Clarion Hotel Post er med sine 540 rom, ett av Göteborgs største hoteller, sentralt plassert i sentrum, julepyntet og populært blant nordmenn.
Clarion Hotel Post er med sine 540 rom, ett av Göteborgs største hoteller, sentralt plassert i sentrum, julepyntet og populært blant nordmenn.

Nordmenn valfarter til «JulStaden» Göteborg

Juleturisme er for lengst en etablert gigaindustri i Europa. Göteborg har satset i over 20 år, og nå valfarter nordmenn til Sveriges nest største by som aldri før, for trivelige førjulsopplevelser.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Det er juleturisme i hele Europa, fra Santa Claus Village utenfor Rovaniemi og nedover Europa, enten det er København eller tradisjonsrike julemarkeder fra Tallinn til Wien.

Beklager, København

Liseberg i all ære, men for nordmenn som valfarter til Göteborg på førjulstur, er nok hotell, restaurant og shopping de tre viktigste hovedingrediensene som trekker voksne par, vennegrupper og firma på juletur.
Liseberg i all ære, men for nordmenn som valfarter til Göteborg på førjulstur, er nok hotell, restaurant og shopping de tre viktigste hovedingrediensene som trekker voksne par, vennegrupper og firma på juletur.

Men, vi lever i kostbare tider, bokstavelig talt, og en juletur til København med en kursbelastning på rundt 1,60 for én dansk krone, så blir Sverige og Göteborg et enkelt valg, kun tre timers behagelig kjøretur på «raka vägen» fra Oslo-regionen.

Ikke helt krone mot krone nå. Med en norsk krone som er litt for ivrig på valuta-trampolinen, koster 100 SEK 101,92 i Norges Bank, og 102,01 hos DNB i dag mandag 9. desember. 100 danske koster i DNB 157,88, men regn med 1,60 når kontoen belastes.

Nordmenn viktigst for Göteborg

Göteborg stad, besøksindustrien og øvrig næringsliv investerer store beløp i å skape en fin og attraktiv ramme for «JulStaden Göteborg», og belønnes med godt besøk.
Göteborg stad, besøksindustrien og øvrig næringsliv investerer store beløp i å skape en fin og attraktiv ramme for «JulStaden Göteborg», og belønnes med godt besøk.

Satsingen «JulStaden Göteborg» er bygd opp over 20 års tid, og ga Sveriges nest største by 421.000 gjestedøgn i desember i fjor. Solide tall, og nordmennene er Göteborgs viktigste utenlandsmarked, ikke bare sommertid, men også før jul.

– Det vi opplever nå, er et enda større trykk av nordmenn enn tidligere, noe som virkelig gleder oss på hotellet og hele Strawberry, sier Anders Skiöld, administrerende direktør på Clarion Hotel Post.
– Det vi opplever nå, er et enda større trykk av nordmenn enn tidligere, noe som virkelig gleder oss på hotellet og hele Strawberry, sier Anders Skiöld, administrerende direktør på Clarion Hotel Post.

– Det vi opplever nå, og som bekreftes av statistikken, er at det er et enda større trykk av nordmenn enn tidligere, noe som virkelig gleder både oss på hotellet og hele Strawberry, sier administrerende direktør Anders Skiöld på det 540 rom store Strawberry-hotellet Clarion Hotel Post, som ligger ved jernbanestasjonen midt i Göteborg sentrum.

Kraftig økning på gjestedøgn

Fra 2022 til 2023 har antall gjestedøgn i desember øket med 68.000. Nordmenn stod for rundt 27.000 døgn i desember i fjor. Jeg var nylig noen dager i Göteborg, og kunne høre nordmenn overalt, enten det var på hotellfrokosten eller i butikkene.

Store skarer nordmenn over hele fjøla, og på Clarion Hotel Post deltok mange nordmenn på julebord, der to store norske og nordiske virksomheter hadde jule-festligheter for sine ansatte.

Langsiktig satsing

Til tross for at Göteborg er Sverige nest største by med over 600.000 innbyggere, er sentrumskjernen med butikker og restauranter på behagelig rusleavstand.
Til tross for at Göteborg er Sverige nest største by med over 600.000 innbyggere, er sentrumskjernen med butikker og restauranter på behagelig rusleavstand.

I desember 1999 var det 92.000 overnattinger på hotell og vandrerhjem i Göteborgs-regionen. Er ikke potensialet større enn som så, spurte byen seg selv, og fikk svaret JA! Dermed ble en ny stor satsing igangsatt.

«Jul på Liseberg» så dagens lys, og i 2004 ble satsingen «JulStaden Göteborg» etablert. Initiativet med et langsiktig posisjoneringsarbeid med byens eget kommunaleide markedsføringsselskap Göteborg&Co i førersetet

Så har det skjedd endringer siden starten. Besøksindustrien har tatt et større operativt ansvar, mens Göteborg&Co har ansvar for orkestrering, PR- og markedsføring.

Göteborg har alltid ligget i tet på destinasjonsutvikling. Byen har en rekke samarbeidsorgan og markedsgrupper, der hotellene, restaurantene, handelsnæringen, fergeselskap og Göteborg Stad (kommunen) deltar aktivt, sammen med Göteborg&Co.

Hotell, restaurant, shopping

Norstan er Göteborg sentrums store kjøpesenter, og med stort døgnåpent P-hus, der ladekapasiteten for elbiler er god, og langt rimeligere å lade enn i Norge.
Norstan er Göteborg sentrums store kjøpesenter, og med stort døgnåpent P-hus, der ladekapasiteten for elbiler er god, og langt rimeligere å lade enn i Norge.

– Min vurdering er at Liseberg er den viktigste reiseanledningen som bidrar til utviklingen av Göteborg som juledestinasjon, sier administrerende direktør for Göteborg&Co, Peter Grönberg.

Akkurat det mener jeg er en vurdering med visse modifikasjoner når vi snakker norske besøkende. Sommertid ja, med mange barnefamilier på ferie, men husk at også sommertid er Göteborg en stor og attraktiv event-destinasjon, med Nordens største arena Ullevi, som trekker også andre store grupper enn kun barnefamiliene, når Metallica, Coldplay og Springsteen inviterer til rock´n roll på Ullevi.

«Jul på Liseberg» er selvfølgelig interessant for lokalbefolkningen i regionen, men jeg tror verken nordmenn eller dansker som kommer til Göteborg fra midten av november, og fram mot jul, gjør det fordi de først og fremst skal på Liseberg. Dette kort og godt fordi det ikke er barnefamiliene som er på tur, men voksne par, voksne grupper der en gjeng venner drar på juleweekend for shopping, mat, moro og trivelig samrøre. Det betyr at hotell, restaurant og shoppingproduktet, er Göteborgs fremste og beste insentiv vis a vis det norske markedet i november og desember.

World Of Volvo

Men, jeg ruslet forbi Liseberg, der det var fullt fart, det skal sies, da jeg gikk av trikken på «Liseberg södra», vei til Göteborgs nye store attraksjon, nemlig World Of Volvo. Et storslått arkitektonisk bygg på hele 22.000 kvadratmeter, like ovenfor Liseberg. Göteborg er mye, og ikke minst Volvos hovedbøle. Mer om denne nye opplevelses-attraksjonen i egen sak etter hvert.

– Vi har fullt trykk

«JulStaden Göteborg».
«JulStaden Göteborg».

– Göteborg var tidlig ute med å profilere seg som «julstad», og etablere bildet av en destinasjon som har mye å tilby sine besøkende i desember. Det er fullt trykk hos oss, og vi er veldig glade for at så mange nordmenn kommer til Göteborg og til oss, år etter år, til tross for en urolig verden rundt oss sier Anders Skiöld.

– Norge og Danmark er viktigste utenlandsmarkeder for oss. Nordmennene med 27.000 gjestedøgn i Göteborg, og danskene med 11.000 i desembertrafikken. Hos oss på hotellet står Sverige står for 70 prosent av gjestedøgnene i desember, mens Norge lander på 5,5 prosent, som gleder oss stort.

– En stor fordel med Göteborg er at avstandene er små. Du kan enkelt vandre til fots mellom de ulike bydelene, som er veldig ulike. Restaurant- og nattelivet er veldig bra og variert, fastslår Anders Skiöld, på hotellet som før i verden var byens gamle hovedpostkontor fra 1920-tallet.

 Så kjøpte Petter Stordalen det 36.700 kvadratmeter store bygget, og åpnet hotellet med sedvanlig «brask og bram» i 2012.

Innovatøren Göteborg

De fleste destinasjoner har noe og lære av Göteborg, som har vært en ledende nordisk innovatør på destinasjonsutvikling, der ikke minst Göteborg Stad (GS) har vært offensiv kraft. Destinasjon Göteborg består av i alt 13 kommuner. Grunnlaget for GS utvikling, er et politisk banket strategidokument for perioden 2023 til 2030.

Her har et antall aktører fra besøksnæringen, akademia, øvrig næringsliv og offentlige virksomheter fra by og region, bidratt i strategiutviklingsarbeidet.

Næringsminister Cecilie Myrseth, som liker å smykke seg som reiselivsminister, kan med fordel ta med sin stab på studietur til Göteborg, for å lære av en by som både lytter, tar innspill på alvor, og samarbeider på bred front for de beste løsningene for turismen og besøksindustrien. Eller som det heter i strategidokumentet:

«En gränsöverskridande samverkan som ser till hela destinationens gemensamma bästa, har varit en del av Göteborgs framgång».

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS