Bjørn B Jacobsen (71), som har skrevet denne kommentaren,
er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og
begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og
besøksindustrien, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk.
Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.
Det er fin fart i
den gedigne nordiske turismeindustrien, utvilsomt én av Nordens viktigste
industrier, der norske turister bidrar med milliardbeløp. Vi er Sveriges
viktigste utenlandsmarked i den store feriemåneden juli, mens i Danmark er
tapet av norske gjester kolossalt.
Stockholm har fin økning av norske turister sommeren 2025.Foto: Yirui Aries, Visit Sweden
I 2022 hadde Danmark 1.053.498 norske gjestedøgn i juli
måned. I sommer var tallet 594.436. En nedgang fra 2022 på 459.062 gjestedøgn,
som betyr at nesten 44 prosent av Norge-markedet har forduftet for dansk
besøksindustri.
Det er mye. Veldig mye for Danmarks nest største
utenlandsmarked etter Tyskland.
Så skal det sies at Danmark fortsatt er et like
trivelig ferieland. Men, når en dansk hundrelapp koster 160 norske, sier det
seg selv at det blir enklere å velge bort Danmark, til fordel for ikke minst Sverige,
som gir deg langt bedre valuta for feriepengene, selv om også den svenske krona
har yppet seg i år.
Brede smil i Sverige
Visit Swedens kommunikasjonssjef, Jim Hofverberg, har god grunn til å smile etter en sommer med høy fart i svensk besøksindustri, der ikke minst nordmenn bidrar med milliardbeløp.Foto: Visit Sweden
Smilene er brede i Sverige, der Norge er på topp av
utenlandske turister med 1,3 millioner gjestedøgn i juli. Tyskland er på andre
med 932.966, Danmark 414.726, USA 255.269 og Nederland med 248.630 gjestedøgn.
– Vi
er veldig glade for at alla aktører i Sverige har fin tilvekst fra Norge, selv
om bildet varierer noe mellom våre svenske regioner, sier Visit Swedens
kommunikasjonssjef Jim Hofverberg, da jeg ber han oppsummere årets sommer.
13,7
millioner gjestedøgn i juli
Hva er vel bedre enn den berømte fikarasten i Sverige, med kaffe og nybakte herligheter.Foto: Tina Stafrén, Visit Sweden
– Totalt
sett økte vi 2,2 prosent i antall gjestedøgn i Sverige i den viktige
feriemåneden juli, i forhold til juli 2024. Totalt hadde vi 13,7 millioner
gjestedøgn i Sverige, hvorav 9,4 millioner svenske (+2,8 prosent), og 4,1
millioner utenlandske (+ 5,5 prosent).
– Til og
med sammenlignet med juli 2019, altså før pandemien, økte antallet
overnattinger i Sverige. Totalt med +1,2 prosent og +163.957 gjestedøgn, hvorav
svenske +1,3 prosent og +117.797 gjestedøgn, og utenlandske +0,1 prosent og +4.655
gjestedøgn.
2,4
millioner norske gjestedøgn
Fra Nybrokajen og Radisson Collection sentralt i Stockholm.Foto: Morten Holt
– Den
norske turismen i Sverige står altså for den største andelen utenlandske
gjestedøgn i absolutte tall. I perioden januar-juli 2025, var antall norske
gjestedøgn i Sverige rundt 2,4 millioner, som betyr at norska overnattinger nå
ligger på 92 prosent av 2019-års nivå, for perioden januar-juli. Det er med
andre ord fortsatt utviklingspotensial, samtidig som tilveksten av gjestedøgn
forsterker svensk besøksnæring på en veldig bra måte, sier kommunikasjonssjef
Jim Hofverberg.
Norge-trafikken
til Stockholm økte med 10,3 prosent
Thomas Laurell, stabssjef i Stockholm Business Region, kan notere sterke tall på Norge-trafikken i sommer.Foto: Stockholm Business Region
Göteborg
er en Norge-favoritt, men også Stockholm er å regne med. Stabschef Thomas
Laurell i Stockholm Business Region, er godt fornøyd med Norge-sommeren, da jeg
plinger på.
– Vi
har et bra resultat denne sommeren. Norske
gjestedøgn har
økt med 10,3 prosent i Stockholm for årets syv første måneder, sammenlignet med
samme periode i fjor. Vi har nedgang på 27 prosent på camping i Stockholms län,
men camping utgjør imidlertid kun 3,29 prosent av de totale norske gjestedøgnene.
– Norske
gjester er blant våre absolutt viktigste internasjonale gjester sommertid i
Sverige, sammen med tyskerne. Norge har en tydelig peak i juni, juli, august,
pluss en høstferie-topp i oktober. Vårvinteren er roligere, selv om nordmennene
gjerne kommer når det er store begivenheter. Livsstilen i Stockholm attraherer
åpenbart nordmenn, mener stabssjef Thomas Laurell.
Nord-Norge har «flyttet» til sommer-Sverige i 60 år
Sommeridyll i Arvidsjaur i Norrbotten, der mange nord norske feriegjester kommer kjørende over grensen.Foto: Per Lundström/Imagebank Sweden
I 60 år har de
tre nord-norske fylkene mer og mindre «flyttet» til Norrbotten og Västerbotten
sommertid, disse to nordligste fylkene i Sverige. Med favorittene Piteå og
Skellefteå, og de senere år også med de større byene Umeå og Luleå, har
nordlendingene lagt igjen milliarder av feriekroner i Nord-Sverige.
Denne
regionen har noen av Sveriges og Nordens flotteste campingplasser. For her er
det først og fremst gedigen campingturisme som dominerer.
Nedgang fra Nord-Norge
Denne sommeren
opplever Nord-Sverige nedgang i Norge-trafikken, som nok ikke bare skyldes
været, men også nye generasjoner og endrede reisemønstre.
Mens mor og far, og
til og med besteforeldre reiste blindt på camping til Sverige, er nok ikke
dagens og morgendagens generasjoner like camping-giret som sine foreldre og
besteforeldre. Hvor forberedt den nord-svenske besøksindustrien er på denne
utviklingen, som trolig betyr kolossale omsetningstap i årene fremover,
gjenstår å se.
Hva med Finland
Vi er 28
millioner mennesker som bor i de nordiske land, og vi har det til felles at vi
har mye uoppdaget, for eksempel i Finland, som alltid har virket noe fjernt for
nordmenn.
Men, Finland har mye å by på. Båtturen over natta fra Stockholm til
Helsinki, med eller uten bil, med enten Silja Line eller Viking Line, er en
attraksjon i seg selv langs den storslåtte Stockholms skjærgård.
Finland hadde en
økning på 11 prosent for utenlandske gjester i juni (588.000) og juli
(712.000). Tyskland og Sverige er de viktigste markedene. Tyskland med +12
prosent, Sverige med 2,4 prosents nedgang. Mens Sverige hadde 168.001
gjestedøgn, hadde Norge som det 5. største markedet 55.012, en nedgang på 1,6
prosent. I juni var det 17.278 norske gjestedøgn i Finland, og 37.734 i juli.
Tyskland redder Danmark
Veldig mange nordmenn leier feriehus i Danmark, eller er på camping, som betyr at dagligvareprisene spiller en rolle. En dansk hundrings koster 160 norske, men mange varer er billigere i Danmark. Handlekurven hos Rema1000 i Århus (bildet) var betydelig billigere enn Rema1000 i Oslo.Foto: Republik
Danmark er heldige, fordi det store primærmarkedet
Tyskland har kommet sterkt.
I 2023 var det over 20 millioner tyske gjestedøgn i
Danmark, i 2024 nesten én million flere, og Tyskland-trafikken har vært veldig
sterk også denne sommeren, som utvilsomt oppveier tapet av norske turister.
Halvering for København
København, en populær destinasjon for nordmenn både
sommer og hele året, rammes også av betydelige tilbakegang av norske gjester.
Fra 108.289 gjestedøgn i juli 2022, til en halvering i juli i år, med 53.592,
en nedgang på 54.697 gjestedøgn.
Jeg var i Danmark i fjor. Vi sjekket prisene på både
mat og drikke, opp mot prisene her hjemme. Et kvalifisert råd til Visit Denmark
er derfor å snakket høyt om elefanten i rommet, nemlig den kolossale
valutaforskjellen, som rammer både norske og svenske besøkende. Vær åpen om
prisforskjellene, og at disse også har en oppside.
Nei, Danmark er ikke ensidig dyrt
For; prisbildet er ikke entydig dyrt, dyrt, dyrt. Vi
sjekket en handlekurv på Rema1000 i Århus, langt rimeligere enn den samme
handlekurven på Rema i Oslo. For ikke å snakke om prisen på allehånde
drikkevarer, betydelig billigere i Danmark. Prisbildet er viktig for nordmenns
ferievalg, ikke minst i disse tider med økede kostnader og stramme renter.
Norge med juli-rekord
I juli var det 7,6 millioner overnattinger i Norge. Det
høyeste tallet som noensinne er målt for juli. Utenlandske hotellovernattinger
bidro mest.
60,7 prosent av overnattingene var norske, 39,3 prosent
utenlandske. Norske økte med 5,4 prosent, utenlandske med hele 15,1. Hotellene
økte med 23,6 prosent på utenlandske gjester, mens campingplassene hadde + 11,5
prosent på utlendingene, men økning også på norske gjester, viser tallene fra
SSB. Hotellene stod for 3.848.736 millioner gjestedøgn, mens camping stod for
2.898.736 millioner.
Oslo og Bergen i tet
Stort sett alle norske utenlandsmarkeder hadde
plusstall: Danmark økte med 19,8 prosent, Finland med 7,5, Sverige med 14,7,
Italia 41,4, Nederland 20,8, UK 28,9, Spania 16,1, Sveits 18,1, Tyskland 8,4,
og USA + 25,3 prosent.
Oslo hadde flest overnattinger med 658.000. Bergen hadde
356.000. Disse to stod for en fjerdedel av alle hotellovernattingene i Norge.
Oslo økte hotellovernattingene med 16 prosent, mens Bergen økte med hele 40
prosent.
Når får vi en felles nordisk turismesatsing?
Med denne oppdateringen om den nordiske reiselivs-ståa fra
årets sommer, er det all mulig grunn til å lansere ideén om en større
orkestrert nordisk turismesatsing. Vi er et marked på 28 millioner mennesker i
Norden, og de aller fleste av oss har veldig mye uopplevd i de nordiske
landene. Så, hva venter vi på?
Dette kommer jeg nærmere tilbake til i en senere
episode.