PerMælengVinguide

Per Mæleng – en ensom sjel

En av Norges vineminenser Per Mæleng (57) har tatt steget ned fra vinhyllen og lansert boken "En vingurus guide til himmelen". Boken ført i pennen av en ordkunstner og vinkjenner er en hyllest til den kresne smaken. Og la det være klart med en gang, dette er ingen vinbok for nybegynnere.

Publisert

Middagsgjesten fra helvete - Per Mæleng.

For dem som ikke har et forhold til forfatteren finner du ham som fast spaltist i Vinforum og i det daglige som produktsjef med ansvaret for spesialbutikkene og kommende vinauksjoner i Vinmonopolet, en stilling som i følge ham selv er en drømmejobb og for utenforstående åpenbart skreddersydd for vineminensen.

Uten tvil en bibel for noen

Vinnerden Per Mæleng strekker ordspillet rundt temaene svært lang til tider og man må noen ganger lese avsnittene flere ganger for å forstå eller komme inn i forfatterens dype forståelse. Boken er velskrevet og gir en filosofisk tilnærming til vinglede og kvalitet, herlig ukommersielt og det er ingen tvil om at boken vil bli en bibel for noen kresne sjeler.

Boken skiller seg helt klart ut fra mengden av faktabaserte vinbøker. Forlegger Erling Kagge har tatt en risiko ved å lansere boken, nisjen for vinbøker i Norge er svært smal, men etter min mening er guiden en klar kandidat til å bli en bokbauta i norsk vinmiljø – eller i det minste en slags nekrolog over en eremitts store interesse for kvalitesvin og den forståelsen av hva kvalitetsvin er.

Ut i fra godt plasserte personportretter i Aftenposten og Dagens Næringsliv og i forbindelse med bokutgivelsen kan man få inntrykk av en ekte vinsnobb som bringer egne vinglass, mat og vin i selskaper og omtales som middagsgjesten fra helvete, han kan endog be egne gjester gå i dusjen fordi det lukter for mye parfyme! Selv ser jeg kun en til dels ensom, belest og kunnskapsrik mann som sitter på sine edle dråper, som i en årrekke har delt sin kunnskap og beriket det norske og utenlandske vinmiljøet.

Terningskast seks

Per Mæleng sto først og lenge i kamp mot hva Vinmonopolet stod for tidligere, for deretter noen tiår senere fremstå som en slags leiesoldat som pleier Vinmonopolets omdømme og kunnskapskrav fra en etter hvert økende masse av kunnskapsrike kunder.

Mange vil kalle strategien til Vinmonopolets ledelse indirekte kjøpt og betalt, men begge parter hadde sikkert det velkjente ordspillet ”if you can’t beat them, join them” av senator James E. Watson i bakhodet.

Selv betrakter jeg den som en av de viktigste beslutninger Vinmonopolets ledelse har gjort for å forlenge monopolets levetid i Norge. Boken vil uansett overleve monopolet, for god smak og forståelsen av den vil aldri gå av moten. Det har både forlegger og forfatter fått frem og min klare anbefaling gis med terningskast seks!

Pris: 399 kroner

ISBN: 978824891212

Les mer på Vinofil.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS