Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Akevitteksplosjon på polet, men klassikerne regjerer

Salget av akevitt øker mest blant alt brennevin i Norge. I fjor kjøpte vi flere edle dråper enn noen gang. Fra 2015 til 2016 økte salget med tre prosent, det var en større økning enn for alle de andre brennevinstypene.

Publisert

Salget av akevitt har økt kraftig siden 2000, mens tallene for whisky, gin og cognac har ligget mer stabilt, viser statistikk fra SSB. Det dukker opp nye destillerier i inn- og utland, og mange nye merker har kommet i hyllene på Vinmonopolet.

Foto: Morten Holt

Klassikerne er bestselgerne

Men selv om utvalget av akevitt er større denne julen enn noen gang før, viser salgstallene at de fleste fortsatt velger de tradisjonelle merkene. Gammel Opland, Gilde Juleaquavit og Løiten Linie er blant Vinmonopolets bestselgere.

Gammel Opland er den klare julefavoritten med over dobbelt så høyt volumsalg som nummer to på listen. I 2016 solgte Vinmonopolet 236 000 liter av klassikeren, det gjorde Gammel Opland til den desidert mest solgte akevitten.

Over 200 typer i hyllene

Ivan Abrahamsen i Arcus, som har laget årets juleakevitt, mener at salget skyldes at nordmenn verdsetter tradisjoner – særlig i juletiden.

Gammel Opland. (Foto: Arcus)

På 1980-tallet fantes det kun en håndfull akevitter på Vinmonopolet, nå er det over 200 forskjellige typer i hyllene.

– Selvsagt er det gøy med alle de nye destilleriene, men også i år ser vi at nordmenn foretrekker de tradisjonsrike merkene. Tradisjon er viktig i julen, og for veldig mange er det Gammel Opland som gjelder, sier Abrahamsen.

Sverger til tradisjonsrike smaker

Hans Ellef Wettre, president i Norske Akevitters Forening region Asker og Bærum, er en av dem som sverger til de tradisjonsrike smakene i juletidene.

– For meg har Gammel Opland alltid vært favoritten, men folk må smake seg frem og finne ut hva som passer dem best. På Vinmonopolet har de god peiling, man må bare spørre hvis man tviler på hva som passer til jul. Det er bra at vi stadig får flere akevitter å velge mellom, men mange av de nye produsentene, spesielt de utenlandske, tilsetter sukkerkulør for å lage farge – det mener vi er juks, sier Wetter.

Gammel Opland

Originalresepten til Gammel Opland dateres tilbake til Gjøvik i 1872, og dagens produksjon, 145 år etter, følger samme oppskrift. Akevitt er vanligvis lagret på fat i seks måneder før de kommer i butikken, men Gammel Opland har ligget til lagring i 24 måneder. Det er disse fatene som gir Gammel Opland den unike fargen og gode smaken.

Prosessen som ligger bak de største merkene er lang og kompleks. Det handler om håndverk, kunnskap og tradisjoner.

– Vaniljetonene fra sherryfatet og kryddersammensetningen av karve, koriander og anis skaper en smaksopplevelse som passer godt inn i julen. Mange koser seg med et glass Gammel Opland ved peisen eller på skogsturen i romjulen, men den passer også godt til tradisjonell julemat og spesielt lutefisk, sier Ivan Abrahamsen i en pressemelding.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS