Eyvind Hellstrøm har stor suksess med Grunnboka, om ble lansert i september.
Eyvind Hellstrøm har stor suksess med Grunnboka, om ble lansert i september.

Salgssuksess for Grunnboka

Grunnboka med opplag på 100 000. – Ikke i min villeste fantasi hadde jeg forestilt meg denne suksessen, sier Eyvind Hellstrøm.

Mindre enn to måneder etter lansering har Cappelen Damm trykket fem opplag og 100 000 eksemplarer av Eyvind Hellstrøms enormt populære kokebok Grunnboka - kjent fra TV2-programmet Kokkeskolen. Mesterkokken gleder seg over at interessen for matlaging er så stor.

– At Grunnboka rives vekk er selvsagt helt vilt. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg forestilt denne suksessen, sier mesterkokken og kokebokforfatteren Eyvind Hellstrøm.

Folk vil lage maten sin selv

Grunnboka er kokeboka som elevene i Kokkeskolen på TV2 bruker som en livreddende bøye når de konkurrerer i matlaging. I flere sesonger har Grunnboka kun vært tilgjengelig for elevene i Kokkeskolen, men etter massiv etterspørsel fra TV-seerne ble Grunnboka lansert 8. september og tilgjengelig for alle.

Hellstrøm mener at suksessen delvis skyldes kjennskap til Kokkeskolen, men også en økt interesse for mat i befolkningen - noe kokkelegenden gleder seg veldig over.

– Grunnboka brukes flittig av elevene i Kokkeskolen og som TV-seer er det spennende å følge utviklingen og vanskelighetsgraden i alle konkurransene. Har man Grunnboka selv er det enklere å følge med og forstå alt som skjer. Men det som gleder meg aller mest er å registrere at interessen for matlaging er så stor, og at folk vil lage maten sin selv og ikke overlate til matindustrien. sier Hellstrøm. 

Hellstrøm mener at å lage mat fra bunnen av gir inspirasjon og setter i gang lysten til å lære enda mer gjennom prøving og feiling.

– Mat må vi ha hver dag og det viktigste er at den er god. Det gir en økt lyst til å utvikle seg på kjøkkenet, sier Hellstrøm.

Kan bli den mest solgte boka denne høsten

Liv Loftesnes, redaktør for boka og redaksjonssjef for sakprosa livsstil, jubler over suksessen:

– I Cappelen Damm skjønte vi med en gang at det var en supergod idé å gjøre Grunnboka til tilgjengelig for alle, men at det skulle bli en så stor suksess tror jeg ikke noen av oss kunne forestille seg. Grunnboka kommer trolig til å bli den mest solgte boka i Norge denne høsten. Dette er ufattelig sterkt og selvfølgelig kjempegøy. Oppskriften er en klassiker: knallgodt og unikt konsept, rådyktig forfatter, god timing og godt lagarbeid, sier Loftesnes.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS