Geir Skeie Arne Hjeltnes

Kokker en ettertraktet merkevare

Glem merkevarenavn som Volkswagen, Microsoft og IKEA. Ifølge bladet Kampanje er det ikke mange merkevarer som får så mye eksponering som kjente kokker. En av de norske kokkene med størst suksess, Geir Skeie forteller at han har vært svært bevisst i arbeidet med å bygge opp seg selv som merkevare.

Publisert

Ifølge bladet Kampanje er det ikke mange merkevarer som får så mye eksponering som kjente kokker. Her Geir Skeie etter seieren i Bocuse d`Or Europe. (Foto: Morten Holt)

– TV-fokuseringen gjør det mulig for kokkene å bygge seg opp, selv uten restaurant. De som har egen restaurant, innser raskt at det er mye mer å hente på TV, via sponsorer og med kokebøker, uttaler Edouard Cointreau, som står bak en fersk statistikk utarbeidet av Wikipedia, skriver Kjøkkensjefen, Norges Kokkemesteres Landsforenings offisielle fagblad.

Kokker på nettsøktopp

Månedstall fra den engelske versjonen av Wikipedia viser at flere søkte på den amerikanske TV-kokken Julia Child enn på Twitter, Microsoft og Amazon. Velkjente Gordon Ramsay og Nigella Lawson slo både VW, Guinness og IKEA i den samme oversikten, skrives det i bladet.

Skeie utnytter markedsføringsverdien

Geir Skeie har vunnet Bocuse d’Or to ganger, og ifølge engelskspråklige Wikipedia får 29-åringen fra Norge like mange søk på nettet som blant andre Ferran Adriá, mannen bak det som de siste årene har vært verdens mest kjente restaurant, El Bulli utenfor Barcelona.

– Jeg bruker navnet mitt for det det er verdt, og forsøker hele tiden å få det frem. Det er greit å utnytte Bocuse d’Or-tittelen så godt som mulig, sier Skeie til Kjøkkensjefen.

1. november åpner for øvrig Skeie sin egen restaurant i Sandefjord.

Samtidig er det viktig å markedsføre seg riktig, og Skeie synes at blant andre Jamie Oliver er utaktisk når han selger for Tefal.

– De lager dårlige stekepanner. Det vil ødelegge for Oliver i det lange løp, sier Skeie til Kampanje.

Ønsker du å abonnere på gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no. Klikk her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS