Bjørn B Jacobsen (71), som har skrevet denne kommentaren, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien på Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt. Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.
Norske hoteller økte med hele 23,6 prosent på utenlandske
gjester i juli. Oslo økte med totalt 129.691 gjestedøgn i juli, mens Bergen
økte med totalt 94.950.
På landsbasis hadde vi 7.646.661 overnattinger i juli, en økning på 9
prosent fra juli 2024. 60,7 prosent var nordmenn (+ 5,4 pst) og 39,3 prosent
utlendinger (+15,1 pst).
Hotellene hadde 3.848.193 gjestedøgn, 60,1 prosent
norske, og 39,9 prosent utenlandske. Opp + 9,1 prosent totalt, fordelt på +1,2
prosent norske og opp hele +23,6 prosent på utenlandske gjester. Camping stod
for 2.898.736 gjestedøgn, en økning på 8,9 prosent.
Oslo og Bergen er trafikkgigantene
Tre hoteller - sentralt i Oslo.Foto: Morten Holt, arkiv
Det har vært mye mediahype rundt både Lofoten og Tromsø
de siste par årene, og det er derfor fort gjort å glemme en turistisk storhet
som Oslo, men også Bergen, trafikkgiganter og hubber for innkommende trafikk
til Norge, som særlig gjelder Oslo.
Hovedstaden har blitt en sterk
internasjonal attraksjon, akkurat slik de av oss som har fulgt utviklingen noen
tiår har prediket.
Det kunne skjært seg
Men, det kunne skjært seg, ja skikkelig, hvis Oslo APs
daværende leder, Libe Rieber-Mohn, og SVs Marianne Borgen hadde vunnet fram med
sine «Munch til Tøyen»-opprop, da kampen om det nye Munchmuseet raste som
verst.
Borgen, som ble ordfører i Oslo i 2015, var paradoksalt
nok også ordfører da Munchmuseet, som hun slettes ikke ville ha i Bjørvika, ble
offisielt åpnet i nettopp Bjørvika 22. oktober 2021.
Det var en tøff batalje om Munchmuseets beliggenhet, men
heldigvis for Oslo og for Norge, ble Rieber-Mohn og Borgen overkjørt. Vi var
mange som tok kraftig til motmæle for 14 år siden. 20. desember i 2011 sa jeg
dette i Aftenposten:
«Nei til Munch museum i Bjørvika, frarøver Oslo en
kulturell miks av ypperste verdensklasse». For det er med unike fyrtårn
som Oslos nye sjøside, med Munch som «traffic builder», Norge omsider kan bryte
lydmuren og ta plass på verdens turistmarkeder, der opplevelser blir stadig
viktigere for destinasjoner».
Det er fint å konstatere at politikere må gi tapt iblant,
når fornuften blir for sterk.
Bilbao og Oslo – Guggenheim og Munch
Bilbao gikk fra å være en smålurvete og forsoffen
industriby i Nord-Spania, med skarve 25.000 turister i 1995, til å bli en
verdensattraksjon, takket være én ny attraksjon, nemlig det nye spektakulære
Guggenheim-museet.
I fjor besøkte 1,3 millioner mennesker museet, og Bilbao har
blitt én av Europas store attraksjoner.
Store verden vil til Oslo og Norge
Oslos nye Skyline, med Munchmuseet i fokus.Foto: DestinasjonsKirurgene
Munchmuseet hadde 717.914 besøkende i 2024, men samlet
sett snakker vi flere millioner besøkende til alle attraksjonene i nye området
langs Oslos sjøside; Nasjonalmuseet, Deichmann Bibliotek, Operaen,
Astrup-Fearnley.
En fantastisk samling av opplevelser som forlengst har
etablert Oslo som en by titusener av internasjonale gjester ønsker å besøke.
657.604 gjestedøgn på Oslo-hotellene i juli
Oslo hadde 657.604 gjestedøgn på hotellene i juli i år,
og 135.213 på camping, totalt 792.817.
En sterk økning for hotellene med
+104.384 gjestedøgn, og +25.307 på camping. Totalt øker altså Oslo med 129.691
gjestedøgn fra juli 2024 til juli i år.
Også Bergen øker sterkt
I juli 2024 hadde Bergen 316.063 gjestedøgn på hotellene,
og 56.407 døgn på camping, mens tilsvarende tall for juli i år var 356.041 og
63.029 på camping.
En økning på 88.328 hotelldøgn, og pluss 6.622 gjestedøgn på
camping, som betyr at for juli øker Bergen totalt med 94.950 døgn fra 2024 til
juli i år. Sterk leveranse der altså, også i vest.
Begivenheter løfter Trondheim
Trondheim er ikke bare mye bedre på konserter enn på
skirenn, men til og med veldig gode på store musikk-arrangementer. GunsN´Roses
rocket byen 2. juli, og bidro til mange gjestedøgn og fin omsetning for
besøksindustrien.
Når september tallene kommer vil vi få se hva Åge
Aleksandersens tre utsolgte konserter på Lerkendal for 75.000 glade Åge-fans,
har betydd for byen. Store begivenheter, og særlig de store konsertene, betyr
mye for byer som Oslo, Bergen og Trondheim.
Tromsø øker marginalt
Tromsø.Foto: Colourbox.com
I likhet med Lofoten har det vært mye mediastyr rundt
Tromsø, men utviklingen fra 2024 til 2025 er stabil. Tromsø øker marginalt med
3.943 gjestedøgn for juli måned.
Tromsø hadde 80.131 gjestedøgn på hotellene i juli i år,
og 23.965 på camping. Totalt 104.096.
For juli 2024 var tallene 79.745 på hotell, og 20.408 på camping.
Stavanger
Også Stavanger leverer stabile tall for juli måned. Øker
med totalt 5.443 fra juli i fjor til juli i år.
For juli i år hadde hotellene i
byen 123.332 gjestedøgn, mens camping leverte 34.187, totalt 157.519.
Mye ståhei rundt Lofoten
Utsikt fra Festvågtind i Lofoten.Foto: Morten Holt
Det har vært mye ståhei om og rundt Lofoten de siste
årene. Ser vi på de offisielle gjestedøgnstallene fra SSB, er ikke dette tall
som skriker overturisme i de 6 Lofoten-kommunene.
Lofoten hadde totalt 168.713 gjestedøgn på hotell og
camping i juli i år, en økning på 17.351 fra juli i fjor. Ikke så ille som
reiselivssjefen vil ha det til med andre ord, når hun i sommer gav mediene
skylden for at turister avbestiller på grunn av negativ presse. Tidvis kaos i
Lofoten, som har vært en media-stafett lenge, handler først og fremst om
regionens egen (manglende) evne til orkestrerte innsatser i organiseringen av
reiselivet. Debatten går i Lofoten, så gjenstår det å se hvordan regionen evner
samhandlingen fremover.
Helgeland er på gang
Helgelandskysten er et eldorado med mange fine steder der du kan overnatte i rorbuer og hytter.Foto: Republik
Lofoten er 36.604 gjestedøgn større enn Helgeland i
tallene for juli i år, som må sies å være positivt for Helgeland, som riktignok
er en region med 18 kommuner over et stort geografisk område, men likevel en
region i støpeskjeen, og en potensiell storhet i markedet, utvilsomt både her
hjemme og ute.
Helgelandsregionen hadde 54.417 hotelldøgn i juli i år,
og 77.692 på camping, totalt 132.109 gjestedøgn, + 2.906 gjestedøgn fra 2024.
Blir det nye flyplassen i Mo i Rana en suksess?
På sikt har Helgeland alle muligheter for å bli
Nord-Norges virkelig store reiselivsregion. Blir det dreis på den nye
storflyplassen i Mo i Rana, en tøff utfordring i dagens pressede flymarked, der
ingen flyselskaper eller turoperatører gir ved dørene, vil dette kunne bli en
viktig hub for innkommende turisme til hele regionen.
Det gjenstår å se i hvilken grad man lykkes med å få
internasjonale turoperatører på plass når Mo i Rana Lufthavn Fagerlia åpner
våren 2027, og om hele Helgeland vil omfavne den nye flyplassen, etter år med
opprivende krangel på Helgeland. Her er det viktig at politiske ledere og
næringsliv stepper opp, og lar lokal prestisje fare,
Våkner fylkespolitikerne i Nordland?
Ferieidyll i Steigen.Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Helgelands diamant er det gedigne øyriket, ett av verdens
flotteste, med et sted mellom 12 og 20.000 øyer, holmer og skjær. Men, det et
betydelig løp å gå både når det gjelder tilgjengelighet og
overnattingskapasitet. Nordland Fylkeskommune, som har ansvar for
fergetrafikken, må vise at de tar regulariteten i fergeforbindelsene på
Helgeland på langt større alvor enn tilfellet har vært de siste årene.
Innstilte ferger og for dårlig kapasitet sommertid, utmattende køer på
fergeleiene langs Kystriksveien er krise, og ikke akkurat veien å gå hvis
Helgeland skal materialisere de eventyrlige naturgitte mulighetene regionen
har.
Reiselivet blir viktig i årene framover
Fra Bøsanden på Engeløya i Nordland. Mjeldberget i bakgrunnen.Foto: Morten Holt
Vi ser altså sterk økning i internasjonal trafikk til
Norge, som jeg tror bare øke i årene fremover. Det ble ikke så mye «coolcation»
denne sommeren, men hva gjør vel det.
Svak krone og suverent sommervær har presentert
sommer-Norge på fantastisk vis. At Norge, i likhet med særlig både Sverige og
Danmark, vil oppleve sterkt økende trafikk fra utlandet sommertid, hersker det
liten tvil om.
Og kanskje vil vår fenomenale reiselivsindustri ta rom
også i politiske hoder etter hvert, i regjering, i storting, i fylkeskommuner
og kommuner.