Helene Hallre.
Helene Hallre.

Styrer fra Danmark

Helene Hallre har bodd i Århus med sin familie i mange år. Etter at hun startet som 19-åring i Radisson-systemet, er hun i dag regional sjef for Radisson Hotel Group i Danmark, Sverige og Island, samtidig som hun sjef for både Radisson Blu Scandinavia Hotel Århus, og det nye Radisson Red Århus, Nordens første hotell i Radisson Red-serien.

Bjørn B Jacobsen vurderer sommeren

Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og prioriteringer?

Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe situasjonsrapporter før sommeren.

Helene Hallre er lastet med utmerkelser for sitt ledertalent, enten hun har vært utropt som Norges tredje beste ledertalent i E24s kåring, eller mottatt HSMAI-priser. Hun møter oss i resepsjonen, ikledd et aldeles entusiastisk sommersmil.

 Nært til alt

– Jeg elsker Aarhus. I tillegg til at jeg har bodd her i mange år, har jeg gode ferieminner fra min barndom.

– Hva mener Radisson-sjefen er det beste med Danmarks nest største by?

– Det er så nært til alt og det hele Jylland byr på. Her er pulserende byliv, kunst, kultur, strender, historie og forlystelser rett rundt hjørnet, og en utrolig hyggelig og genuin servicekultur i en by som i en årrekke har gledet seg over å ønske norske gjester velkommen.

Ikke bekymret

Travle dager for hotelldirektør Helene Hallre og hennes medarbeidere på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Århus, som er en populær destinasjon for ferierende nordmenn.
Travle dager for hotelldirektør Helene Hallre og hennes medarbeidere på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Århus, som er en populær destinasjon for ferierende nordmenn.

En ekstraordinær valutasituasjon vis a vis vår norske krone, virker ikke å bekymre Helene Hallre nevneverdig, verken bookingsituasjon i eget hus, eller at norske gjester ikke skal velge Danmark og Århus i sommer.

– Vi opplever at interessen for både Århus og våre hoteller er like aktuell i 2023, som det har vært i de siste årene. Danmark, Jylland og Aarhus har i en årrekke vært et yndet feriemål for både norske og øvrige nordiske gjester. Kort og godt fordi vi har utrolig mye fint å by ferieturistene. Her er det kort avstand til mange av de mest populære attraksjonene og opplevelsene for både store og små. Århus har en veldig gunstig beliggenhet til mange av de største feriedestinasjonene på Jylland.

Vil alltid være svingninger

Om økte kostnader for folk flest, og nordmenn som må gange alle kjøp i Danmark med 1,60, vil Danmark oppleve markant nedgang fra Norge og Sverige i sommer, undrer jeg?

– Det vil alltid være valuta-svingninger som kan påvirke reisemønster og valg av destinasjoner. Men, denne markedsfaktoren kan vi ikke påvirke, og vi opplever ikke pr i dag at det har påvirket reisemønsteret i særlig grad. Vi konstaterer at våre norske gjester er veldig glade i å besøke Danmark i sommerferien. For mange er det en årlig tradisjon med et besøk i Aarhus, noe vi naturlig nok er veldig glade for.

Strategisk plassert

Dansk sommeridyll i Ebeltoft, molboenes hjemby, sies det, ikke så langt fra Århus.

Joda. Århus ligger geografisk strategisk plassert, enten vi kjører i land i Hirtshals2 med fergen fra Larvik, tar båt fra Kristiansand eller kommer med Stena Line fra Göteborg til Fredrikshavn, eller fra Halmstad til Grenå. DFDS trafikkerer også Oslo-Fredrikshavn, i tillegg til Oslo-København.

– Vi opplever stigende interesse for Århus, som de siste årene har blitt et kjært reisemål for alt fra familier til par, fordi det er så mange gode kultur- og opplevelses-attraksjoner både i og omkring byen. Selv under pandemien opplevde vi at Århus og Danmark var en populær feriedestinasjon. Vi gleder oss over den store nordiske interessen for byen, sier Helene Hallre, som for ikke lenge siden kunne rulle ut den røde løperen til Nordens første Radisson Red-hotell i Århus, en billedlig talt fargerik hotell-historie midt i Århus sentrum.

– Radisson Red en spennende og fargerik opplevelse. Det er spennende med et brand som har skapt så stor interesse i Norden.

Europeisk kulturhovedstad

Restaurantområdet ved kanalen i Århus, er populært.

Århus var, som sikkert mange vet, europeisk kulturhovedstad i 2017, med all virak som følger med, både før, under og etter. Slike mega kulturprosjekter skaper alltid internasjonal interesse for destinasjonene som får denne statusen, med massiv pressedekning i inn- og utland. Nå er det Bodø som krones til Europeisk Kulturhovedstad i 2024.

Finske Åbo hadde statusen i 2011, og svenske Umeå i 2014.

Moro for ungene?

Hotellsommer betyr mange barnefamilier på ferie, men det er ymse hvor spennende det er for ungene å bo på hotell, hvor flinke hotellene er på tilrettelegging for barn. Er det noe å finne på?

– Vi har gode ferietilbud og familietilpassede aktiviteter og opplevelser på våre hoteller gjennom vårt «Rad Family Program» med hyggelige små overraskelser for våre yngste gjester. Sommeren er en herlig tid på hotellene med glade feriegjester som skaper en god atmosfære.

27 millioner i Norden

Det bor 27 millioner mennesker i Norden i dag. De fleste av oss som bor her har mye, ja kanskje det meste uoppdaget av nordiske destinasjoner og opplevelser. Burde ikke besøksindustrien være mer offensiv vis a vis dette faktum, at her ligger et gedigent internordisk markedspotensial?

– Jeg opplever at besøksindustrien i Danmark er gode på å vise frem hele spekteret av Danmark som feriedestinasjon, supplert med våre besøkende som er utrolig gode på å promotere destinasjonene gjennom bilder, innlegg i sosiale medier og stories som vi alle tjener på. I Radisson Hotel Group er vi opptatt av å skape minnerike opplevelser og arbeider målrettet med at rammene skal være perfekte for gode opphold og hyggelige minner. Gode opplevelser er stadig vekk den sterkeste markedsføringen. Når dette suppleres med flotte bilder og historier som tilfellet er i dagens sosiale kanaler, forsterkes det hele ytterligere.

Stolt av samarbeidet

Det bor 362 000 mennesker i Århus, byen har 50.000 studenter, mange fra Norge. Samarbeid og samhandling er en iboende utfordring for reiseliv og besøksindustrien i hele Norden. Hvordan opplever Helene Hallre situasjonen i en såpass stor og pulserende by som Århus? Er kommunen og politikerne tilstrekkelig på hugget når vi snakker byens potensial som attraktiv destinasjon?

– Jeg er utrolig takknemlig og stolt av det samarbeidet aktørene i Aarhus har sammen, og måten vi samarbeider for å skape gode opplevelser for alle besøkende. Et samarbeid som går langt tilbake på kryss og tvers av kultur, opplevelser, attraksjoner, hoteller og servering, et samarbeid som bare ble sterkere etter at Århus var europeisk kulturhovedstad i 2017.

– Det ble et fundament vi alle verdsetter og tar vare på, avslutter Radisson-sjef Helene Hallre, og går tilbake til sitt kontor på Radisson Blu Scandinavia Hotel, hotellet med 234 rom og suiter, to restauranter, et «Fitness World»-senter, 33 møterom i tillegg til Aarhus Congress Center, med plass til 1600 deltakere.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS