Göteborg er populært blant nordmenn, men det er også Stockholm, som har fin økning av norske turister i sommer.
Göteborg er populært blant nordmenn, men det er også Stockholm, som har fin økning av norske turister i sommer.

Solid turistsommer i Norden

Sverige jubler, mens Danmark har mistet 44 prosent av Norge-markedet.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (71), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

Det er fin fart i den gedigne nordiske turismeindustrien, utvilsomt én av Nordens viktigste industrier, der norske turister bidrar med milliardbeløp. Vi er Sveriges viktigste utenlandsmarked i den store feriemåneden juli, mens i Danmark er tapet av norske gjester kolossalt.

Stockholm har fin økning av norske turister sommeren 2025.
Stockholm har fin økning av norske turister sommeren 2025.

I 2022 hadde Danmark 1.053.498 norske gjestedøgn i juli måned. I sommer var tallet 594.436. En nedgang fra 2022 på 459.062 gjestedøgn, som betyr at nesten 44 prosent av Norge-markedet har forduftet for dansk besøksindustri. 

Det er mye. Veldig mye for Danmarks nest største utenlandsmarked etter Tyskland.

Så skal det sies at Danmark fortsatt er et like trivelig ferieland. Men, når en dansk hundrelapp koster 160 norske, sier det seg selv at det blir enklere å velge bort Danmark, til fordel for ikke minst Sverige, som gir deg langt bedre valuta for feriepengene, selv om også den svenske krona har yppet seg i år.

Brede smil i Sverige

Visit Swedens kommunikasjonssjef, Jim Hofverberg, har god grunn til å smile etter en sommer med høy fart i svensk besøksindustri, der ikke minst nordmenn bidrar med milliardbeløp.
Visit Swedens kommunikasjonssjef, Jim Hofverberg, har god grunn til å smile etter en sommer med høy fart i svensk besøksindustri, der ikke minst nordmenn bidrar med milliardbeløp.

Smilene er brede i Sverige, der Norge er på topp av utenlandske turister med 1,3 millioner gjestedøgn i juli. Tyskland er på andre med 932.966, Danmark 414.726, USA 255.269 og Nederland med 248.630 gjestedøgn.

– Vi er veldig glade for at alla aktører i Sverige har fin tilvekst fra Norge, selv om bildet varierer noe mellom våre svenske regioner, sier Visit Swedens kommunikasjonssjef Jim Hofverberg, da jeg ber han oppsummere årets sommer.

13,7 millioner gjestedøgn i juli

Hva er vel bedre enn den berømte fikarasten i Sverige, med kaffe og nybakte herligheter.
Hva er vel bedre enn den berømte fikarasten i Sverige, med kaffe og nybakte herligheter.

– Totalt sett økte vi 2,2 prosent i antall gjestedøgn i Sverige i den viktige feriemåneden juli, i forhold til juli 2024. Totalt hadde vi 13,7 millioner gjestedøgn i Sverige, hvorav 9,4 millioner svenske (+2,8 prosent), og 4,1 millioner utenlandske (+ 5,5 prosent).

– Til og med sammenlignet med juli 2019, altså før pandemien, økte antallet overnattinger i Sverige. Totalt med +1,2 prosent og +163.957 gjestedøgn, hvorav svenske +1,3 prosent og +117.797 gjestedøgn, og utenlandske +0,1 prosent og +4.655 gjestedøgn.

2,4 millioner norske gjestedøgn

Fra Nybrokajen og Radisson Collection sentralt i Stockholm.
Fra Nybrokajen og Radisson Collection sentralt i Stockholm.

– Den norske turismen i Sverige står altså for den største andelen utenlandske gjestedøgn i absolutte tall. I perioden januar-juli 2025, var antall norske gjestedøgn i Sverige rundt 2,4 millioner, som betyr at norska overnattinger nå ligger på 92 prosent av 2019-års nivå, for perioden januar-juli. Det er med andre ord fortsatt utviklingspotensial, samtidig som tilveksten av gjestedøgn forsterker svensk besøksnæring på en veldig bra måte, sier kommunikasjonssjef Jim Hofverberg.

Norge-trafikken til Stockholm økte med 10,3 prosent

Thomas Laurell, stabssjef i Stockholm Business Region, kan notere sterke tall på Norge-trafikken i sommer.
Thomas Laurell, stabssjef i Stockholm Business Region, kan notere sterke tall på Norge-trafikken i sommer.

Göteborg er en Norge-favoritt, men også Stockholm er å regne med. Stabschef Thomas Laurell i Stockholm Business Region, er godt fornøyd med Norge-sommeren, da jeg plinger på.

– Vi har et bra resultat denne sommeren. Norske gjestedøgn har økt med 10,3 prosent i Stockholm for årets syv første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Vi har nedgang på 27 prosent på camping i Stockholms län, men camping utgjør imidlertid kun 3,29 prosent av de totale norske gjestedøgnene.

– Norske gjester er blant våre absolutt viktigste internasjonale gjester sommertid i Sverige, sammen med tyskerne. Norge har en tydelig peak i juni, juli, august, pluss en høstferie-topp i oktober. Vårvinteren er roligere, selv om nordmennene gjerne kommer når det er store begivenheter. Livsstilen i Stockholm attraherer åpenbart nordmenn, mener stabssjef Thomas Laurell.

Nord-Norge har «flyttet» til sommer-Sverige i 60 år

Sommeridyll i Arvidsjaur i Norrbotten, der mange nord norske feriegjester kommer kjørende over grensen.
Sommeridyll i Arvidsjaur i Norrbotten, der mange nord norske feriegjester kommer kjørende over grensen.

I 60 år har de tre nord-norske fylkene mer og mindre «flyttet» til Norrbotten og Västerbotten sommertid, disse to nordligste fylkene i Sverige. Med favorittene Piteå og Skellefteå, og de senere år også med de større byene Umeå og Luleå, har nordlendingene lagt igjen milliarder av feriekroner i Nord-Sverige. 

Denne regionen har noen av Sveriges og Nordens flotteste campingplasser. For her er det først og fremst gedigen campingturisme som dominerer.

Nedgang fra Nord-Norge

Denne sommeren opplever Nord-Sverige nedgang i Norge-trafikken, som nok ikke bare skyldes været, men også nye generasjoner og endrede reisemønstre. 

Mens mor og far, og til og med besteforeldre reiste blindt på camping til Sverige, er nok ikke dagens og morgendagens generasjoner like camping-giret som sine foreldre og besteforeldre. Hvor forberedt den nord-svenske besøksindustrien er på denne utviklingen, som trolig betyr kolossale omsetningstap i årene fremover, gjenstår å se.

Hva med Finland

Vi er 28 millioner mennesker som bor i de nordiske land, og vi har det til felles at vi har mye uoppdaget, for eksempel i Finland, som alltid har virket noe fjernt for nordmenn.

Men, Finland har mye å by på. Båtturen over natta fra Stockholm til Helsinki, med eller uten bil, med enten Silja Line eller Viking Line, er en attraksjon i seg selv langs den storslåtte Stockholms skjærgård.

Finland hadde en økning på 11 prosent for utenlandske gjester i juni (588.000) og juli (712.000). Tyskland og Sverige er de viktigste markedene. Tyskland med +12 prosent, Sverige med 2,4 prosents nedgang. Mens Sverige hadde 168.001 gjestedøgn, hadde Norge som det 5. største markedet 55.012, en nedgang på 1,6 prosent. I juni var det 17.278 norske gjestedøgn i Finland, og 37.734 i juli.

Tyskland redder Danmark

Veldig mange nordmenn leier feriehus i Danmark, eller er på camping, som betyr at dagligvareprisene spiller en rolle. En dansk hundrings koster 160 norske, men mange varer er billigere i Danmark. Handlekurven hos Rema1000 i Århus (bildet) var betydelig billigere enn Rema1000 i Oslo.
Veldig mange nordmenn leier feriehus i Danmark, eller er på camping, som betyr at dagligvareprisene spiller en rolle. En dansk hundrings koster 160 norske, men mange varer er billigere i Danmark. Handlekurven hos Rema1000 i Århus (bildet) var betydelig billigere enn Rema1000 i Oslo.

Danmark er heldige, fordi det store primærmarkedet Tyskland har kommet sterkt. 

I 2023 var det over 20 millioner tyske gjestedøgn i Danmark, i 2024 nesten én million flere, og Tyskland-trafikken har vært veldig sterk også denne sommeren, som utvilsomt oppveier tapet av norske turister.

Halvering for København

København, en populær destinasjon for nordmenn både sommer og hele året, rammes også av betydelige tilbakegang av norske gjester. 

Fra 108.289 gjestedøgn i juli 2022, til en halvering i juli i år, med 53.592, en nedgang på 54.697 gjestedøgn.

Jeg var i Danmark i fjor. Vi sjekket prisene på både mat og drikke, opp mot prisene her hjemme. Et kvalifisert råd til Visit Denmark er derfor å snakket høyt om elefanten i rommet, nemlig den kolossale valutaforskjellen, som rammer både norske og svenske besøkende. Vær åpen om prisforskjellene, og at disse også har en oppside.

Nei, Danmark er ikke ensidig dyrt

For; prisbildet er ikke entydig dyrt, dyrt, dyrt. Vi sjekket en handlekurv på Rema1000 i Århus, langt rimeligere enn den samme handlekurven på Rema i Oslo. For ikke å snakke om prisen på allehånde drikkevarer, betydelig billigere i Danmark. Prisbildet er viktig for nordmenns ferievalg, ikke minst i disse tider med økede kostnader og stramme renter.

Norge med juli-rekord

I juli var det 7,6 millioner overnattinger i Norge. Det høyeste tallet som noensinne er målt for juli. Utenlandske hotellovernattinger bidro mest.

60,7 prosent av overnattingene var norske, 39,3 prosent utenlandske. Norske økte med 5,4 prosent, utenlandske med hele 15,1. Hotellene økte med 23,6 prosent på utenlandske gjester, mens campingplassene hadde + 11,5 prosent på utlendingene, men økning også på norske gjester, viser tallene fra SSB. Hotellene stod for 3.848.736 millioner gjestedøgn, mens camping stod for 2.898.736 millioner.

Oslo og Bergen i tet

Stort sett alle norske utenlandsmarkeder hadde plusstall: Danmark økte med 19,8 prosent, Finland med 7,5, Sverige med 14,7, Italia 41,4, Nederland 20,8, UK 28,9, Spania 16,1, Sveits 18,1, Tyskland 8,4, og USA + 25,3 prosent.

Oslo hadde flest overnattinger med 658.000. Bergen hadde 356.000. Disse to stod for en fjerdedel av alle hotellovernattingene i Norge. Oslo økte hotellovernattingene med 16 prosent, mens Bergen økte med hele 40 prosent.

Når får vi en felles nordisk turismesatsing?

Med denne oppdateringen om den nordiske reiselivs-ståa fra årets sommer, er det all mulig grunn til å lansere ideén om en større orkestrert nordisk turismesatsing. Vi er et marked på 28 millioner mennesker i Norden, og de aller fleste av oss har veldig mye uopplevd i de nordiske landene. Så, hva venter vi på?

Dette kommer jeg nærmere tilbake til i en senere episode.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS