruk av kakao, palmeolje og fisk

Les mer her

EAT Stockholm Food Forum

EAT arranger hver vår EAT Stockholm Food Forum, i år 13 og 14 juni. I år vil forumet dekke forbruks- og produksjonsmønstre, ansvarlighet, teknologi og innovasjon på tvers av næringsmiddelindustrien.

Les mer på Eatforum.org

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS