Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Studenter skal bli kjent med sjømatnæringen

I 2017 eksporterte Norge sjømat for hele 94,4 milliarder kroner. Men til tross for at det er en av våre viktigste eksportartikler, vet unge lite om hva de kan jobbe med i næringen. Masterstudenter skal nå få oppleve mulighetene.

Publisert

En måte å gjøre unge kjent med sjømatnæringen er gjennom marin student-bootcamper. Sett Sjøbein skal på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet arrangere tre bootcamper i ulike landsdeler i 2018, hvor den neste skal holdes i Sogn og Fjordane fra 13. til 19. september.

Studenter fra alle studieretninger på masternivå fra alle høyskoler og universitet i hele landet har kunnet søke om å delta.

Innsikt i hvilke muligheter som finnes

– Vi har valgt ut 20 topp motiverte studenter som får bli med denne gangen. Vi tar dem med for å møte sjømatnæringen, hvor studentene får innsikt i hvilke muligheter de har til å finne spennende jobber, selv om de fleste av de ikke har studert tradisjonelle marine fag, sier leder i Sett Sjøbein, Janita Arhaug.

Etter to dager med bedriftsbesøk og presentasjoner studentene satt sammen i fem tverrfaglige grupper som skal konkurrere om å finne den beste innovative løsningen på en viktig utfordring for næringen. Løsningsforslagene skal leveres innen 48 timer.

Studentene får også veiledning av folk fra næringen, og et islandsk selskap som heter Icelandic Startups, som er ekspert i å trene opp gründerbedrifter.

Vinner kåres av fiskeriministeren

Gruppene skal presentere sine løsningsforslag ved å levere en forretningsrapport, og presentere for en fagjury. Studentene skal igjen i ilden og presentere sine løsningsforslag på en næringskonferanse i regi av Måløy Vekst 18. september, og der skal fiskeriminister Harald Tom Nesvik kåre vinneren.

– Jeg håper og tror at bootcampen kan være med på å styrke rekrutteringen til sjømatnæringen, for vi trenger flere flinke folk. Samtidig er det viktig at næringen lytter til de unge, og jeg håper mange bedrifter har mulighet til å delta på konferansen i Måløy, sier Nesvik.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS