Eivind Nilsen hotellsikkerhet

Ingen penger å hente på hotell

– Det viktigste budskapet vi kan gi til ranerne, er at det ikke er penger å hente ved å rane hotell. Det sier Eivind Nilsen, daglig leder i Norsk Hotellsikkerhet.

Publisert

– Det viktigste budskapet vi kan gi til ranerne, er at det ikke er penger å hente ved å rane hotell, sier Eivind Nilsen, daglig leder i Norsk Hotellsikkerhet. (Foto: Jan Tveita)

– Mange hoteller har i dag gode pengehåndteringsrutiner, og vanligvis lite kontanter i kassen. Over nitti prosent av alle betalinger til overnattingsbedriftene skjer i våre dager med bankkort, opplyser Nilsen.

– De fleste hotellran er spontane, og de færreste hotellranere ønsker å skade noen personer. De er ute etter kontanter som de må ha raskt, som oftest for å dekke rusbehov. Da går de på hoteller også, fordi tradisjonelle ransobjekt stadig sikrer seg bedre, sier Nilsen.

Sikkerhetstiltak

– Hotellene må ha et instruksverk for ran. Dette instruksverket må være godt og gjennomtenkt, og det må være et instruksverk som de ansatte er kjent med, understreker Nilsen.

Hotellene bør i tillegg installere ransalarm og videoovervåking.

Må skilte tiltakene

– Videre bør hotellene også opplyse om disse sikkerhetstiltakene, ikke minst i form av skilting på utsiden. En utfordring her er at hotelledere tradisjonelt sett ikke er så villige til å gjøre dette. Du finner mange konservative ledere i bransjen, og de synes at slik skilting bryter med hotellets øvrige fasade.

Ikke skremmekurs

– Hotellpersonalet må gjennomgå ranskurs og delta i ransøvelser, inkludert ettervernskurs. Spesielt viktig er dette for resepsjonistene, som arbeider i front. Ranskurs må ikke være lagt opp som skremmekurs, men som erfaringsbaserte kurs der fakta fra tidligere hotellran blir trukket inn.

Da bidrar kurset til at de ansatte føler seg tryggere i jobben og i situasjonen om det verst tenkelige skulle skje: At en raner plutselig en dag dukker opp foran resepsjonen med våpen i hånd og truer til seg penger. Da er det også viktig å vite hvor du finner ransalarmen og hvordan den utløses. Underforstått: Hotellet må ha en ransalarm, sier Nilsen.

To om natten

– Noen hotell har en beliggenhet som gjør dem mer utsatt for ran enn andre, ikke minst de som ligger i bysentrum. Her mener Nilsen det kan være nødvendig med to ansatte på jobb i resepsjonen om natten.

– Sørg for å ha flere på jobb der ransrisikoen gjør det nødvendig, mener Eivind Nilsen i Norsk Hotellsikkerhet.

Les mer om hotellsikkerhet i Horeca nummer 2 2010

Bli abonnent på Horeca nå

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS