Horeca omslag 03 10 NETT
Horeca omslag 03 10 NETT

Utsatt for navnetyveri

Ask media as er utgiver av Horeca, Norges ledende fagblad for hotell-, restaurant- og café-/cateringbransjen. Tidsskriftet, som nå er inne i sin 42. årgang, opplever at en konkurrent ønsker å utnytte vår innsats og innarbeidelse gjennom over 40 år.

Publisert

Jeg vil si det stå sterkt at det var vi som innførte begrepet horeca til Norge – da Odd H. Vanebo var redaktør.

Vi er stolte av at andre forsøker å kopiere oss, for en kopi vil aldri bli bedre enn originalen.Men når andre stjeler navnet vårt og retter seg mot det samme segmentet som det vi gjør, er det selvsagt ikke noe vi kan sitte rolig å se på. Det er navnetyveri. Og det er nettopp navnetyveri Mediaplanet AS holder på med. De gir ut en annonsefinansiert temaavis som de kaller Horeca. Vårt navn er blitt godt innarbeidet gjennom mange år. Da forventer vi at konkurrenter holder seg for gode til å rappe navnet vårt.

Mens vårt Horeca lever av kombinasjonen av betalende abonnenter og annonser, tjener Mediaplanets temaaviser penger utelukkende på annonser. Mens våre lesere betaler for å få et kvalitetsprodukt i postkassa, får Mediaplanets lesere tilsendt kopien om de vil eller ikke. Navneforvekslingen er forvirrende både for leser og annonsører, men det spiller kanskje ikke noen rolle når utgiveren kun tenker på seg selv...

For oss er det ingen tvil om at Mediaplanet helt bevisst har valgt å kalle avisen for Horeca. De har de gjort for å utnytte forvekslingsfaren og den posisjonen Horeca har i markedet. Hvorfor skulle de ellers ha valgt nøyaktig samme navn som oss?

Navnevalget er bevisst fordi de håper at potensielle annonsører tror det er originalen som kontrakter dem med et annonsetilbud. På den måten utnytter Mediaplanet Ask medias (tidligere Vanebo Fagpresses) innsats og resultater gjennom over 40 år. Nesten like ille er det at de tilsynelatende ikke tar fem øre for å lure sine kunder. Snakk om å ha frekkhetens nådegave!

Dette er selvsagt i strid med varemerkeloven, markedsføringsloven – og langt unna det vi betegner som god forretningsskikk. Selv om Mediaplanet ikke er opptatt av å konkurrere på like vilkår, så er det noe vi er opptatt av. Derfor har vi også engasjert advokat.

Morten HoltRedaktør

Powered by Labrador CMS