Horeca omslag 0513

Horeca nummer 5 på vei

Årets femte magasinutgave av Horeca, og det første etter sommeren er nå på vei til abonnentene. Les blant annet Stephan Härdi, som etter 13 år som kjøkkensjef på Radisson Blu Oslo Plaza, ble F&B-manager for DNB-konsernet. Der har han vært med og formet en av landets mest moderne personalkantiner i Barcode-byggene i Bjørvika.

Publisert

Omslaget på Horeca nummer 5 2013. (Foto: Morten Holt/Layout: Tove Sissel Larsgård)

Kantine er kanskje ikke et dekkende begrep. Det vil kanskje være mer riktig å kalle dette Norges største restaurant.

Den representerer en trend vi ser både i Norge og internasjonalt, der øvre del av kantinesegmentet nærmer seg restaurantene – personalrestauranter.

Les mer i Horeca nummer 5 2013

Bli abonnent på magasinet Horeca her

Smarthotel er blitt en kjede

Det har løsnet såpass økonomisk for lavprishotellet Smarthotel Forus de siste par årene at eiere og drivere nå sprer hotellkonseptet utover landet. Nå er Smarthotel.no blitt en kjede.

I april åpnet et nytt hotell i Tromsø, i juli ble et splitter nytt hotell åpnet sentralt i Oslo. Og flere er på gang. I løpet av 2014 blir Smarthotel.no å finne i Hammerfest, og i 2015 åpnes et nytt hotell i kjeden i Stavanger sentrum.

Sterk resultatforbedring for Beitostølen Resort

Endringer i drift og selskapsstruktur og små, men mange grep for å spare penger, kombinert med hardt og disiplinert arbeid, har gitt resultater for Beitostølen Resort.

Etter noen veldig tøffe vintersesonger, kunne Beitostølen Resort vise til en resultatforbedring på 21,8 millioner kroner fra 2011 til 2012.

Totalt ble det et overskudd på 5,8 millioner kroner i fjor etter at ledelsen har hatt en «opprydding».

Les mer om økonomien på Beitostølen, om Beito Ysteri og om Svingen Pub på Beitostølen i Horeca nummer 5 2013

Hvalkjøtt på dagsorden

Nå skal hvalkjøttet settes på dagsorden, og horecamarkedet er en av hovedmålgruppene. Innovasjon Norge har gitt sitt endelige ja til at det skal bygges opp en merkevareforening for norsk hval.

Merkevareforeningen for Norsk Hval, som driftes av Fiskeriparken AS, ble etablert 12. februar 2012, men det er først de siste månedene arbeidet har skutt fart. 30. april i år fikk merkevareforeningen nemlig støtte fra Innovasjon Norge til et treårig prosjekt.

Les mer om prosjektet i Horeca nummer 5 2013

Bli abonnent på Horeca her

Én av fem fra Norden

– Én av fem av gjester er nordiske, og de aller fleste av disse igjen kommer fra Norge. Vi ønsker å by på noe ekstra, noe overraskende for våre norske gjester. Det å tilby brunost til frokosten viser at vi tar våre norske gjester på alvor, sier den svenske salgsdirektøren Martina Holmgren på Radisson Blu Portman Hotel i London.

Les mer om hotellet i dette nummeret.

Videre kan du blant annet lese om Bastian Bar & Restaurant i Kongsvinger, som satser sterkt på konjakk, om Vin fra Veneto i Italia, om NM i kokkekunst og Gladmat i Stavanger. Vårt portrett i dette nummeret er Gladmat-general Mona Vervik.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Bransjenytt, Nytt om navn, Landet Rundt, Horecatrender, Norden Rundt, Verden Rundt, Produkter, Bransjejus, Bransjekalender og Messenytt.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Du kan også abonnere gratis på nyhetsbrev fra Horecanytt.no her

"
Powered by Labrador CMS