Strawberry - med Petter A. Stordalen i spissen, lanserer en helt ny hotellkjede.

Lanserer helt ny hotellkjede

Strawberry og Slättö lanserer en helt ny hotellkjede. Det første hotellet i den nye kjeden skal åpnes i andre kvartal neste år, og målet er 20 nye hoteller i Norden i løpet av de neste 10 årene. Kjedens navn blir offentliggjort senere.

Slik blir det første hotellet i Strawberrys nye hotellkjede. Kjedens navn er fortsatt ikke kjent.
Slik blir det første hotellet i Strawberrys nye hotellkjede. Kjedens navn er fortsatt ikke kjent.

En helt ny hotellkjede med nordiske ambisjoner er resultatet når Petter Stordalen og eiendomsinvestor Slättö går sammen og presenterer et nytt samarbeid.

Strawberry og Slättö presenterer et nytt samarbeid der strategiske lokasjoner, kvalitet og bærekraft står i fokus. 

30 år siden Strawberrys siste nye hotellkjede

Strawberrys nye hotellkjede

Hotelloperatør: Strawberry 

Hotellkjedens navn: Lanseres senere 

Gårdeier: Slättö og Strawberry Fields 

Antall hotellrom: 151 (noen av rommene er studioleiligheter med kjøkkenkrok og en rekke større familierom). Gjelder det første hotellet, som åpnes i Falkenberg i 2025

Kort- og langtidsovernattinger 

Restaurant Drive through 

Kids room 

Lounge 

Co-Working 

Gym 

Hurtigladere for bil 

Lokasjoner: Utenfor bykjernen, i nærheten av eller i direkte forbindelse med avkjørsler til de store veiene

For første gang på over 30 år lanserer Strawberry (tidligere Nordic Choice Hotels) en ny hotellkjede. 

De eksisterende kjedene er Quality Hotels, Comfort Hotels, Clarion Hotels og Clarion Collection. 

I tillegg er også Nordic Hotels & Resort under Strawberrys paraply.

Satsingen skjer i samarbeid med eiendomsinvestor Slättö, og den nye satsingen vil komplettere de fire kjedene selskapet har i porteføljen i dag.

Fylle et tomrom

Hotellkjeden vil bestå av hoteller med søkelys på design, være tilpasset både kort- og langtidsovernatting, digitalisering, effektivitet, bærekraft og konkurransedyktige på pris. Målgruppen er bilbårne reisende, idrettslag, og mennesker som tilfeldig eller for en lengre periode trenger overnatting. 

Ambisjonen er å fylle et tomrom i det nordiske markedet, der innenlands- og internordiske reiser har økt kraftig siden 2019.

– Noe å glede seg til, sier Stordalen

– Med den nye hotellkjeden ønsker vi å utfordre at det å stoppe langs veien ikke trenger å bare være kjedelig eller nødvendig, men at det også er et stopp på veien for det man har å glede seg til. Vi ser frem imot åpningen av det første hotellet neste år og mener at vi med denne satsingen vil tilby noe nytt til et segment som har vært glemt over lang tid, sier  eier av Strawberry, Petter Stordalen.

Slättö ser på investeringen i hoteller som et kompliment til selskapets investeringsegment innen bolig, lett industri og logistikk og eiendom.

– Hotellene må hele tiden utvikle seg for å tiltrekke seg en bred målgruppe, i tillegg må hotellene også raskt kunne omstille seg for å møte nye markedsbehov og dermed bidra både til gode gjesteopplevelser og en stabil og sikker lønnsomhet for virksomheten. Hotellkjeden vil derfor utvikle seg som en allsidig servicedestinasjon for å møte akkurat disse markedstrendene, sier leder for hoteller hos Slättö, Erik Möller, i en pressemelding.

Høye bærekraft- og tilgjengelighetsambisjoner

Illustrasjon av hvordan rommene i den nye hotellkjeden skal bli seende ut.
Illustrasjon av hvordan rommene i den nye hotellkjeden skal bli seende ut.

Hotellkjeden vil ha høye bærekraft- og tilgjengelighetsambisjoner, og vil blant annet bygges i tre, ha fornybar energiproduksjon med solceller og geotermisk energi, samt ressurseffektivisering gjennom digitale løsninger og miljøsertifiseringer.

Sverige er først ut for den nye hotellkjeden, men ambisjonen er at kjeden skal vokse på det nordiske markedet de neste årene. Innen ti år skal den nye hotellkjeden bestå av minst 20 hoteller i Norden.

En av komponentene i prosjektet er å tilby hotellets gjester tjenester og tilbud gjennom eksisterende partnere.

Første hotellet skal åpnes i andre kvartal i 2025

Slik blir restauranten i det første nye hotellet i den nye Strawberry-kjeden.
Slik blir restauranten i det første nye hotellet i den nye Strawberry-kjeden.

–  Ambisjonen er å tilby, i tillegg til seng og frokost, sunn og enkel servering, et førsteklasses treningsstudio og hurtiglading av biler gjennom gode og innovative samarbeidspartnere. Gjestens behov vil kunne styre hva vi fyller hotellene med og hvilke samarbeidspartnere vi skal inngå samarbeid med, sier Stordalen.

Det første hotellet har planlagt åpning i andre kvartal 2025 i Falkenberg sør i Sverige. Hotellet vil ha 151 rom og de første avtalene med grunneier og strategiske partnere som skal være med å fylle hotellet med tilbud og tjenester er signert.

Slättö

Slättö er en eiendomsinvestor med søkelys på Norden.

Til sammen forvalter Slättöfonds eiendeler på over 20 milliarder svenske kroner.

Siden oppstarten i 2013 har selskapet gjennomført over 200 transaksjoner med en total transaksjonsverdi på over 35 milliarder svenske kroner.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS