Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

Mye solskinn for Norges besøksindustri i sommer

Sommeren ble ikke bare varm og fin, men også blomstrende for landets besøksindustri.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (71), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien på Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

 Norske hoteller økte med hele 23,6 prosent på utenlandske gjester i juli. Oslo økte med totalt 129.691 gjestedøgn i juli, mens Bergen økte med totalt 94.950. På landsbasis hadde vi 7.646.661 overnattinger i juli, en økning på 9 prosent fra juli 2024. 60,7 prosent var nordmenn (+ 5,4 pst) og 39,3 prosent utlendinger (+15,1 pst).

Hotellene hadde 3.848.193 gjestedøgn, 60,1 prosent norske, og 39,9 prosent utenlandske. Opp + 9,1 prosent totalt, fordelt på +1,2 prosent norske og opp hele +23,6 prosent på utenlandske gjester. Camping stod for 2.898.736 gjestedøgn, en økning på 8,9 prosent.

Oslo og Bergen er trafikkgigantene

Oslo-hotellene hadde meget bra belegg i september. I gjennomsnitt var 79,6 prosent av hotellrommene i hovedstaden leid ut.
Tre hoteller - sentralt i Oslo.

Det har vært mye mediahype rundt både Lofoten og Tromsø de siste par årene, og det er derfor fort gjort å glemme en turistisk storhet som Oslo, men også Bergen, trafikkgiganter og hubber for innkommende trafikk til Norge, som særlig gjelder Oslo.

 Hovedstaden har blitt en sterk internasjonal attraksjon, akkurat slik de av oss som har fulgt utviklingen noen tiår har prediket.

Det kunne skjært seg

Men, det kunne skjært seg, ja skikkelig, hvis Oslo APs daværende leder, Libe Rieber-Mohn, og SVs Marianne Borgen hadde vunnet fram med sine «Munch til Tøyen»-opprop, da kampen om det nye Munchmuseet raste som verst.

Borgen, som ble ordfører i Oslo i 2015, var paradoksalt nok også ordfører da Munchmuseet, som hun slettes ikke ville ha i Bjørvika, ble offisielt åpnet i nettopp Bjørvika 22. oktober 2021.

Oslos sjøside er verdensklasse

Illustrasjonsfoto:

Det var en tøff batalje om Munchmuseets beliggenhet, men heldigvis for Oslo og for Norge, ble Rieber-Mohn og Borgen overkjørt. Vi var mange som tok kraftig til motmæle for 14 år siden. 20. desember i 2011 sa jeg dette i Aftenposten:

«Nei til Munch museum i Bjørvika, frarøver Oslo en kulturell miks av ypperste verdensklasse». For det er med unike fyrtårn som Oslos nye sjøside, med Munch som «traffic builder», Norge omsider kan bryte lydmuren og ta plass på verdens turistmarkeder, der opplevelser blir stadig viktigere for destinasjoner».

Det er fint å konstatere at politikere må gi tapt iblant, når fornuften blir for sterk.

Bilbao og Oslo – Guggenheim og Munch

Bilbao gikk fra å være en smålurvete og forsoffen industriby i Nord-Spania, med skarve 25.000 turister i 1995, til å bli en verdensattraksjon, takket være én ny attraksjon, nemlig det nye spektakulære Guggenheim-museet.

I fjor besøkte 1,3 millioner mennesker museet, og Bilbao har blitt én av Europas store attraksjoner.

Store verden vil til Oslo og Norge

Oslos nye Skyline, med Munchmuseet i fokus.
Oslos nye Skyline, med Munchmuseet i fokus.

Munchmuseet hadde 717.914 besøkende i 2024, men samlet sett snakker vi flere millioner besøkende til alle attraksjonene i nye området langs Oslos sjøside; Nasjonalmuseet, Deichmann Bibliotek, Operaen, Astrup-Fearnley. 

En fantastisk samling av opplevelser som forlengst har etablert Oslo som en by titusener av internasjonale gjester ønsker å besøke.

657.604 gjestedøgn på Oslo-hotellene i juli

Oslo hadde 657.604 gjestedøgn på hotellene i juli i år, og 135.213 på camping, totalt 792.817. 

En sterk økning for hotellene med +104.384 gjestedøgn, og +25.307 på camping. Totalt øker altså Oslo med 129.691 gjestedøgn fra juli 2024 til juli i år.

Også Bergen øker sterkt

I juli 2024 hadde Bergen 316.063 gjestedøgn på hotellene, og 56.407 døgn på camping, mens tilsvarende tall for juli i år var 356.041 og 63.029 på camping. 

En økning på 88.328 hotelldøgn, og pluss 6.622 gjestedøgn på camping, som betyr at for juli øker Bergen totalt med 94.950 døgn fra 2024 til juli i år. Sterk leveranse der altså, også i vest.

Begivenheter løfter Trondheim

Trondheim er ikke bare mye bedre på konserter enn på skirenn, men til og med veldig gode på store musikk-arrangementer. GunsN´Roses rocket byen 2. juli, og bidro til mange gjestedøgn og fin omsetning for besøksindustrien. 

Når september tallene kommer vil vi få se hva Åge Aleksandersens tre utsolgte konserter på Lerkendal for 75.000 glade Åge-fans, har betydd for byen. Store begivenheter, og særlig de store konsertene, betyr mye for byer som Oslo, Bergen og Trondheim.

Tromsø øker marginalt

Tromsø.
Tromsø.

I likhet med Lofoten har det vært mye mediastyr rundt Tromsø, men utviklingen fra 2024 til 2025 er stabil. Tromsø øker marginalt med 3.943 gjestedøgn for juli måned.

Tromsø hadde 80.131 gjestedøgn på hotellene i juli i år, og 23.965 på camping. Totalt 104.096. For juli 2024 var tallene 79.745 på hotell, og 20.408 på camping.

Stavanger

Også Stavanger leverer stabile tall for juli måned. Øker med totalt 5.443 fra juli i fjor til juli i år. 

For juli i år hadde hotellene i byen 123.332 gjestedøgn, mens camping leverte 34.187, totalt 157.519.

Mye ståhei rundt Lofoten

Utsikt fra Festvågtind i Lofoten.

Det har vært mye ståhei om og rundt Lofoten de siste årene. Ser vi på de offisielle gjestedøgnstallene fra SSB, er ikke dette tall som skriker overturisme i de 6 Lofoten-kommunene.

Lofoten hadde totalt 168.713 gjestedøgn på hotell og camping i juli i år, en økning på 17.351 fra juli i fjor. Ikke så ille som reiselivssjefen vil ha det til med andre ord, når hun i sommer gav mediene skylden for at turister avbestiller på grunn av negativ presse. Tidvis kaos i Lofoten, som har vært en media-stafett lenge, handler først og fremst om regionens egen (manglende) evne til orkestrerte innsatser i organiseringen av reiselivet. Debatten går i Lofoten, så gjenstår det å se hvordan regionen evner samhandlingen fremover.

Helgeland er på gang

Helgelandskysten er et eldorado med mange fine steder der du kan overnatte i rorbuer og hytter.
Helgelandskysten er et eldorado med mange fine steder der du kan overnatte i rorbuer og hytter.

Lofoten er 36.604 gjestedøgn større enn Helgeland i tallene for juli i år, som må sies å være positivt for Helgeland, som riktignok er en region med 18 kommuner over et stort geografisk område, men likevel en region i støpeskjeen, og en potensiell storhet i markedet, utvilsomt både her hjemme og ute.

Helgelandsregionen hadde 54.417 hotelldøgn i juli i år, og 77.692 på camping, totalt 132.109 gjestedøgn, + 2.906 gjestedøgn fra 2024.

Blir det nye flyplassen i Mo i Rana en suksess?

På sikt har Helgeland alle muligheter for å bli Nord-Norges virkelig store reiselivsregion. Blir det dreis på den nye storflyplassen i Mo i Rana, en tøff utfordring i dagens pressede flymarked, der ingen flyselskaper eller turoperatører gir ved dørene, vil dette kunne bli en viktig hub for innkommende turisme til hele regionen.

Det gjenstår å se i hvilken grad man lykkes med å få internasjonale turoperatører på plass når Mo i Rana Lufthavn Fagerlia åpner våren 2027, og om hele Helgeland vil omfavne den nye flyplassen, etter år med opprivende krangel på Helgeland. Her er det viktig at politiske ledere og næringsliv stepper opp, og lar lokal prestisje fare,

Våkner fylkespolitikerne i Nordland?

Ferieidyll i Steigen.
Ferieidyll i Steigen.

Helgelands diamant er det gedigne øyriket, ett av verdens flotteste, med et sted mellom 12 og 20.000 øyer, holmer og skjær. Men, det et betydelig løp å gå både når det gjelder tilgjengelighet og overnattingskapasitet. Nordland Fylkeskommune, som har ansvar for fergetrafikken, må vise at de tar regulariteten i fergeforbindelsene på Helgeland på langt større alvor enn tilfellet har vært de siste årene. 

Innstilte ferger og for dårlig kapasitet sommertid, utmattende køer på fergeleiene langs Kystriksveien er krise, og ikke akkurat veien å gå hvis Helgeland skal materialisere de eventyrlige naturgitte mulighetene regionen har.

Reiselivet blir viktig i årene framover

Fra Bøsanden på Engeløya i Nordland. Mjeldberget i bakgrunnen.
Fra Bøsanden på Engeløya i Nordland. Mjeldberget i bakgrunnen.

Vi ser altså sterk økning i internasjonal trafikk til Norge, som jeg tror bare øke i årene fremover. Det ble ikke så mye «coolcation» denne sommeren, men hva gjør vel det.

Svak krone og suverent sommervær har presentert sommer-Norge på fantastisk vis. At Norge, i likhet med særlig både Sverige og Danmark, vil oppleve sterkt økende trafikk fra utlandet sommertid, hersker det liten tvil om.

Og kanskje vil vår fenomenale reiselivsindustri ta rom også i politiske hoder etter hvert, i regjering, i storting, i fylkeskommuner og kommuner. 

Det hadde vært noe det!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS