
Lederskifte i Agra og Mills
Etter 42 år i sjefsstolen i Agra, takker Knut G. Heje (69) av. Høsten 2020 overtar Mills-sjef Knut K. Heje (43) konsernledelsen. Samtidig blir Christopher Samways (48) ny administrerende direktør for Mills.
Høsten 2020 skjer det endringer i ledelsen i Agra, et av Skandinavias ledende mat- og merkevarekonsern, som består av selskapene Mills, Foodmark og Stryhns.
Tar over sjefsstolen i Agra
Med effekt fra 1. september 2020 vil følgende endringer gjennomføres: Knut K. Heje (43), som de siste fire årene har vært administrerende direktør i Mills, blir ny konsernsjef i Agra. Han erstatter Knut G. Heje (69), som har ledet konsernet siden 1978. Sistnevnte blir ny styreleder i Agra.
Knut K. Heje har arbeidet i Mills i 11 år. De første sju årene som CFO med ansvar for økonomi, kategoriutvikling, innkjøp og forretningsutvikling. Han har vært administrerende direktør i Mills AS siden 2016.
Fra tidligere har han erfaring som salgs- og markedsdirektør i Microsoft Advertising i Norge og som finansiell rådgiver i Goldman Sachs i London. Han har en MBA fra Harvard Business School og en Bachelor of Commerce med Honours fra University of British Columbia.
Samways overtar som sjef i Mills

Christopher Samways (48), blir ny administrerende direktør i Mills, og vil rapportere direkte til Knut K. Heje. Samways kommer til Mills fra stillingen som administrerende direktør i Maarud, og vil tiltre i løpet av september 2020.
Samways har 25 års erfaring fra Kraft/Mondelez-systemet og Estrella Maarud. I Kraft har han hatt lederroller innenfor marketing, innovasjon, kategoriutvikling og salg - både i Storbritannia og Norge/Norden. Han var nordisk marketing-direktør i Estrella Maarud-konsernet fra 2009 til 2015 og har vært administrerende direktør i Maarud siden 2015.
Samways har en Bachelor of Arts med Honours i Marketing og fransk ved Lancaster University. Han er engelsk, men har bodd i Norge de siste 20 årene.
Gir seg etter 42 år som leder i selskapet
Avtroppende konsernsjef Knut G. Heje sier det er naturlig at han nå, etter 42 år som leder i selskapet, trer til side fra daglig drift.
– Dette har vært en fantastisk dynamisk og spennende periode for Agra som har utviklet seg fra en omsetning på 70 millioner i 1978 til, i mine øyne, å bli et av Skandinavias flotteste merkevarebaserte næringsmiddelkonsern med over 4 milliarder i omsetning i dag, sier Knut G. Heje i en kommentar.
Satser på bærekraftig matvareproduksjon
Agra satser på bærekraftig matvareproduksjon og sterke merkevarer over hele Skandinavia. Konsernet har i dag et særlig utviklingssøkelys på plantebaserte matvarer.
– Bevisste forbrukere driver markedet i en stadig mer bærekraftig retning. Med våre merker og solide medarbeidere er vi godt posisjonert i alle de skandinaviske landene. Gjennom kategoriutvikling, innovasjon og tett samarbeid med våre kunder skal vi fortsette å utvikle oss organisk. I tillegg gir vår solide balanse oss et betydelig handlingsrom for ytterligere vekst og oppkjøp. Etter elleve år i Mills ser jeg frem til å jobbe mer aktivt med utviklingen av hele konsernet, sier påtroppende konsernsjef Knut K. Heje.