Lokalmat-standen på Smak 2017. (Foto: Morten Holt)

Løft for lokalmat og -drikke på Smak 2017

Smak 2017 viste frem bredden av store internasjonale merkevarer til små lokalprodusenter. I samarbeid med Hanen, løftet Smak frem lokalmat- og drikkeprodusentene når bransjen i Norden var samlet, og responsen fra markedet var overveldende.

Publisert
Halvor Nordahl er daglig leder for Skreppa As i Morgedal, som var en av utstillerne på lokalmatstanden på Smak 2017. (Foto: Morten Holt)

Smak 2017 ble arrangert på Norges Varemesse 7. til 10. februar, og er Nordens ledende møteplass for nettverksbygging, handel og verdiskaping innenfor mat- og drikkebransjen. Daglig leder i HANEN, Bernt Bucher-Johannessen, satt i hovedkomiteen for Smak 2017, og for ham var det viktig å løfte frem de mindre aktørene i matbransjen.

– Det er både gledelig og viktig at denne typen produsenter lykkes på en arena som SMAK, slik at deres produkter blir mer synlige i horeca-markedet. Produsentene som deltok på vår stand har gitt tilbakemelding om at de har knyttet mange solide kontakter som vil representere en vesentlig omsetningsvekst fremover, uttaler Bucher-Johannessen.

Elin Hafsøe i Safteriet (Foto: Steinar Aanestad)

Økende interesse for lokalmat og -drikke

Smak-messen arrangeres hvert tredje år, og Hanen deltok med egen stand også i 2014. Dette var svært vellykket, og flere av årets deltakere deltok også forrige gang. Blant dem er Safteriet som produserer rene drikker basert på rene smaker. Daglig leder i Safteriet, Elin Hafsøe, er svært fornøyd med arrangementet.

Produkter fra Safteriet. (Foto: Mette Møller)

– Arbeidsmengden vår har økt betraktelig etter Smak 2017. I løpet av messen opprettet vi kontakt med mange potensielle kunder over hele landet, delte ut over tusen visittkort og traff flere av våre eksisterende kunder. På Hanens stand fremmet produsentene hverandre, og publikum responderte svært godt på både våre produkter og verdier, uttaler Hafsøe.

Viktig med lokalprodusenter på Smak

– Ved å synliggjøre og koble varer fra mindre leverandører med lokal forankring mot serveringsbransjen møter man dagens forbrukerbehov, som ønsker å vite mer om matens historie og opprinnelse, sier prosjektleder for Smak 2017, Torill Engelberg.

Tett på 29 500 B2B-besøkende fikk dette budskapet når Smak 2017 og Mat & Emballasje ble arrangert. Totalt 460 utstillere var til stede for å presentere sine produkter.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS