Oslos nye Skyline, med Munchmuseet i fokus.
Oslos nye Skyline, med Munchmuseet i fokus.

Oslo – en av Europas heteste destinasjoner

Ny sjøside i verdensklasse har gjort Oslo til en av Europas heteste destinasjoner. Selv Washington Post fryder seg.

Bjørn B Jacobsen vurderer sommeren

Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og prioriteringer?

Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe situasjonsrapporter før sommeren.

«I stedet for London, prøv Oslo for en ferie med «historie og natur», skrev Washington Post nylig. Befriende lesning. Ikke fordi Oslos attraksjonskraft er breaking news, men fordi bildet av Norge fortjener et bredere innhold, utover Vestlandsfjordene og Lofoten. Det er ikke én dag for sent at Oslo får sin fortjente applaus.

Og mer vil det bli. Mye mer, etter hvert som Oslo befester sin posisjon som én av Europas mest interessante byer å besøke.

Pussige nok har det ikke har vært særlig politisk korrekt her hjemme å framsnakke Oslo. Ikke bare som en glimrende destinasjon å besøke for nordmenn og utlendinger, men Oslo som de facto Norges viktigste destinasjon. Så vil sikkert noen mene at «viktigste» er et relativt begrep, men her må selv Bergen snakke med innestemme.

Oslo er viktig for hele landet

Turismen blomstrer i Oslo, og Grand Hotell er et ikon i Oslos besøksindustri.
Turismen blomstrer i Oslo, og Grand Hotell er et ikon i Oslos besøksindustri.

Produktet Oslo spiller ikke bare en rolle for besøksindustrien i hovedstaden. Oslo er ekstremt viktig for hele norsk reiseliv. Som hub for innkommende utenlandstrafikk, og som spydspiss mot våre store utenlandsmarkeder.

Tallenes tale er øredøvende. 20 prosent av alle hotellovernattinger i Norge skjer i Oslo. Det er mer enn Trøndelag og Nord-Norge til sammen. Besøksindustrien i Oslo sysselsetter +40.000 mennesker. Vi snakker verdiskapning på nivå 18 milliarder (2017-tall).

Nye gjestetrender

Hotelldirektør på Grand Hotel Oslo, Toril Flåskjer.
Hotelldirektør på Grand Hotel Oslo, Toril Flåskjer.

- Vi ser allerede nye gjestetrender, sier hotelldirektør på Grand Hotel Oslo, Toril Flåskjer.

Hotellet som er et ikonisk kulturbygg i seg selv. Grand Hotell har mange kulturinteresserte gjester som ønsker å oppleve både nye og eksisterende kulturattraksjoner.

- Vi har også kunstgrupper som kommer hit for å oppleve kulturen i hovedstaden. Da er Grand Hotel en fin ramme med sin rike historie og mange flotte kunstverk fra Christian Ringnes samling, forteller Flåskjer.

Oslo øker

Fargerikt å spasere langs Oslos nye sjøside, bokstavelig talt.
Fargerikt å spasere langs Oslos nye sjøside, bokstavelig talt.

Oslo har hentet seg inn etter to tøffe pandemiår. I fjor øket Oslo til 5,7 millioner (avrundet) gjestedøgn, fra 5,6 millioner i 2019, forteller Thea Gunnes, leder for samfunns- og myndighetskontakt hos Visit Oslo. Gjestedøgnsutviklingen er mer enn en fordoblet siden år 2000.

Svak norsk krone gjør nordmenns utenlandsferie dyrere. Oppsiden for besøksindustrien er at både Oslo og resten av reiselivs-Norge vil oppleve positive effekter av valutafordelen, som glade euro- og dollarturister har for tida. For ikke å snakke om danskene, som nå virkelig kan svinge seg i Norge. Vår krone har til og med bleknet i forhold til Sverige, om enn mer moderat. Thea Gunnes bekrefter at Visit Oslo ser valutaeffektene både i tall og i den daglige dialogen med besøksindustrien i Oslo.

Deilig å være dansk i Norge

Oslo er ikke bare i ferd med å bli helt konge som én av Europas mest attraktive byer å besøke, men også Slottet henger seg på opplevelses-menyen. I sommer kan man besøke både Slottet, Oscarsborg, og Dronningens kunstsamling.
Oslo er ikke bare i ferd med å bli helt konge som én av Europas mest attraktive byer å besøke, men også Slottet henger seg på opplevelses-menyen. I sommer kan man besøke både Slottet, Oscarsborg, og Dronningens kunstsamling.

DNBs valutakalkulator forteller oss at danskene 26. mai fikk 159,79 NOK for 100 DKK. Svenskene fikk 103,12 NOK for 100 SEK. Euro-turistene fikk 1.189,21 NOK for 100 euro, mens amerikanerne fikk 1.107,89 NOK for 100 dollar. Dette er kursene for overføringer i nettbank. For kjøp og salg av valuta og kjøp i butikker, må man regne med påslag utover dette.

For danskene som planlegger Norge-ferie i sommer, er valutagevinsten julaften og 17. mai. Jeg jobbet med de offisielle danske turismemyndighetene på 80-tallet. Etter hvert visste de fleste at det er deilig å være norsk i Danmark. Men, denne sommeren blir det først og fremst deilig å være dansk i Norge, når du som dansk turist belønnes med 160 norske for dine 100 danske.

Går mot rekordsommer

Oslo er i dag én av Europas mest spennende kultur-destinasjoner, og tiltrekker seg stadig fler og fler internasjonale turister, også fra Italia.
Oslo er i dag én av Europas mest spennende kultur-destinasjoner, og tiltrekker seg stadig fler og fler internasjonale turister, også fra Italia.

Det er liten tvil om at det går mot rekordsommer i Oslo. Ikke nødvendigvis fordi færre nordmenn reiser utenlands, en virkelighet som er media-hypet i overkant. Men, fordi mange ønsker å besøke hovedstaden. Ikke minst vil mange nordmenn fra alle landsdeler valfarte til Oslo denne sommeren. For å se Springsteen. For å spille fotball i Norway Cup. For å spasere på Karl Johan, og ikke minst; for å oppleve Oslos nye storslagne sjøside.

Med alt hovedstaden har å by på fra før av, noterer vi nye sterke attraksjoner som Nasjonalmuseet. Du verden for en positiv overraskelse dette var. Anbefales virkelig, også for deg som vanligvis ikke sliter parketten på museene.

The Oslo Effect

Operabygget er én av Oslos store besøks-opplevelser. Bjørn B Jacobsen var produsent for daværende hovedsponsor for Operaen, Mercedes-Benz Norge, som markerte Operaåpningen med et stort event, og han er én av veldig få som har kjørt bil på Operabygget, som her fra Mercedes-event i 2008.
Operabygget er én av Oslos store besøks-opplevelser. Bjørn B Jacobsen var produsent for daværende hovedsponsor for Operaen, Mercedes-Benz Norge, som markerte Operaåpningen med et stort event, og han er én av veldig få som har kjørt bil på Operabygget, som her fra Mercedes-event i 2008.

I likhet med Bilbao, som opplevde en eksplosiv besøksutvikling etter at Guggenheim-museet ble åpnet i -97, har Oslo vokst fram som én av Europas mest spennende kulturdestinasjoner. Munchmuseet, Operaen, Deichmanske, Nasjonalmuseet, Astrup-Fearnley-museet, hele Bjørvika-bydelen, Aker Brygge og Tjuvholmen. Monumentale bygg og opplevelser innenfor en trivelig radius. En pulserende sjøside ikke mange byer i Europa matcher.

Denne transformasjonen av Oslos sjøside, løfter byen til en europeisk storhet, og vil generere nye store inntekter for besøksindustrien i hovedstaden i årene framover. Et aldeles storslått eksempel på hvilken sprengkraft som ligger i kunst, design og kultur, når attraksjonene og opplevelsene blir så sterke som tilfellet er i Oslo. Her og nå innfører jeg begrepet «The Oslo Effect».

Vi heiser flagget

Oslo har fått en fantastisk sjøside, der du kan vandre fra den ene opplevelsen til den andre, med korte avstander. Som her, fra Operabygget og over gata til det storslåtte Deichmanske Bibliotek.
Oslo har fått en fantastisk sjøside, der du kan vandre fra den ene opplevelsen til den andre, med korte avstander. Som her, fra Operabygget og over gata til det storslåtte Deichmanske Bibliotek.

Nei, vi skal ikke dvele for mye over den politiske ørkenvandringen bak Operaen og Munchmuseet, bare kort konstatere det vi vet, at fra tid til annen må partier og politikere vike for visjoner og fornuft. For; hva hadde skjedd hvis daværende AP-leder i Oslo, Libe Rieber-Mohn, og nåværende ordfører i Oslo, Marianne Borgen (SV), som begge stod på barrikadene for et nytt Munchmuseum på Tøyen, hadde vunnet fram?

Nye Nasjonalmuseet er en opplevelse å få med seg. Her ser vi Rolv Wesenlund i den audiovisuelle avdelingen.
Nye Nasjonalmuseet er en opplevelse å få med seg. Her ser vi Rolv Wesenlund i den audiovisuelle avdelingen.

Reiseliv og store opplevelser har dessverre aldri vært banehalvdelen der norske politikere har briljert. I dag heiser vi flagget for alle som tok kampen, og kjempet for det vi ser i dag; Oslos med en sjøside av opplevelser i verdensklasse.

Klimaturister

Visit Oslo og Thea Gunnes er optimistiske foran sommeren, både med tanke på valutasituasjonen, men også det vi trolig vil se stadig mer av i årene framover; klimaturister. Alle som kort og godt synes et Sør-Europa med +40 grader blir i meste laget. Norge og Oslo, med et vanligvis deilig og svalt sommerklima, vil utvilsomt bidra til å høyne attraksjonskraften vis a vis store verden.

Hvilke turister vil dominere?

Theatercafeen er en av Oslos genuine tradisjonsbærere.
Theatercafeen er en av Oslos genuine tradisjonsbærere.

Basert på tall, de besøkende Visit Oslo fysisk møter i turistinformasjonen, og hva besøksnæringen selv sier, vil turistene i sommer-Oslo være norske og skandinaviske, samt fra Vest-Europa og USA.

Hos Grand Hotell på Karl Johan varierer det mellom 65 til 80 prosent internasjonale gjester i sommermånedene.

– Det er mange gjester fra USA og de store landene i Europa, men også turister fra Asia, som er på vei tilbake, forteller Toril Flåskjer.

Ringen er på mange måter komplett. Oslo har alltid vær tett vevd sammen med våre store kulturikoner. «Det kunde nok fortelles meget om Grand Café – det vilde bli meget af Oslos historie», sa Edvard Munch som malte Henrik Ibsen på Grand Café, der de begge var solide stamgjester.

Vi går utvilsomt en spennende Oslo-sommer i møte, og vi ser nå mer enn noen gang, at de store opplevelsene utløser nettopp det Henrik Ibsen så treffende sa:

Det er gleden som adler sinnene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS