Cafe-Opus-ny

Umoe Catering Café økte 27 prosent

Umoe Catering Café (UCC) er kraftig på hugget og økte omsetningen med 27 prosent i fjor, fra 294 milioner i 2006 til 385 millioner i 2007. Café Opus, som er Norges største cafékjede, gjennomgår nå en foryngelsesprosess.

Publisert

Ebitda – driftsresultatet før goodwillavskrivninger – ble forbedret 32,7 til 44,4 millioner i samme periode.

6 millioner gjester

Hvis vi dukker ned i tallene, ser vi at seks millioner kunder i 2007 kjøpte små og litt større måltider i en av Umoes cafeer i fjor. Gjennomsnittlig handlet de for 64 kroner netto.

– Det er riktig hvis vi sier at hvert kasseinnslag er et kundebesøk, bekrefter adm. direktør Robert Nes.

Nye virksomhetsområder

Cafévirksomheten har alltid vært solid en god nummer to – etter Peppes – i Umoe Catering, tidligere Narvesen Servering. 2007 er likevel det store gjennombruddsåret, etter suksess på nye virksomhetsområder.

Lufthavnservering ikke bare kan, men skal bli et stort og viktig område. UCC er pr. i dag er inne på Flesland, og vant i fjor Sola i konkurranse med det globale selskapet Select Service Partner (SSP), som hadde hatt hånd om Sola i 37 år.

– Jeg har store forventninger til at flyplasser skal bli en alt større og viktigere arena for Umoe Catering Café fremover, sier Robert Nes.

Opus pilaren

Men pilaren i UCC er og forblir Café Opus. Egentlig er det et kjøpesenterkonsept, på plass i 24 kjøpesentre fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord, men det fungerer også svært bra i andre trafikksentra som sentralstasjonene i Oslo og Trondheim.

I Trondheim er også Opus inne på St. Olavs Hospital, koplet sammen med kioskkonseptet Pronto Pronto.

Store varmretter

– Vi profilerer Opus med ”store varmretter – en skikkelig middag for alle”, sier Robert Nes. Og det er fordi vi definerer målgruppen bredest mulig: Det er vel og bra at alle kan hente små kjappe måltider hvor som helst ”i farta”. Men det må også finnes oaser hvor man kan sette seg ned og nyte et litt større måltid. En oase så å si midt i trafikken.

– Her skal ekteparet i sekstiårene fra landet finne seg like godt til rette som det unge venninneparet som vil roe seg ned med et godt måltid.

Brøsjes opp

Egentlig bare gloria med Opus. Men det er når driften er god, fremtiden skal sikres.

– Alle café- og restaurantkonsept har en livssyklus. Profilen begynner å bli litt sliten. Derfor blir den nå brøsjet opp, med en tilsvarende oppgradering av menyene. Vi må følge med tiden, i dobbelt forstand, understreker. Robert Nes.

Markedssjef Greta Hardal har vært ansvarlig for logoer og grafiske elementer og utviklingssjef Tone Melgaard for uttrykk og innredning i renoveringen av Opus-profilen. ”Pilot light” er lagt til frontcafeen i GlasMagasinet i Oslo. Sukker Design har bistått faglig i foryngelseskuren, og Bernt Pedersen i Opplevelsesdesign med materialvalg.

Spenstig

– Moderne, ja. Men uten å skremme bort ekteparet på seksti fra landet. Nye element på veggene er et egendesignet tapet og stein. Spenstige gjennomgangsfarger er turkis og grønt. Mørkbrunt trekk og puter på sofaen langs bakveggen. Lave skillevegger for å skape en lun atmosfære. Nygamle lamper. Nye møbler i originalt trehvitt – bare i Opus!

Men altså ingen konseptcafé, poengterer Tone Melgaard. – Her skal det være greit å kjøpe og spise kjøttkaker som før. Vi skal fortsette å servere romslige varmretter, best på juletallerken og kumler og annen norsk tradisjonsmat.

Litt retro i moderniseringen? – Ja visst!

Powered by Labrador CMS