fiskedisk.jpg

Sild og akevitt til reiselystne tyskere

Norsk sild står på menyen når Grüne Woche, en av Europas største møteplasser for reiselivsnæringen, snart arrangeres i Berlin.

Publisert

Den 300 kvadratmeter store norske standen på

Grüne Woche vil bli besøkt av tusenvis av reiseglade tyskere.

I utlandet er norsk sild en delikatesse, og i Tyskland er sild et fiskeprodukt i særklasse. Derfor står sild på menyen når Norsk Sjømatsenter under prosjektet ”Smak av kysten” samler en gruppe norske sjømatentusiaster på en av Europas største møteplasser for reiselivsnæringen; Grüne Woche 21.- 30. januar i Berlin. At silden får følge av norsk akevitt vil neppe dempe appetitten.

Sild i kiosk

Tusenvis av reiseglade tyskere besøker den norske standen på over 300 kvadratmeter, forteller prosjektleder Alexandra Krage Angell i Norsk Sjømatsenter.

– I samarbeid med Innovasjon Norge har vi med flere leverandører og spisesteder som får presentere utsøkt norsk sjømat overfor nysgjerrige tyskere som kan tenke seg å oppleve mer av Norge, sier hun.

- I Tyskland hører sild til standard-repertoaret på sjømatmenyen. Enkelte steder kan du kjøpe sildeprodukter i kiosker som likner på det vil ville kalle pølseboder i Norge, forteller markedssjef Jarle Hansen i Norges Sildesalgslag.

Kjenner norsk sild

–Tyske forbrukere kjenner norsk sild fra en lang rekke produkter; både ferske og bearbeidete. Sånn sett er sild er velkjent produkt som i vår sammenheng fungerer som agn for de mange tusen som besøker Grüne Woche.

- Fra Norge ble det i 2010 skipet 45.000 tonn med sildefilter som ble bearbeidet i Tyskland for å bli tilpasset den lokale smaken, forklarer markedssjef for pelagiske fiskearter, Ingelill Jakobsen i Eksportutvalget for fisk (EFF).

– Du finner sild på glass i mange ulike smaksvarianter på et hvert supermarked. Helt spesiell er ”Bismarck rollmops” som er en lettsaltet sildefilet som er rullet sammen og lagt i lake. Så kombinasjonen sild og Norge står sterkt i Tyskland, slår Jakobsen fast.

Har løftet sjømat-menyene

Sjømatdelegasjonen inngår som en del av det norske teamet under ledelse av landbruks- og matminister Lars Peder Brekk.

– Vi er svært glade for at sjømat også blir presentert overfor det tyske publikummet. Norge forbindes med sjømat, og gjennom prosjektet vårt ”Smak av kysten” har vi vært med å løfte sjømat-menyene på spisesteder både langs kysten og i Oslo, opplyser Krage Angell.

– På Grüne Woche skal de besøkende få smake lekre smaksvarianter av laks, blåskjell, kveite, sild og klippfisk – tilberedt av dyktige Smak av kysten-kokker, sier han.

Superior extra klippfisk

Klippfiskprodusent og restauranteier Knut Garshol i Kristiansund har tyske gjester fra mai til oktober. Han tar med seg sin aller beste klippfisk til Grüne Woche.

–Klippfisken vår er basert på skrei som landet og saltet på Røst og tørket i Kristiansund. På Grüne Woche lager vi ”Baccalao allá Kristiansund” basert på en oppskrift fra Baskerland på tidlig 1800-tall. Den gir tydeligvis mersmak, for vi har både flotte bobilturister og tyske fritidsfiskere på besøk i sommerhalvåret som vi har blitt kjent med på turistmessen i Berlin.

NORSK SILD I 2009 ble det eksportert 1 million tonn sild fra Norge. Det tilsvarer 4 milliarder måltid med sild. Tyskland er stort importland for norsk sild.Sild utgjør 20 prosent av sjømatkonsumet blant tyske konsumenter.

Les mer om ”Smak av kysten” her.

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS