Scandic Hotels skal bli mer bærekraftig

Scandic har i løpet av vinteren utfordret hotellkjedens 18 000 medarbeidere i hele Norden til en såkalt bærekraft «hackathon», der målet har vært å komme opp med det neste initiativet innen bærekraft og sosialt ansvar. Mer enn 400 forslag er vurdert, og til sist var det Markus (8) som inspirerte mest, takket være hans engasjement for å spare vann.

Publisert

Samtlige medarbeidere i Scandic har hatt mulighet til å sende inn sine idéer for hvordan man kan gjøre Nordens største hotellkjede til et enda mer bærekraftig selskap. Mer enn 200 workshops har blitt avholdt, og det har kommet inn over 400 idéer. Grunntanken med å arrangere en såkalt «hackathon» ligger i overbevisningen om at styrken og kreativiteten finnes hos medarbeiderne.

– Vi er ekstremt glade for det store engasjementet og er ydmyke for at vi nå har 400 flotte forslag å arbeide med fremover. Vi kommer til å utforske alle bidrag for å vurdere hvilke som kan bli implementert på hotellene, og vi begynner med vinnerforslagene, sier ansvarlig for bærekraft i Scandic, Vanessa Butani.

Kristian Fredrik Mehus med sønnen Markus. (Foto: Scandic Hotels)

Tennene blir ikke hvitere av å la vannet renne

Rent vann fra springen er en ressurs vi i Norge tar for gitt, men slik er ikke situasjonen i svært mange land hvor rent vann er et knapphetsgode. Hele 1,2 milliarder mennesker står i dag uten rent drikkevann. Å la vannet renne er uansett sløsing, og noe mange av oss kan bli bedre på.

– Min åtte år gamle sønn Markus hadde som lekse å måle differansen på hvor mye vann som gikk med når han pusset tennene ved å la vannet renne og når han skrudde av kranen under tannpussen. Forskjellen var stor – faktisk mer enn 12 liter ekstra vann per tannpuss. Jeg innså at jeg stort sett har latt vannet renne i over 40 år, og det er jeg sannsynligvis ikke alene om, sier hotelldirektør ved Scandic St. Olavs plass i Oslo, Kristian Fredrik Mehus.

Spare millioner av liter

Nå skal Scandic oppfordre alle sine gjester om å stenge igjen kranen og spare flere hundre millioner liter vann. Tennene blir nemlig ikke hvitere av å la vannet renne.

– Det er et enkelt, men tydelig budskap vi nå skal formidle til våre hotellgjester – ikke bare ved mitt hotell, men til alle våre 280 hoteller. Det var Markus sin entusiasme som fikk meg til å innse at vi har mye å lære av våre barn og at jeg må endre mine vaner. Tennene dine blir verken hvitere eller renere av å la vannet renne, og nå håper jeg alle gjester lar seg inspirere til å skru av kranen på hotellet, men også når de kommer hjem eller bor på andre hoteller, sier Mehus.

Dersom bare halvparten av Scandics gjester i løpet av et år skrur av kranen mens de pusser tennene, kan vannforbruket reduseres med hele 200 millioner liter. Det tilsvarer 1,2 millioner badekar fylt med vann.*

Ferie for alle

Det andre forslaget som gikk seirende ut av Scandics hackathon har bakgrunn i at alle fortjener å fylle livet sitt med gode opplevelser. Forslaget innebærer at Scandic inviterer familier som ikke har mulighet til å ta med sine barn på ferie grunnet økonomiske utfordringer til hotellopphold på utvalgte hoteller. Scandic vil jobbe med å identifisere potensielle samarbeidspartnere i hvert land og gjennomføre en pilot i løpet av året. Dette forslaget kom fra salgsteamet ved Scandic-hotellene i Stavanger.

Det neste «håndkle-initiativet»

Å involvere medarbeiderne i selskapets bærekraftarbeid er ikke noe nytt for Scandic. Initiativet med å henge opp håndkleet for å bruke det igjen er et forslag som i utgangspunktet kom fra en Scandic-medarbeider, og dette har nå blitt en standard på hoteller over hele verden som har spart enorme mengder vann og vaskemidler.

– Vi liker å si at vi har 18 000 medarbeidere som jobber med bærekraft i Scandic. De inspirerer oss til å bli enda bedre og vil at Scandic skal bli stadig bedre på bærekraft, sier Butani.

*Besparelsen tar utgangspunkt i at 50 % av gjestene stenger kranen når de pusser tennene to ganger per dag og i to minutter per gang.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS