Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og prioriteringer?
Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe situasjonsrapporter før sommeren.
«I stedet for London, prøv Oslo for en ferie med
«historie og natur», skrev Washington Post nylig. Befriende lesning. Ikke fordi
Oslos attraksjonskraft er breaking news, men fordi bildet av Norge fortjener et
bredere innhold, utover Vestlandsfjordene og Lofoten. Det er ikke én dag for
sent at Oslo får sin fortjente applaus.
Og mer vil det bli. Mye mer, etter hvert som Oslo
befester sin posisjon som én av Europas mest interessante byer å besøke.
Pussige nok har det ikke har vært særlig politisk korrekt
her hjemme å framsnakke Oslo. Ikke bare som en glimrende destinasjon å besøke
for nordmenn og utlendinger, men Oslo som de facto Norges viktigste
destinasjon. Så vil sikkert noen mene at «viktigste» er et relativt begrep, men
her må selv Bergen snakke med innestemme.
Oslo er viktig for hele landet
Turismen blomstrer i Oslo, og Grand Hotell er et ikon i Oslos besøksindustri.Foto: DestinasjonsKirurgene
Produktet Oslo spiller ikke bare en rolle for
besøksindustrien i hovedstaden. Oslo er ekstremt viktig for hele norsk reiseliv.
Som hub for innkommende utenlandstrafikk, og som spydspiss mot våre store
utenlandsmarkeder.
Tallenes tale er øredøvende. 20 prosent av alle
hotellovernattinger i Norge skjer i Oslo. Det er mer enn Trøndelag og
Nord-Norge til sammen. Besøksindustrien i Oslo sysselsetter +40.000 mennesker.
Vi snakker verdiskapning på nivå 18 milliarder (2017-tall).
Nye gjestetrender
Hotelldirektør på Grand Hotel Oslo, Toril Flåskjer.Foto: DestinasjonsKirurgene
- Vi ser
allerede nye gjestetrender, sier hotelldirektør på Grand Hotel
Oslo, Toril Flåskjer.
Hotellet som er et ikonisk kulturbygg i seg selv. Grand Hotell har mange
kulturinteresserte gjester som ønsker å oppleve både nye og eksisterende kulturattraksjoner.
- Vi har også kunstgrupper som kommer hit for å oppleve kulturen i
hovedstaden. Da er Grand Hotel en fin ramme med sin rike historie og mange
flotte kunstverk fra Christian Ringnes samling, forteller Flåskjer.
Oslo øker
Fargerikt å spasere langs Oslos nye sjøside, bokstavelig talt.Foto: DestinasjonsKirurgene
Oslo har hentet seg inn etter to tøffe pandemiår. I fjor øket Oslo til 5,7 millioner (avrundet)
gjestedøgn, fra 5,6 millioner i 2019, forteller Thea Gunnes, leder for
samfunns- og myndighetskontakt hos Visit Oslo. Gjestedøgnsutviklingen er mer
enn en fordoblet siden år 2000.
Svak norsk
krone gjør nordmenns utenlandsferie dyrere. Oppsiden for besøksindustrien er at
både Oslo og resten av reiselivs-Norge vil oppleve positive effekter av valutafordelen,
som glade euro- og dollarturister har for tida. For ikke å snakke om danskene,
som nå virkelig kan svinge seg i Norge. Vår krone har til og med bleknet i
forhold til Sverige, om enn mer moderat. Thea Gunnes bekrefter at Visit Oslo ser
valutaeffektene både i tall og i den daglige dialogen med besøksindustrien i
Oslo.
Deilig å være
dansk i Norge
Oslo er ikke bare i ferd med å bli helt konge som én av Europas mest attraktive byer å besøke, men også Slottet henger seg på opplevelses-menyen. I sommer kan man besøke både Slottet, Oscarsborg, og Dronningens kunstsamling.Foto: DestinasjonsKirurgene
DNBs
valutakalkulator forteller oss at danskene 26. mai fikk 159,79 NOK for 100 DKK.
Svenskene fikk 103,12 NOK for 100 SEK. Euro-turistene fikk 1.189,21 NOK for 100
euro, mens amerikanerne fikk 1.107,89 NOK for 100 dollar. Dette er kursene for
overføringer i nettbank. For kjøp og salg av valuta og kjøp i butikker, må man
regne med påslag utover dette.
For danskene
som planlegger Norge-ferie i sommer, er valutagevinsten julaften og 17. mai.
Jeg jobbet med de offisielle danske turismemyndighetene på 80-tallet. Etter
hvert visste de fleste at det er deilig å være norsk i Danmark. Men, denne
sommeren blir det først og fremst deilig å være dansk i Norge, når du som dansk
turist belønnes med 160 norske for dine 100 danske.
Går mot rekordsommer
Oslo er i dag én av Europas mest spennende kultur-destinasjoner, og tiltrekker seg stadig fler og fler internasjonale turister, også fra Italia.Foto: DestinasjonsKirurgene
Det er liten tvil om at det går mot rekordsommer i Oslo. Ikke
nødvendigvis fordi færre nordmenn reiser utenlands, en virkelighet som er
media-hypet i overkant. Men, fordi mange ønsker å besøke hovedstaden. Ikke
minst vil mange nordmenn fra alle landsdeler valfarte til Oslo denne sommeren. For
å se Springsteen. For å spille fotball i Norway Cup. For å spasere på Karl
Johan, og ikke minst; for å oppleve Oslos nye storslagne sjøside.
Med alt hovedstaden har å by på fra før av, noterer vi
nye sterke attraksjoner som Nasjonalmuseet. Du verden for en positiv
overraskelse dette var. Anbefales virkelig, også for deg som vanligvis ikke
sliter parketten på museene.
The Oslo Effect
Operabygget er én av Oslos store besøks-opplevelser. Bjørn B Jacobsen var produsent for daværende hovedsponsor for Operaen, Mercedes-Benz Norge, som markerte Operaåpningen med et stort event, og han er én av veldig få som har kjørt bil på Operabygget, som her fra Mercedes-event i 2008.Lien, Kyrre
I likhet med Bilbao, som opplevde en eksplosiv besøksutvikling etter at
Guggenheim-museet ble åpnet i -97, har Oslo vokst fram som én av Europas mest spennende
kulturdestinasjoner. Munchmuseet, Operaen, Deichmanske, Nasjonalmuseet,
Astrup-Fearnley-museet, hele Bjørvika-bydelen, Aker Brygge og Tjuvholmen. Monumentale
bygg og opplevelser innenfor en trivelig radius. En pulserende sjøside ikke
mange byer i Europa matcher.
Denne
transformasjonen av Oslos sjøside, løfter byen til en europeisk storhet, og vil
generere nye store inntekter for besøksindustrien i hovedstaden i årene
framover. Et aldeles storslått eksempel på hvilken sprengkraft som ligger i
kunst, design og kultur, når attraksjonene og opplevelsene blir så sterke som
tilfellet er i Oslo. Her og nå innfører jeg begrepet «The Oslo Effect».
Vi heiser
flagget
Oslo har fått en fantastisk sjøside, der du kan vandre fra den ene opplevelsen til den andre, med korte avstander. Som her, fra Operabygget og over gata til det storslåtte Deichmanske Bibliotek.Foto: DestinasjonsKirurgene
Nei, vi skal ikke
dvele for mye over den politiske ørkenvandringen bak Operaen og Munchmuseet, bare
kort konstatere det vi vet, at fra tid til annen må partier og politikere vike
for visjoner og fornuft. For; hva hadde skjedd hvis daværende AP-leder i Oslo,
Libe Rieber-Mohn, og nåværende ordfører i Oslo, Marianne Borgen (SV), som begge
stod på barrikadene for et nytt Munchmuseum på Tøyen, hadde vunnet fram?
Nye Nasjonalmuseet er en opplevelse å få med seg. Her ser vi Rolv Wesenlund i den audiovisuelle avdelingen.Foto: DestinasjonsKirurgene
Reiseliv og
store opplevelser har dessverre aldri vært banehalvdelen der norske politikere
har briljert. I dag heiser vi flagget for alle som tok kampen, og kjempet for
det vi ser i dag; Oslos med en sjøside av opplevelser i verdensklasse.
Klimaturister
Visit
Oslo og Thea Gunnes er optimistiske foran sommeren, både med tanke på valutasituasjonen,
men også det vi trolig vil se stadig mer av i årene framover; klimaturister. Alle
som kort og godt synes et Sør-Europa med +40 grader blir i meste laget. Norge
og Oslo, med et vanligvis deilig og svalt sommerklima, vil utvilsomt bidra til
å høyne attraksjonskraften vis a vis store verden.
Hvilke turister vil dominere?
Theatercafeen er en av Oslos genuine tradisjonsbærere.Foto: DestinasjonsKirurgene
Basert på tall, de besøkende Visit Oslo fysisk møter i
turistinformasjonen, og hva besøksnæringen selv sier, vil turistene i
sommer-Oslo være norske og skandinaviske, samt fra Vest-Europa og USA.
Hos Grand Hotell på Karl Johan varierer det mellom 65 til
80 prosent internasjonale gjester i sommermånedene.
– Det
er mange gjester fra USA og de store landene i Europa, men også turister fra
Asia, som er på vei tilbake, forteller Toril Flåskjer.
Ringen er på mange måter komplett. Oslo har alltid vær
tett vevd sammen med våre store kulturikoner. «Det kunde nok fortelles meget om
Grand Café – det vilde bli meget af Oslos historie», sa Edvard Munch som malte
Henrik Ibsen på Grand Café, der de begge var solide stamgjester.
Vi går utvilsomt en spennende Oslo-sommer i møte, og vi ser
nå mer enn noen gang, at de store opplevelsene utløser nettopp det Henrik Ibsen
så treffende sa: