Illustrasjonsfoto: Culina/Dachser

I den gode smaks tjeneste

Dachser Norway frakter produkter for Culina.

SungholmsSom en av Norges ledende leverandører av utstyr til det profesjonelle storkjøkken, er Culina opptatt av å tilby kundene sine høy kvalitet og god service. Og tatt i betraktning at de befinner seg i en bransje hvor det er stort behov for høy leveringsevne og gode kvalitetsprodukter, så er det viktig at deres logistikk blir håndtert på en trygg og effektiv måte.

Etablert på Vøyenenga

På Vøyenenga i Bærum ligger Enor AS, Culinas hovedkontor og sentrallager. Her foregår det alt fra kolleksjonsutvikling, innkjøp og distribusjon til markedsføring og forhandling av kjedeavtaler. Det er også her bedriftens innkjøpssjef, Jan-Olof Sundblom, møter opp på jobb hver dag. Han har ansvaret for å sikre inngående trafikk av varer, og det står helt klart for han hva som er viktig med tanke på valg av logistikkleverandør.

– Jeg synes det er viktig at vi kan stole på et godt nettverk. Vi må kunne være trygge på at alt fungerer da våre kunder og vår nettbutikk hele tiden skal være oppdatert på hva som er på lager. Det er også viktig at forhandlerne våre kan se i systemet vårt når vi venter neste levering, og da må vi ha en samarbeidspartner som bringer og leverer til riktig tid, sier Sundholm.

Stort nettverk med sikre løsninger

Med mange leverandører i diverse europeiske land, er det viktig for Culina at logistikkleverandøren deres kan tilby et stort og effektivt nettverk med sikre løsninger. Bedriften opplever ofte å motta kundebestillinger på meget kort varsel, noe som krever at de alltid har varer tilgjengelig på lageret sitt. Dette gjør at Culina er avhengig av korte leveringstider og en oversikt over hvor varene befinner seg i forsyningskjeden. Et av Sundholms krav til logistikken er derfor at det er enkelt å få kontakt, enkelt å finne leveringer i track & trace, og at ting blir gjort riktig.

– Vi trengte en forutsigbar transportør der vi kan stole på leveringstiden og få varsel om forsinkelser. I tillegg ønsket vi en transportør som er enkel å få kontakt med, og hvor vi alltid blir møtt av en som kjenner oss som kunde, og som kan gi svar. I tillegg hadde vi et krav om dokumentert kvalitets- og miljøarbeid, ser Jan-Olof Sundblom.

Ifølge Sundholm har byttet til Dachser ført til at inngående varetrafikk går bra, at forsendelsene kommer raskere enn før og at de opplever få avvik. Andre erfaringer han har gjort seg er at Dachser håndterer både fortolling og fakturering uten anmerkninger, og at de får raske tilbakemeldinger når det dukker opp spørsmål.

Skreddersydde løsninger

Dachser tar hånd om alt av Culinas import fra Europa, inkludert veitransport og alle tilhørende tollprosedyrer. Hentet fra mange forskjellige land, og fraktet effektivt gjennom et sømløst, europeisk veinettverk, leveres varene til bedriftens hovedkontor på Vøyenenga. Ordrene plasseres enkelt på nett eller via mail fra leverandøren direkte til Dachsers lokale avdelinger i Europa. Gjennom hele transportprosessen kan varene spores enkelt via track&trace eller nettportalen eLogistics. For å tilfredsstille Culinas krav med tanke på miljøarbeid og kvalitetssikring, utarbeider vi også miljø- og kvalitetsrapporter hvert kvartal.

– Culinas måte å drive forretning på passer godt sammen med hvilke logistikktjenester vi tilbyr, og vi ser virkelig frem til å kunne hjelpe med å levere kvalitetsutstyr til forskjellige serveringssteder i Norge på en trygg, ansvarlig og effektiv måte fremover, sier Benjamin Fjellheim, som er «Sales Manager European Logistics» Vinterbro. Culina Culina-kjeden leverer utstyr til det profesjonelle storkjøkken. Kjeden har 11 forhandlere i Norge, noe som sørger for nærhet i markedet og 14 500 handlende kunder. Culina omsatte 365 millioner i 2019.

Pressemelding

Culina

Culina har over 7000 produkter, lagerført på deres 7200 kvm sentrallager på Vøyenenga i Bærum, og via effektive distribusjonssystemer tilbys raske leveranser uansett hvor i landet kunden holder til.

I Culina defineres samfunnsansvar som en langsiktig forpliktelse til å lykkes forretningsmessig gjennom arbeidsmetoder som respekterer etiske verdier, mennesker, miljøet og naturen.

Derfor har kjeden utviklet et kvalitets- og miljøstyringssystem som følger kravene i ISO9001og ISO14001.

Les mer på Culina.no

Dachser

Dachser er et tysk familieeid selskap, som tilbyr transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester innen to forretningsområder: Dachser Air & Sea Logistics og Dachser Road Logistics.

Selskapet tilbyr blant annet omfattende kontrakter på logistikktjenester og industritilpassede løsninger. I tillegg tilbys det et sømløst fraktnettverk både i Europa og i utlandet samt et helt integrert IT-system, som sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden. Takket være nesten 31 000 ansatte ved 393 lokasjoner over hele verden, klarte Dachser å generere en konsolidert nettoomsetning på cirka 5,7 milliarder euro i 2019. Samme år fraktet logistikkleverandøren 80,6 millioner forsendelser som til sammen veide 41 millioner tonn. Dachser har nasjonale representanter i 44 land.

Les mer på Dachser.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS