Citybox skal etablere seg i Estland. (Illustrasjon: Citybox)

Den norske hotellkjeden Citybox til utlandet

Den norske lavpris-hotellkjeden Citybox har inngått avtale om å åpne et hotell i Tallinn i Estland. Hotellet, som får 270 rom og som åpnes i juni 2019, blir Citybox sitt første hotell utenfor Norge.

Publisert

Etter avtaleinngåelse om hotell i Tallinn, samt nytt hotell på Danmarksplass (143 rom) i Bergen og utvidelse i Oslo (totalt 343 rom), vil Citybox ha fire hoteller med totalt 876 hotellrom sommeren 2019.

Illustrasjon av det kommende Citybox-hotellet i Tallinn. (Illustrasjon: Citybox)

Citybox Tallinn

Citybox Tallinn blir en del av Porto Franco-prosjektet, et unikt prosjekt i Tallinn der de ønsker å lage en «ny by» i byen

Citybox på Danmarksplass i Bergen. (Illustrasjon: Citybox)

– Det skal bygges over 150 000 kvadratmeter og det hele skal inneholde blant annet kjøpesenter, kontorer, restauranter og hotell. Dette blir Tallinns svar på Aker Brygge, og Porto Franco ligger helt nede ved havnen i Tallinn. Det er et par minutters gange til gamlebyen og sentrum generelt, sier daglig leder for Citybox, Eivind Hjulstad, i en pressemelding.

Europeiske ambisjoner

Hotellrom på Citybox. (Foto: Citybox)

Citybox AS har en ambisjon om å bli en av de store europeiske aktørene innen moderne lavprishoteller med mange hoteller rundt om i Europa.

Det arbeides systematisk med hotelletableringer i Norge, Norden og Europa. Dette arbeidet intensiveres fra sommeren 2018. Det er etablert et eget hotellutviklingsselskap som sammen med Citybox skal jobbe for å skaffe flere hoteller.

Selskap for eiendomsutvikling

– Vi ønsker også investorer til å være med å investere i hotellbygninger. For eksempel vil Helsinki, Stockholm og København være interessante byer for oss i Skandinavia, samt at byer som Brussel, Warszawa og Amsterdam er eksempel på andre byer som er veldig spennende hotellbyer for et konsept som Citybox. To av tre gjester på våre norske hoteller er gjester fra utlandet, og vi satser derfor særlig i storbyer hvor det er en god kombinasjon av forretningsreisende og turister, opplyser Hjulstad.

– Utfordringen er at det ofte er både kostbart og vanskelig å få tak i de rette eiendommene. Derfor har vi nå etablert et eget selskap som kun skal drive med eiendomsutvikling, det vil si kjøpe bygg, konvertere dem til hotell og leie dem ut til Citybox før eiendommen selges i markedet med god profitt. Det tror vi kan bli en interessant forretning i seg selv, sier Hjulstad.

Gode resultater

Regnskapene for 2017 viser at konseptet er veldrevet og Citybox leverer gode tall.

I fjor omsette hotellkjeden for 75,5 millioner kroner, mens de satt igjen med et overskudd på 11,9 millioner før skatt. Dette gir en avkastning på over 15 %, noe som er gode tall i hotellbransjen.

Citybox Oslo hadde et belegg på 88 % med en gjennomsnittspris på 829 kroner. Dette er et belegg på 18 % over markedet i Oslo.

Citybox Bergen, som reåpnet juni 2017, leverte et belegg på 75 % med en gjennomsnittspris på 821 kroner. Belegget her var også godt over hotellmarkedet i Bergen.

– Tilgjengelighet og kommersielle bookingportaler gjør at gjestene selv kan finne hoteller etter eget ønske basert på pris, beliggenhet og direkte tilbakemeldinger fra gjester. Det er gjestene som sitter med makten når det gjelder valg av hotell og det er derfor viktig å ha høy score på de eksterne bookingportalene. Vi har fokus på god beliggenhet, romslige og moderne rom og ikke minst lave priser. Det er dette fremtidens hotellgjester ønsker, sier Eivind Hjulstad.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS