Tøffe tider har ikke dempet reiselysten; Nordmenn valfarter til Gran Canaria
Tøffe tider har ikke dempet reiselysten; Nordmenn valfarter til Gran Canaria

Tøffe tider har ikke dempet reiselysten; nordmenn valfarter til Gran Canaria

Tøffe tider til tross, renter i taket og svak krone; nordmenn valfarter til Gran Canaria.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

 Vi ser det igjen og igjen. Det siste folk prioriterer bort er reiser og ferie. Trafikken i vinter har til og med økt 25,2 prosent til Kanariøyene, og med 21 prosent til Gran Canaria.

Norge er nå den populære ferieøyas viktigste Norden-marked.

Overnattingsbedriftene på Gran Canaria kunne bokføre 4,9 milliarder euro, eller rundt 56 milliarder kroner i inntekter i 2023. 12,8 millioner utenlandske turister besøkte Kanariøyene fra januar og ut november i fjor. Totalt 95,7 millioner gjestedøgn. Til sammenligning hadde Norge 9,8 millioner utenlandske gjestedøgn i 2022.

Nordmann med Radisson Blu-suksess på Gran Canaria

Finn Berstad (59) er hotelldirektør for begge de store Radisson Blu-hotellene på Gran Canaria. Her på det populære Radisson Blu Resort&Spa i Mogan, hotellet med 900 senger, eid av norske Wenaas-gruppen, som ligger helt på sydspissen av Gran Canaria, området som er kjent for verdens beste klima, ifølge internasjonale klimaforskere. (Foto: DestinasjonsKirurgene)
Finn Berstad (59) er hotelldirektør for begge de store Radisson Blu-hotellene på Gran Canaria. Her på det populære Radisson Blu Resort&Spa i Mogan, hotellet med 900 senger, eid av norske Wenaas-gruppen, som ligger helt på sydspissen av Gran Canaria, området som er kjent for verdens beste klima, ifølge internasjonale klimaforskere.

Bergenseren Finn Berstad (60) smiler bredt når han melder om «all time high» i 2023 for hans to Radisson Blu-hoteller på Gran Canaria. Av ferieøyas 66.000 hotellsenger, har han mange, og også blant de beste sengene, bokstavelig talt.

Berstad spådde knallresultat da jeg snakket med han i mars i fjor. Det slo inn med full styrke. Den positive trenden er åpenbart ikke noe blaff:

– Vi ligger godt foran 2023 på bookinger, så dette ser veldig bra ut, sier Berstad som nylig feiret sitt 10-års jubileum som hotelldirektør for de to Radisson Blu-hotellene i Puerto DeMogan og Pataclava/Arguineguin.

Begge hoteller høster regelmessige priser helt i toppen blant Gran Canarias beste hoteller, populær blant nordmenn og øvrige nordiske turister.

Les også: Nordmann leder to Radisson Blu-hoteller på Gran Canaria (februar 2020)

Nordmenn øker mest av nordiske turister

Mye tyder på at rekorden på 16 millioner turister i 2017, står for fall når desember-tallene kommer om ikke så lenge.

I perioden, januar til og med november i 2023, reiste 930.323 skandinaver til Kanariøyene. 350.199 var norske, 317.375 svenske, og 264.749 danske.

Prosentmessige øket nordmenn mest av alle nasjonaliteter med pluss 29,6 prosent i denne 11 måneders perioden. Sverige øket med 22 prosent, mens Danmark hadde en markant nedgang på 18,4 prosent

Les også: Fulle hus hos bergenser på Gran Canaria (mars 2023)

Sterk vintersesong

Utsiktene for årets vintersesong er meget gode. Også her er nordmenn i tet med 137.151 estimerte flyseter til alle Kanariøyene (Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife, Fuerteventura, La Palma), 27.645 flere seter enn fjorårets vintersesong, en økning på hele 25,2 prosent. Kun Finland av våre nordiske naboer ligger på plussiden, med 3,7 prosent økning. Sverige har nedgang på 11,3 prosent, Danmark har nedgang på hele 31,7 prosent.

