Fårikål.
Fårikål.

Dette er høstens mest populære matretter

Høsten farger naturen, og ferske søketrender fra Google avslører hva nordmenn spiser og drikker når bladene faller. Tradisjoner består, men nyere sesongtrender dukker også opp.

Høstens ubestridte konge er tilbake. Søkene etter fårikål har skutt i været med hele 1700 prosent den siste måneden. Kombinasjonen av lam, kål, vann, salt og pepper er tydeligvis den ultimate smaken av norsk høst. Også lam og kål som ingredienser dominerer søkelistene.

Smalahove

Men det er ikke bare den klassiske gryta som blir laget i norske hjem. Modige kokker og nysgjerrige førstegangsprøvere søker også på hvordan du lager smalahove.

– Matvanene våre endrer seg med årstidene, og søketallene viser tydelig at nordmenn nå vender tilbake til det kjente, kjære og varme. Like sikkert som at høsten kommer, er det at fårikål får en søketopp akkurat nå. Det skjer hvert år, forteller kommunikasjonssjef i Google Norge, Sondre Ronander.

Din digitale soussjef er her 

Fårikålen er populær, men får konkurranse fra kontinentet. Den franske gryteklassikeren boeuf bourguignon har økt med over 150 prosent den siste måneden. Det er tydelig at flere er klare for nye høstsmaker.

Har du lyst til å prøve deg på en boeuf bourguignon, men føler deg ikke som en fransk mesterkokk? Googles nye AI-modus i Søk er din personlige sous chef. I stedet for å bla gjennom utallige oppskrifter, kan du nå spørre Google:

· Vis meg hvordan jeg lager boeuf bourguignon, trinn for trinn.

· Tilpass oppskriften til fire personer.

· Gi meg en kjappere variant for hverdagen.

Og skulle noe gå galt? Du kan stille oppfølgingsspørsmål og få umiddelbare tips.

– Med AI-modus blir Søk mer som en samtale, forklarer Ronander.

Du kan stille spørsmål akkurat som du ville gjort til en ekspert – for eksempel be om den enkleste måten å lage en rett på, eller hvordan du justerer oppskriften etter det du har i kjøleskapet. Målet er å gjøre søket mer personlig og relevant.

Høsten i en kopp 

Fra Frankrike til kaffebaren – høsten byr også på spennende drikketrender fra hele verden.

Når det blir kaldere ute trenger vi noe som varmer, og det gjenspeiles tydelig i søkene. Interessen for pumpkin spice latte har økt med hele 130 % den siste måneden, og med Halloween rett rundt hjørnet, har også søkene på gresskar økt med 160 prosent. 

Men er det jul allerede? Det kan virke sånn! Varme klassikere som toddy (+80 %) og gløgg (+60 %) spirer. Kanskje julestemningen sniker seg inn litt ekstra tidlig i år?

Her er nordmenns søk på mat denne høsten

Matretter som har trendet den siste måneden

1. Fårikål (+1700%)

2. Potetkake (+900%)

3. Boeuf bourguignon (+150 %)

4. Surkål (+90 %)

5. Potetmos (+70 %)

Varme drikker som trender

1. Pumpkin Spice Latte (+130%)

2. Toddy (+80%)

3. Gløgg (+60%)

4. Masala Chai (+20%)

5. Caffe Mocha (+20%)

Ingredienser som har trendet den siste måneden

1. Svineknoke (+250 %)

2. Lam (+250 %)

3. Gresskar (+160 %)

4. Kål (+80 %)

5. Stekt reinsdyr (+70 %)

Mest søkte matretter sammen med «hvordan» den siste måneden

1. Hvordan lages smalahove

2. Hvordan lages risotto

3. Hvordan lages butter chicken

4. Hvordan lages makaronistuing

5. Hvordan lages ertesuppe

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS