Ren outsourcing
Outsourcing av renholdet er en problemstilling mange hotelldirektører stadig står overfor. Eksemplene som er kommet frem i media, har mest sannsynlig bidratt til at mange er blitt mer skeptiske til det.
Denne ledereartikkelen er hentet fra Horeca nummer 4 2012:
ISS har fått massiv kritikk for måten de håndterer sine ansatte på hoteller de har overtatt renholdet ved. Renholdsnytt, renholdsbransjens eget fagblad, hadde nylig en reportasje fra Lillehammer Hotel. Der har ISS ansvaret for alt romrenhold. De overtok arbeidsgiveransvaret for samtlige stuepiker 1. juli i fjor, og alle parter – inkludert de ansatte – er fornøyde med resultatet.
En av renholderne var ansatt ved hotellet i 26 år, før ISS overtok arbeidsgiveransvaret i fjor sommer. Hun forteller til Renholdsnytt at hun ikke kjenner seg igjen i kritikken som er kommet frem i media. Arbeidshverdagen hennes er blitt bedre, først og fremst skyldes det mindre stress og mas enn før. Hun synes det er godt å ha fått ansvar for kun rommene, og ikke en rekke tilleggstjenester.
I ISS har også hotellet fått en stor renholdsaktør som har tatt tak i renholdet på en profesjonell måte. ISS har gitt de tidligere stuepikene opplæring i moderne renhold, noe som også innbefatter investeringer i nytt utstyr. Resultatet er at de har økt effektiviteten med ett rom i timen, noe som tilsvarer en økning på 60 prosent. Og det uten at de ansatte har fått en travlere hverdag – tvert i mot.
Hva så med hotellet? Jo, de er også fornøyd med resultatet. Hotelldirektør Shiona Law, som er portrettert på sidene 66-67 i dette nummeret, forteller at de sparer penger på outsourcingen, og at renholdet holder høy standard.
Nylig hadde hotellet besøk av en mystery shopper, og da scoret de hele 98,7 prosent på renholdet ved hotellet, inkludert konferanse- og fellesarealer som hotellet selv tar seg av renholdet.
Erfaringene ved Lillehammer Hotel gir dermed et mer nyansert bilde enn hva som er kommet frem tidligere.
Morten HoltRedaktør
Bestill abonnement på Horeca her
- eller last ned bladet elektronisk her
Tidligere lederartikler:
""Landets ubestridte frokosthotell
LEDER: For utenforstående kan det nesten det nesten virke litt kjedelig – at Scandic Nidelven (tidligere Rica Nidelven) vinner kåringen av landets best hotellfrokost år etter år. 10 ganger på rad for å være helt presis.
"Aldri bedre forberedt
LEDER: I løpet av denne sommeren og høsten legges alt til rette for at Christian Andre Pettersen, Jan-Erik Hauge, Adrian Løvold, Øyvind Bøe Dalelv, Christopher W. Davidsen eller Adam Bjerck skal ha den nødvendige ballasten for å gi Norge en ny Bocuse d’Or-medalje, og da gjerne gull.
"Spis deg mett med alle sanser
LEDER: Skal du gi gjesten en god restaurantopplevelse, må du stimulere kundens hjerne. Glemmer du dette, får du ikke full nytte av de beste råvarene.
"Hva er egentlig vitsen?
LEDER: Hva er egentlig vitsen med lanseringen av en egen regional Michelin-guide for Norden?
"Største norske kokkeprestasjonen noen sinne
LEDER: Ørjan Johannessen utførte trolig den sterkeste norske kokkeprestasjonen noen sinne da han vant Bocuse d’Or nå i januar.
"Det viktige toalettrommet
«Et lite innbydende og dårlig rengjort toalettrom sørger for at gjesten trolig aldri kommer tilbake.»
"Vis respekt for verneombudet
«Hva gjør du som ungt og ferskt verneombud når dine eldre og mer erfarne kolleger ikke vil høre på deg og rette seg etter det du sier?»
"Et VM-virvar!
Hva er egentlig VM i kokkekunst? Det kåres VM-vinnere i kokkekunst flere ganger i året – i forskjellige konkurranser.
"Den nordiske dominansen
«De nordiske nasjonene forsyner seg uforskammet grovt av medaljefatet»
"Vil ha et hotell-liv
«Når hoteller skal åpnes i Norge, er pågangen rett og slett enorm.»