Hedda Leversen Larsen er en av ambassadørene. (Foto: NHO Reiseliv)

Nasjonal rekrutteringskampanje for å styrke næringen

Midt under pandemien lanserte NHO Reiseliv den nasjonale rekrutteringskampanjen «Smak deg frem» med et mål om å rekruttere flere unge til mat- og restaurantbransjen. Det er dessuten gode prognoser for reiselivsnæringen, ifølge en ny rapport.

Det har vært en suksess, som nå videreføres.

I det reviderte nasjonalbudsjett for 2021, har landbruks- og matdepartementet satt avto millioner kroner til oppstart av den nasjonale rekrutteringskampanjen Smak deg frem.

Henrik Hamborg er politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv

Kampanjen, som skal vare frem til 2023, ble en umiddelbar suksess med over 800.000 visninger under fjorårets kampanjeperiode. Til sammenlikning hadde NRKs «Maskorama» 828 000 seere på premieren i 2020, mens «Skal vi danse» fikk inn 478 000 seere på semifinalen i TV 2 i 2021.

— Det er gøy å se at så mange har engasjert seg i Smak deg frem. Det er derfor gledelig å kunne meddele at vi nå viderefører kampanjen for å inspirere enda flere unge til å “smake seg frem” og søke seg inn på restaurant- og matfagene på videregående skole – for det er mangfoldige yrkesveier og muligheter i mat- og restaurantbransjen akkurat nå, sier politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv, Henrik Hamborg.

Reiselivet skal reise seg igjen

Det er gode prognoser for reiselivsnæringen, ifølge en ny rapport. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Etterspørselen etter kompetanse har vært en utfordring over lang tid i mat- og restaurantbransjen, men utfordringen eskalerte som følge av pandemien. Stengte grenser, permitteringer – som har gjort at folk har søkt seg til andre bransjer – og mindre tilgang til europeiske sesongarbeidere har ført til mangel på arbeidskraft i reiselivsnæringen.

– Det er bekymringsfullt. For å få bukt med dette problemet har NHO Reiseliv, politikere og andre aktører, sett oss nødt til å iverksette kraftfulle tiltak sammen. Slik ble Smak deg frem-kampanjen til, forteller Hamborg, og legger til at han likevel ser optimistisk på fremtiden.

For ifølge en fersk rapport, utført av Menon Economics på oppdrag fra NHO Reiseliv, vil norsk reiseliv reise seg igjen, og den vil fortsette den gode veksten vi hadde før pandemien.

Rapporten understreker at den samlede reiselivsomsetningen i Norge vil vokse med 300 milliarder kroner i 2030 – som tilsvarer en vekst på 45 prosent fra 2019. Økningen vil være størst innenfor aktiviteter og kultur med totalt 62 prosent fra 2019 til 2030. Serveringstjenester vil også ha høy vekst med 52 prosent.

– Trenger mange dyktige ansatte

En av ambassadørene for Smak deg frem, Lava Aarsland, i aksjon. (Foto: NHO Reiseliv)

– Det betyr at vi vil trenge mange flere dyktige ansatte fremover, som også fremheves i årets kampanje. Nytt i år er at kampanjen inngår i et nasjonalt samarbeidsprosjekt, med utvidet innhold og flere partnere. Målet med satsingen er å vise frem de spennende mulighetene og fortrinnene du får med en utdannelse innen Restaurant- og matfag. Budskapet er at «det ikke handler om hva du blir, men hva du lærer», poengterer Hamborg.

– I tillegg til fagkunnskapen ungdommene tilegner seg, får de trent på temaer og egenskaper som bærekraft, ledelse, mestring og kreativitet, for å nevne noe, fortsetter Hamborg.

Oppgang i søkertall i skoleåret 21/22

I tillegg til høye visningstall i 2021, var det også en oppgang i antall søkere til Restaurant- og matfag for inneværende skoleår.

– Det er vanskelig å måle om det har en direkte korrelasjon med fjorårets kampanje, men vi så en oppgang i søkertall etter at den fant sted. Det er gledelig. Så er det viktig å huske på alle de lokale aktivitetene som gjennomføres i hele landet. De er viktige for kjentgjøringen av faget. Vår kampanje vil blant annet øke bevisstheten blant ungdommer og deres foresatte. Vi er opptatt av at innsøkingen til faget forblir høyt også i årene fremover og skal gjøre alt vi kan for at årets kampanje blir en suksess, sier Hamborg.

Han understreker at en slik satsing er viktig for Norge skal landet nå regjeringens mål, og bli matnasjon Norge innen 2030.

– Vi er allerede godt på vei til å bli en matnasjon: Det har vært en kraftig vekst i antall restauranter over hele landet, både i form av enkle spisesteder restauranter i verdensklasse. Norge har vunnet en rekke internasjonale kokkepriser, og stadig flere norske restauranter har fått Michelin-stjerner. De som velger å starte på restaurant- og matfag nå, vil oppleve mange bedrifter over hele Norge stå klare til å ønske unge folk velkommen med på laget ved endt utdanning.

Står bak «Smak deg frem»

Magnus Svendsbø. (Foto: NHO Reiseliv)

Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Sjømat Norge, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).

– Det at alle vi går sammen om denne satsingen betyr at vi kan nå ut bredere og at vi kan gjennomføre flere tiltak. Det er viktig å understreke at denne kampanjen kommer i tillegg til de regionale og lokale tiltakene, som også er veldig viktige. Utover en nasjonal markedsføringskampanje, skal prosjektet blant annet utvikle en verktøykasse som vil komme både skoler og opplæringskontorer til gode, sier Hamborg.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS