En litt trist beskjed

«Rica har stått for noe helnorsk, noe ekte og genuint som hotell-Norge har kunnet være stolt av.»

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 2/2014 - Skriv inn kommentarer nederst på siden.

Den første uka i februar satt jeg i en jury som valgte å gi Rica-gründer Jan E Rivelsrud Horecabransjens Ærespris. Uka etter falt bomben; Scandic Hotels kjøper Rica Hotels.

Og ærlig talt, jeg syntes det var en trist beskjed å få. Da pressemeldingen tikket inn tidlig på morgenen 11. februar trodde jeg faktisk det var en fleip. At noen av kollegaene mine prøvde å lure meg til å lage en sensasjonssak på noe som ikke var en realitet.

Men det viste seg raskt at det var hold i meldingene. Jan E Rivelsrud hadde solgt livsverket til en av konkurrentene. Akkurat nå er det mange i Rica-systemet som er usikre på hva som vil skje. Hva skjer med Rica-navnet? Hva skjer med arbeidsplasser og vel innarbeidede hoteller – landet rundt? For akkurat det har vært Ricas styrke. Den helnorske kjeden har vært på plass over alt der det har vært nødvendig i Norge.

Det har ikke Scandic i Norge, som i Norden har en vesentlig sterkere posisjon i våre naboland enn her hjemme i Norge. Derfor blir det en stor og markant hotellkjede som nå ser dagens lys. Mye tyder på at alle Rica-hotellene nå vil få Scandic-skilt på tak og vegger. Jeg håper at det ikke skjer. Rica har stått for noe helnorsk, noe ekte og genuint som hotell-Norge har kunnet være stolt av.

Kjære Scandic-ledelse: La Rica-navnet bestå. Denne våren lanserer Scandic hotellkjeden HTL, som egen merkevare. Flere av dagens enklere Rica-hoteller kan kanskje passe inn i dette konseptet? Men mange av de andre store og sterke Rica-hotellene landet rundt byr på noe helt annet. Hvorfor ikke la Rica få være sin egen merkevare også?

Morten HoltRedaktør

Powered by Labrador CMS