TrollHunderfossen
TrollHunderfossen

Troll skal skape turistvekst

Norge er det eneste landet i vår del av verden som har bevart en levende trollkultur, og interessen for troll i populærkulturen er økende.  Hunderfossen Familiepark mener reiselivs-Norge sitter på en uutnyttet ressurs. Finnenes erfaringer med julenissen viser at en 10 prosent vekst i turisttrafikken basert på troll som hovedattraksjon er mulig. En satsing på troll kan trekke flere turister enn selveste midnattssolen, heter det i en pressemelding.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Hunderfossen.no

Norge har et hittil relativt ubrukt kort i bakhånd for å tiltrekke seg flere turister. Midnattssol, nordlys og storslått natur er hovedfokus når Norge markedsfører seg til utenlandske besøkende. Men hvordan kan Norge og naturen gjøres enda mer spennende og relevant for den gjengse turist? Naturen kan fremstå som enda mer spennende ved å knytte den til en fascinerende og unik norsk tradisjon – trollene.

– Norge er i særklasse når det gjelder å ha en levende trollkultur. Og i motsetning til midnattssolen, kan Norge tilby troll hele året og i mange deler av landet, sier direktør Hogne Høstmælingen i Hunderfossen Familiepark.

Nordisk eventyrtradisjon

Trollene har fra gammelt av en sentral plass i nordisk eventyrtradisjon, men det er først og fremst Norge som fremdeles aktivt holder liv i trollkulturen i dag. Sammenlignet med midnattssolen, som også våre naboland kan by på, er Norges levende trollkultur unik. Ellers i verden, er det hovedsakelig New-Zealand og Sør-Korea som har tradisjoner med troll.

– Statens Vegvesen har allerede lansert tanker om at E6 gjennom Gudbrandsdalen kan bli Norges eventyrvei med spesialdesignet lyssetting og trolske opplevelser underveis. Med slike grep kan vi gjøre den flotte naturen vår enda mer levende og spennende, særlig for barna, sier Høstmælingen.

Norge bør inspireres av finnenes julenissesuksess

Den finske byen Rovaniemi har utnevnt seg som julenissens offisielle hjemby og omsetter for rundt 200 millioner bare i november og desember. Med charterfly, busser og tog reiser over en halv million turister hit i året. Julebyen tilbyr fulle program og en rekke aktiviteter for besøkende, noe som har lykkes over all forventning.

– Når julenissen i Rovaniemi får besøk av 200 stappfulle charterfly i løpet av noen få uker før jul, forteller det meg at mye er mulig – men man må tørre å satse. Norge bør la seg inspirere av dette til å satse på å utnytte potensialet vi sitter på fullt ut, sier Høstmælingen.

Utlendinger opptatt av troll

Fra suvenirmarkedet vet vi at utenlandske turister er svært opptatt av troll, og at salget av trollrelaterte småsuvenirer utgjør en betydelig del av omsetningen i landets turistbutikker.

– Så hva om vi klarer å skifte fokus fra kitsch-aktige suvenirer til en ekte kvalitetssatsing på norsk trollkultur? Hunderfossen Familiepark, et senter for troll og eventyr ved Lillehammer, er en av de få norske aktørene som satser på «kvalitetstroll». Med nærmere 300 000 besøkende i året er Hunderfossen en Norges best besøkte attraksjoner, men kan ikke gjøre det alene. Mange benytter troll i dag, men på en stusslig måte. Hvor er stoltheten? Troll må være en opplevelse, ikke simple kulisser og lettvinte suvenirer uten sjel og mening, sier Høstmælingen.

Les også: Nyansettelser på Quality Hafjell

Trollfakta og kuriosa

Troll er opprinnelig kjent fra folkeeventyrene, men er også mye brukt i populærkulturen. Troll-lignende monstre finnes både i tegneserier, fantasilitteratur og dataspill som World of Worldcraft.

Den norske filmen Trolljegeren (2010) er sett av en million mennesker, omsatte for i overkant av 22 millioner på verdensbasis og har vunnet flere priser. Rettighetene til en ny versjon er sikret av et amerikansk produksjonsselskap. En amerikansk versjon vil i så fall bidra til å spre Norges trollkultur utover landets grenser.

Hollywood er for tiden forhekset av eventyrbølgen fra Norge (og delvis også Danmark og Tyskland). Flere store produksjoner er på gang, deriblant fortellingen om Huldra. Norge kan ta grep for å profitere på denne posisjonen.

Bok- og filmbasert turisme øker verden over, f.eks New Zealand (Ringenes Herre), Skottland (Harry Potter) og Sverige (Arns Rike) tiltrekker seg besøkende pga. fortellingene.

Rovaniemitall: Julen 2010 besøkte over 50 000 turister Rovaniemi fra over 50 land. (I 2008) skapte Rovaniemis turistindustri 1 170 årsverk.

I dag tjener Norge mest på trollene gjennom salg av småsuvenirer. Dette utgjør rundt 25 millioner i omsetning i året (av et marked på rundt 150 millioner). Med det utgjør troll 16 prosent av suvenirsalget i Norge. Det er ganske imponerende, for noe det ikke satses på.

Om troll- og eventyrsatsningen i Hunderfossen Familiepark

Blant Norges 10 best besøkte turistattraksjoner, og Norges 3. best besøkte park. Mer enn en halv milliard norske kroner investert i Hunderfossen Familiepark, som er kjent som troll- og eventyrparken

Hunderfossentrollet er et av Norges mest populære foto-objekter – spesielt populært hos utlendinger

Mer enn 150 troll formgitt av Ivo Caprino, og flerfoldige attraksjoner med troll og eventyr som tema

Igangsatt et større prosjekt for å kommunisere troll og eventyr til nye generasjoner – teaterstykket Trollsverdet allerede sett av 20000 publikummere

"
Powered by Labrador CMS