Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

Skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen

NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet «Handle» skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.

«Handle» er NorgesGruppens bærekraftsfond, og ble etablert i 2021. 

Hvert år støtter fondet prosjekter i den norske mat- og drikkevarebransjen med midler. Målet er å bidra til raskere omstilling, på tvers av verdikjeden.

Gi starthjelp til viktige prosjekter

– For oss er dette en av flere måter å øke samarbeidet om bærekraftige løsninger i bransjen. Da vi etablerte «Handle» i 2021, var det fordi vi så et behov for en katalysator som kunne gi starthjelp til viktige prosjekter. I løpet av fire år har vi mottatt over fem hundre søknader. Det er ingen tvil om at det jobbes intensivt med omstilling på tvers av bransjen, sier bærerkraftdirektør hos NorgesGruppen, Signe Bunkholt Sæter.

– Hittil har vi støttet 35 prosjekter med 75 millioner krone. Nå ber vi igjen alle med spennende prosjekter om å søke om støtte. Frist er 1. november. Vi har en ramme på 25 millioner kroner til de riktige prosjektene i denne runden, sier Sæter.

Alle som befinner seg i verdikjeden

Hun understreker at oppfordringen går ut til alle som befinner seg i verdikjeden, uavhengig av om man er produsent, leverandør, gründer, start-up, organisasjon, kunnskapsinstitusjon – eller en annen type aktør.

– Alle med prosjekter som har potensial for konkrete resultater, og økt samarbeid i flere ledd av verdikjeden, er velkomne til å søke, sier Sæter.

«Miljø», «helse» og «mennesker»

Handles nedslagsfelt er i tråd med NorgesGruppens prioriterte bærekraftområder «miljø», «helse» og «mennesker». Målet er at prosjekter som tildeles midler skal utgjøre en reell forskjell i verdikjeden for mat og drikke her i landet.

– Det betyr at det er et vidt spekter av prosjekter som kan være aktuelle. Tidligere har vi blant annet støttet prosjekter med mål om grønnere og sunnere produkter og produksjon, redusert klimagassutslipp, mindre matsvinn, redusert plastbruk, bedre dyrevelferd og opplæring i arbeidstakerrettigheter, sier Sæter i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS