Cecilie Maurstad (11)

En hjelpende hånd til horecabransjen

Cecilie G. Maurstad ville bidra til enda mer glede, entusiasme og engasjement i hotell- og restaurantbransjen, og startet konsulentfirmaet Din Høyre Hånd. Med bakgrunn i bransjen i 35 år og med egen restaurantvirksomhet i nærmere 10 år, mener hun at hun har opplevd og erfart mye av det som kan oppleves.

Publisert

Din Høyre Hånd formidler, underviser og bidrar til at alle medarbeidere opplever glede og stolthet i det å gjøre en god jobb, sier Cecilie G. Maurstad i DHH. (Foto: Morten Holt)

– Jeg har vært leder på forskjellige nivåer i bransjen siden jeg var 25, og vet mye om hva som må til for å lykkes, sier Cecilie G. Maurstad (52), som kan vise til et sykefravær tilnærmet null og svært liten utskifting av medarbeidere på de stedene hun har vært leder.

– Jeg mener jeg har tilegnet meg kunnskap om hvordan enkeltin­di­videt fun­gerer og arbei­der best i arbeidslivet, sier hun.

Bygge gode team

Erfaringen ønsker hun og firmaet å dele med andre, og hovedmålgruppen er ledere og mellomledere. Hun brenner for det å bygge gode team; jobbe hverandre gode, som igjen skaper trivsel på jobb.

Min lederfilosofi har alltid vært basert på motivasjon og å skape arbeidsglede. Dette ønsker jeg å dele med bransjen gjennom firmaet, sier Cecilie G. Maurstad. (Foto: Morten Holt)

– Bransjen er i dag sårbar fordi vi dessverre har mye ufaglært arbeidskraft som ikke har - eller får - nødvendig opplæring. Din Høyre Hånd (DHH) bidrar direkte til å heve nødvendig kompetanse fra grunnplanet og oppover, sier hun.

– Gjennom hele min yrkeskarriere har min lederfilosofi vært basert på motivasjon og å skape arbeidsglede – som igjen gir gode resultater. Jeg ser stor glede i å gi inspirasjon til andre. Din Høyre Hånd formi­dler, under­viser og bidrar til at alle medar­bei­dere opplever glede og stol­thet i det å gjøre en god jobb, sier Maurstad.

Positive endringsprosesser

Målet til DHH er å medvirke til nødvendig og påkrevet holdningsendring i bedriftene, slik at disse oppnår bedre lønnsomhet, hevet servicenivået, som igjen gir flere tilfredse tilbakevendende kunder.

– Internt dreier det seg om styrket kommunikasjon mellom alle linjer og ledd i bedriften, nedenfra og opp. Ved å øke interessen for egen arbeidsplass ved å skape tilhørighet, yrkesstolthet, trivsel, arbeidsglede og motivasjon så vel hos lederne som hos medarbeiderne, vil det senke sykefraværet. Økt arbeidsglede gir mersalg, som blir en naturlig kon­sekvens av oven­nevnte, og dette gir igjen gode resul­tater på bunnlinjen, fremholder hun, fremholder hun.

– Et kraftsenter i bransjen

– DHH skal være et kraftsenter i horecabransjen. Gjennomtenkte prosesser gir varige resultater og bedre utbytte enn enkeltstunts. Kraftsenterets oppgave er, innenfor en to til treårsperiode, å drifte en pulserende organisasjon som dekker horecabransjens behov for endring, sier hun videre

Dette gjennomføres av DHH, som jobber i prosesser og i tett samarbeid med ledelsen i bedriften, samt undervisning på DHH Serviceskole. Dette legges opp, enten som et to- eller tredagerskurs eller, som nevnt, i lengre prosesser over et avtalt tidsrom.

Ser­viceskolen tilbyr prak­tiske og teo­retiske kurs for å gi arbei­d­stakere og ledere moti­vasjon, «gnist», mestrings­følelse, klare mål og tro på seg selv til å fungere godt i arbeidslivet.

Tenke langsiktig

– Av erfaring vet vi at den beste måten å bevisstgjøre både ledelse og medarbeidere, er å jobbe i prosess over et avtalt tidsrom. Å tenke langsiktig, ha utholdenhet, utvise tålmodighet, sette realistiske budsjetter, se løsninger og muligheter gir alltid gode resultater. Vår oppfatning er at enhver form for endring tar tid og krever tett oppfølging og samarbeid. Grundig arbeid med holdningsendring og innstilling/forståelse av arbeidsplassen gir svært god effekt på alle nivåer, forklarer hun videre.

Være synlig

Hun har vært borti nok av ledere somikkeer synlige, somikkeer til stede, somikkeser sine ansatte, og somikkefølger opp og gir tilbakemeldinger til de ansatte.

– Derfor er ledere og mellomledere hovedmålgruppene. Det er lederne som skal vise vei og legge listen for hvordan bedriften skal fungere. Å se, lytte og kjenne sine medarbeidere er grunnlaget for trygg drift, som igjen gir en solid bedrift, sier Maurstad.

De vanligste feilene

– De vanligste feilene i en endringsprosess er kortsiktighet, urealistiske planer og ideer og fremfor alt; gjøre store endringer uten at man sparrer med fagfolk som kan materien, sier hun videre.

Hun trekker frem at det er viktig å få med alle – fra nederste ledd, i en endrings- eller oppstartsprosess. For en leder er det viktig å se hva som skjer nederst, og ut fra det lede i den riktige retningen.

Les mer om firmaet på Hoyrehand.no

Les hele saken om Din Høyre Hånd i magasinutgaven av Horeca (nummer 2 2014)

"
Powered by Labrador CMS