Norge er dermed nordisk markedsleder også for Gran Canaria inneværende vintersesong, med 100.365 flyseter, øker 21,0 prosent og pluss 17.424 fra fjorårets vinter. Våre naboland har nedgang; Sverige -14,7 prosent, Danmark -17,2, mens Finland har pluss 1,7 prosent.

Til Tenerife øker den norske trafikken med hele 44,3 prosent, og 32.694 flyseter, og til Lanzarote med pluss 4,8 prosent og 4.092 seter. Dette viser Gran Canarias suverene markedsposisjon i Norge. Så er det litt pussig at ikke Lanzarote har større volum, som primært henger sammen med svak frekvens av både direktefly og charter.

Mange har råd til å reise

Man skulle man tro at en bister økonomisk hverdag her hjemme, som merkes godt i husholdningsøkonomien for de fleste, i tillegg til et mediamaraton med dystre økonominyheter i lang tid, at dette slo ut på bestillingene av feriereiser til Gran Canaria. Men nedia. Det er til og med en markant økning av norske gjester både vinter og sommer.

En fersk undersøkelse fra forskning.no, forteller at 15 prosent av alle som eier en bolig, vurderer å selge eller allerede har solgt, fordi de ikke har råd å bo der lenger. Dette understreker alvoret, men det er likevel fortsatt mange nordmenn som åpenbart har god råd, som prioriterer feriereise til Kanariøyene og særlig til Gran Canaria, som statistikkene bekrefter.

60+ er største gruppen

Bjørn B Jacobsen har skrevet denne kommentaren.
Bjørn B Jacobsen har skrevet denne kommentaren.

Kombinasjonen av at mange fortsatt har god råd, samt at reiser og ferier gis høy prioritet, slår åpenbart ut her. Så er det ikke ungdommer eller studenter som først og fremst reiser til Gran Canaria. 60 pluss er største gruppen. De utgjør 34,4 prosent av de reisende. Så følger aldersgruppen 46-60 med 28,8 prosent, gruppen 31-45 år med 21,1 prosent, 16-24 år med 9,2, og lavest er gruppen 25-30 år som utgjør 6,4 prosent.

Bryter vi statistikken ytterligere ned, ser vi at 49,2 prosent lønnsmottakere, 24,9 prosent er pensjonister, og 10,9 prosent er bedriftseiere.

Sterk lojalitet

Lojalitet er viktig for alle destinasjoner, også for Kanariøyene. De nordiske landene scorer høyt på lojalitet.

80,2 prosent er «repeat tourists». Bare Irland scorer høyere med 82 prosent. Dette er en særdeles verdifull markedsverdi. En gedigen gullgruve for Kanariøyene. Lojale gjester som kommer igjen og igjen, ja i horder, er en drømmesits for enhver destinasjon.

Høy tilfredshet

Når lojaliteten er så høy, betyr det utvilsomt at Kanariøyene leverer. I turistmyndighetenes undersøkelse av «satisfaction and loyalty indicators», med skala fra 0 til 10, ligger de nordiske landene på 8,74, Storbritannia på 9, og Tyskland på 8,81. Ingen av Kanariøyenes markeder er under 8,4. Høye score på leveranse og tilfredshet med andre ord.

Nå øker også sommertrafikken

Gran Canaria, som fram til i dag har vært en destinasjon vi først og fremst reiser til høst og vinter, seiler nå opp som et attraktivt feriemål også sommertid. 54.390 norske flyseter er estimert booket for sommertrafikken, en økning på 8,7 prosent fra i fjor. 

Dette mens alle våre nordiske naboer har nedgang, men markedsleder UK holder farta oppe både vinter og sommer, med 658.881 flyseter for sommeren, en økning på 8,6 prosent. Tyskland samme nivå som 2022 med 424.546 flyseter.

Gran Canaria oppleves trygt

Puerto de Mogan på Gran Canaria.
Puerto de Mogan på Gran Canaria.

At Kanariøyene scorer høyt på de viktigste parameterne, med Gran Canaria som markedsleder for nordmenn blant øyene, handler utvilsomt om et urolig verdensbilde med krig, naturkatastrofer, terrortrusler og dramatiske klimaendringer. Alt dette forstyrrende begreper når vi snakker mennesker ferievalg.

Er det noe vi ikke gambler med, så er det våre dyrebare feriereiser. Destinasjonene vi velger må oppleves trygge, med klimatiske forhold som ikke bare er til å leve med, men som ikke forstyrrer eller ødelegger ferieopplevelsen. Alt dette forhold vi ikke tenkte særlige over før i tida, da verden var et langt mer forutsigbart sted å være.

Gran Canaria var likevel ikke «harry»

Så er det ikke tvil om at Gran Canaria, som den «virkelige grand old mama» når nordmenn snakker Syden, opplever en gjenfødelse i større markedsgrupper i Norge.

Granka, som mange sier en smule nedlatende, har gjort fordommer tilskamme, både blant unge mennesker, barnefamilier og andre, som nå opplever Gran Canaria som en destinasjon som oppfyller alle ønsker om en trivelig og solfylt ferie. Stadig fler erkjenner at neida, Gran Canaria var likevel ikke «harry».

En annen verden i dag

Undertegnede var backpacker på Interrail i Europa med en kompis i 1972, første året med Interrail. Vi kokte spaghetti på stormkjøkken ved Eiffeltårnet, lå i sovepose på stranda over gata for luksushotellene i Cannes.

I dag låter det som et eventyr som aldri har skjedd. Verden har endret seg, ja dramatisk dessverre. Også derfor svarer 85,2 prosent av nordiske turister at sikkerhet og klima er meget viktig for valg av feriested.

Verdens beste klima

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto.

Både sikkerhet og klima taler til Gran Canarias fordel. Øya har de facto verdens beste klima, og det mest stabile sommerværet, særlig sør på øya, fastslått som et vitenskapelig meteorologisk faktum.

I tider der verdens reiseliv og besøksindustri merker klimaendringene mer enn noen gang, enten det er vintersportdestinasjoner i Mellom-Europa som sliter med mangel på vinter og snø, eller fastlandet rundt Middelhavet som kneler sommertid med 40-45 grader, seiler Gran Canaria opp som et stadig mer aktuelt helårs reisemål.

Utfordringene for verdens besøksindustri har alltid vært mange og monumentale oppigjennom årene, enten det har vært fugleinfluensa, askeskyer eller Covid. Klimaendringene er ugjestmilde og ubønnhørlige for nasjoner, regioner og destinasjoner som rammes, enten det er grønt når det skal være vinter, eller ulevelig hete når det skal være behagelig sommer.

Middelhavsregionen svetter

Tidligere reiste vi gjerne til det spanske fastlandet og landene rundt Middelhavet sommertid, fordi 3 timers flytur fra Gardermoen er bedre enn 5,5 timer til Las Palmas. Men, nå koker sør-Europa, som vi har sett de siste to somrene, med den ene heterekorden etter den andre. 

å Sicilia og Sardinia var det 48 grader i juli i fjor. Den europeiske heterekorden er 48,8 grader. Dette mens Gran Canaria alltid har vært kjent for jevne temperaturer hele året, også sommertid, som regel med det vi forbinder som fine norske sommerdager.

Hva med prisbildet?

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto.

Flyreiser har blitt dyrere over hele fjøla, men det hender seg at det er kampanjer, og bestiller du i god tid finner du som regel avganger billigere enn andre. Gode hoteller koster naturlig nok også, men kan du reise i periodene utenfor skoleferiene, er det alltid gevinster å hente på både flyreise og hotell.

– Nå har også Air Baltic begynt å fly fra både Gardermoen, Torp og Bergen til konkurransedyktige priser i vinter, og det kan jo være positivt da flybillettene generelt har økt ganske mye siste året, sier Finn Berstad.

Norwegian og SAS

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto.

Ellers er det SAS og Norwegian som står for de store volumene til Gran Canaria. Begge flyr nå hele året til Las Palmas.

– I Norwegian har vi høy etterspørsel på reiser til Gran Canaria i vinter, og tendensen holder seg godt også utover våren. Fra Norge flyr vi direkte til Las Palmas fra Oslo, Sandefjord Torp, Bergen, Trondheim, og Stavanger, sier senior-kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari hos Norwegian.

Om prisbildet sier Skari:

– Pris er ikke noe vi kan kommentere i detalj. Prisene er dynamiske og styres av tilbud og etterspørsel. Uansett reisemål er det ofte slik at de rimeligste billettene selges først. De mest prisbevisste kundene bestiller derfor billetter i god tid før avreise. De benytter også hyppig vår lavpriskalender og følger med på de ulike kampanjene med gode tilbud. For de travleste tidene på året, ikke minst skoleferiene, anbefaler vi å booke flyreisen så snart som mulig fordi vi vet at det kan bli utsolgt på enkelte avganger og datoer, understreker Eline Hyggen Skari.

Air Baltic

Thomas Ramdahl leder «Network Planning og Development Division» hos Air Baltic. Også han bekrefter høy etterspørsel fra både Gardermoen og Torp.

– Vi følger markedet nøye, gjør våre analyser, og kan meddele at vi flyr fra både Gardermoen og Torp også kommende vintersesong.

1 euro koster kr 11.34

Onsdag 31. januar kostet 1 euro 11,34 hos DNB. Kursen svinger marginalt rundt dette nivået for tiden. Da jeg var på Gran Canaria i desember, var kursen svakere og jeg beregnet 12 kroner på alle kjøp. Så hva forteller dette om hvor dyrt eller rimelig det å feriere på Kanariøyene i dag?

Rimelig i syden-butikken

Denne handlekurven kostet kr 161,82 med dagens kurs på 11,34, og inneholder: 1 flaske Codorniu Cava Rosé, 1 Cola Zero, 1 Sprite, 1 pakke Serranoskinke, 1 eske Cherrytomater, 2 grove baguetter, 2 croissanter, 1 pakke skivet Goudaost, 1 pakke Zerranoskinke, og 10 store skiver fersk skinke.
Denne handlekurven kostet kr 161,82 med dagens kurs på 11,34, og inneholder: 1 flaske Codorniu Cava Rosé, 1 Cola Zero, 1 Sprite, 1 pakke Serranoskinke, 1 eske Cherrytomater, 2 grove baguetter, 2 croissanter, 1 pakke skivet Goudaost, 1 pakke Zerranoskinke, og 10 store skiver fersk skinke.

Uansett kursvariasjoner, å leve på Gran Canaria, handle i matvarebutikkene, spise og drikke på restaurantene, er fortsatt betydelig rimeligere enn hjemme, selv når jeg beregnet 12 kroner for én euro. Denne handlelappen, med dagens kurs på 11,34 for 1 euro, kostet følgende:

1 grov baquette; 0,49 euro = Kr 5,55

2 stk croissant a 0,42 euro = Kr 9,52

Boks cherrytomat 1,34 euro = Kr 15,19

10 store skiver fersk skinke 2,27 euro = Kr 25,74

1 pakke serranoskinke 2,59 euro = Kr 29,37

Gouda ost i skiver; 1 euro = Kr 11,34

2 stk Cola Zero a 1,29 euro = Kr 29,25

1 flaske Codorniu Cava Rose 5,75 euro = Kr 65.20

Totalt 16,86 euro = Kr 191,19

Spar-butikken i Puerto de Mogan vs Meny hjemme i Norge:

- 1 Cola Zero 0,5 liter kr 14,62 på SPAR. Meny: kr 25,50 + pant

- 1 croissant kr 4,76 på SPAR. MENY: kr 20,90

- 104g Zeranoskinke «Noel». SPAR kr 29,36. MENY: kr 149 for 100g «Noel»

- 1 boks 0,33 Carlsberg kr 7,59, kr 34,40 på Meny hjemme

- 1 liter Absolut vodka kr 196 kroner, på Vinmonopolet kr 505

- 0,75 Jack Daniels Tennessee kr 311, på Vinmonopolet kr 442,90

- 1 liter Baileys kr 189 på Spar, kr 389,90 for 0,75 liter på Vinmonopolet

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS