Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Merkeordninger sikrer miljø og etisk handel

Flere medieoppslag tidligere belyser en rekke kritikkverdige forhold om arbeidsforholdene ved enkelte kaffefarmer i Brasil, og det spørres om hva som gjøres for å motvirke dette.

Publisert

I artiklene er Jesper Nymark, direktør for Danwatch, et uavhengig, undersøkende medie- og researchsenter, intervjuet om forholdene, og matvarekonsernet Nestlé erkjenner at de kjenner til problemene.

Samtidig understrekes det at dette er en strukturell utfordring, og at det derfor ikke bare er kaffeproduksjonen i Brasil som opplever disse problemene.

For å løse disse utfordringene, er det avgjørende å bygge systemer som kan bidra til å sikre småfarmere et bedre livsgrunnlag og en tryggere hverdag. Dette er da også målet med merkeordningene som Joh.Johannson Kaffe AS, NorgesGruppen og andre benytter seg av. Derfor er det nyttig å få med seg hvilke merkeordninger som er stemplet på kaffeemballasjen. Det gjør det mulig for den enkelte forbruker å gjøre valg som sikrer både miljø og bedre levevilkår for mennesker i den tredje verden.

Hvilke merker skal du se etter? Fairtrade, Debio-godkjent, Nyt Norge, Ø-merket og anbefalt av LHL.
Det er lett å miste oversikten i floraen av offentlige og bransjedrevne merkeordninger som møter forbruker i butikkhyllene.

Her følger en oversikt de merkene som er i bruk for å klassifisere ulike typer kaffe.

Fairtrade

Fairtrade er en internasjonal merkeordning for rettferdig handel med jordbruksprodukter fra fattige land. Det betyr at varer merket med Fairtrade-symbolet kommer fra plantasjer og kooperativer som er organisert av selvstendige bønder, og som er sertifisert etter en standard for inntekt, arbeidsforhold og grunnleggende rettigheter, samt miljøvennlig produksjon. Det er sertifiseringsorganisasjonen FLO-CERT som kontrollerer at standarden overholdes.

UTZ Certified

UTZ Certified er en internasjonal merkeordning for blant annet kaffe, te og kakao. UTZ-sertifisering skal sikre sporbarhet, bærekraftig jordbruk og bedre lønns- og arbeidsvilkår hos produsentene.

Rainforest Alliance Certified

Rainforest Alliance Certified er merkeordningen til amerikanske Rainforest Alliance for produkter som kaffe, te, bananer, sjokolade og trevirke. Merket indikerer at det er tatt særskilte bærekraft- og miljøhensyn under produksjonen.

Debio

Ø-merket er det synlige beviset for at produksjon og produkter er kontrollert og godkjent av Debio. Debio har et nasjonalt og internasjonalt regelverk som gir retningslinjer for å godkjenne Ø-merket i profileringen av økologiske produkter. Debio samarbeider med IFOAM (International Federation of Organic Agricultural Movement) som er en internasjonal organisasjon dedikert arbeidet med å trygge og fremme økologisk produksjon på global basis.

I den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 6 2017, med utgivelse midt i oktober 2017), finner du en temadel med kaffe.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS