Sca Tork Volvo Ocean Race2

SCA og Tork deltar i Volvo Ocean Race

Det globale hygieneselskapet SCA og tilhørende merkevarer, inklusive Tork, deltar i 2014/2015-utgaven av Volvo Ocean Race, verdens tøffeste regatta over åpent hav. De værharde områdene og de ekstreme forholdene under racet vil by på store utfordringer, for eksempel hygiene, selve kjernevirksomheten til Tork.

Publisert

Trening med Team Sca.

– Gjennom dette initiativet får vi en mulighet til å jobbe tett sammen med et nøye utvalgt jentelag som kommer til å bli utsatt for beinharde utfordringer over en lang periode. De vanskelige forholdene under racet betyr at alle detaljer bidrar til å forbedre prestasjonene. Volvo Ocean Race, som starter 4. oktober, vil garantert sette både forretningsmodellen vår og Tork-produktene på en knallhard prøve, sier Line Pedersen, som er produkt & markedssjef for merkevaren Tork.

Må være robuste og tåle en trøkk

Om bord må produktene som brukes tåle en trøkk!!

Tork er en global leverandør til storforbrukere og leverer altomfattende hygienetjenester og -produkter til flere bransjer som restauranter, hoteller, industri, helse og renholdsbyråer for å nevne noen.

– Tork-produktene må være robuste og tåle en trøkk. Og det kommer utstyret ombord til å få, det er helt sikkert. Å mestre de krevende forholdene under racet vil gi unik innsikt når det gjelder sentrale forretningsfaktorer, som samarbeid og operativ drift, noe som er relevant både for oss og for våre kunder, men også for fremtidig produktutvikling, sier Pedersen.

Avsluttende forberedelser

Liz Wardley, båtens kaptein.

For tiden befinner mannskapet seg i siste stadiet av de 18 månedene med forberedelser til racet. Forberedelsene omfatter alt fra fysisk trening til detaljert planlegning av mengden utstyr og produkter som skal tas ombord.

Vekt er den viktigste beslutningsfaktoren, siden den direkte påvirker ytelsen og hastigheten til båten. Produktteam fra Tork og SCAs andre merkevarer samarbeider tett med mannskapet for å justere og tilpasse produktene og emballasjen, så de skal passe og tåle de ekstreme forholdene ombord. For eksempel må produkter pakkes om i vanntett vakuumemballasje, så de holder seg tørre og holder vekten nede.

– Det utstyret vi bruker ombord er kvantifisert i en grad som kan virke absurd, men i denne typen planlegning teller alle detaljer. Vi har for eksempel gått over fra å telle toalettpapirruller til å telle toalettpapirark, når vi skal avgjøre hvor mye som skal med, sier Liz Wardley, båtens kaptein.

Stor utfordring

Fra et hygienesynspunkt er Volvo Ocean Race en kolossal utfordring. Ekstrem hete, kontinuerlig sjøsprøyt og strenge begrensninger på bruken av ferskvann gjør det vanskelig å opprettholde god hygiene ombord.

Sykdom og skader kan tvinge medlemmer av mannskapet til å trekke seg fra racet (hittil har bare to team fullført racet med samme besetning som de startet med). Den begrensede mengden ferskvann skal utelukkende drikkes. Mannskapet vil generelt ikke kunne dusje på opptil 20-30 dager. Hvis det begynner å regne, løper hele mannskapet opp på dekk og kaster klærne for å få skyllet av seg saltet. For å legge til rette for de mest grunnleggende hygienebehovene bruker mannskapet våtservietter, toalettpapir, vannfri såpe og hetter med vannfri sjampo.

Gjennom hele racet kommer Tork til å dele nyheter, kunnskap og inspirasjon i sammenheng med Volvo Ocean Race. Hvis du er interessert i mer informasjon om racet og Team SCA, kan du lese mer på Teamsca.com.

Volvo Ocean Race

"

Toalettfasiliteter.

Volvo Ocean Race går gjennom en rekke av verdens vanskeligste farvann for seilbåter. Underveis må de krysse åpent hav, navigere mellom isfjell på vanskelige ruter og ta seg gjennom trange kanaler med skipstrafikk. Temperaturforskjellene vil være enorme, og variere fra ekstrem varme til antarktisk kulde.

Volvo Ocean Race er verdens hardeste regatta over åpent hav. Racet starter 4. oktober 2014 i Alicante i Spania. Leggene ender i Cape Town (Sør-Afrika), Abu Dhabi (Forente arabiske emirater), Sanya (Kina), Auckland (New Zealand), Itajai (Brasil), Newport (USA), Lisboa (Portugal), Lorient (Frankrike) og Gøteborg, hvor racet avsluttes 27. juni 2015.

Racet tar ni måneder fra start til mål, og båtene vil ha tilbakelagt ca. 40 000 nautiske mil (65 000 km), noe som tilsvarer 1,6 runder rundt jorden ved ekvator. Racet er delt inn i ni etapper. En etappe kalles en «legg» på seilerspråket. Lengste legg går fra Auckland (New Zealand) til Itajai (Brasil) og vil ta 31 dager. På denne leggen vil mannskapet nå «punkt nemo», det fjerneste og mest utilgjengelige punktet på kloden. Her er det nærmeste menneskelige vesen (som ikke er med i regattaen) en av astronautene på den internasjonale romstasjonen.

I ni måneder vil mannskapet bo sammen på 65 kvadratmeter, dele køyer og spise frysetørket mat. Mannskapets arbeidsdag er egentlig et arbeidsdøgn, og består av seks firetimersvakter. De av mannskapet som ikke er på vakt må fikse ting som trenger vedlikehold eller som må/kan repareres ombord. I tillegg vil større manøvre kreve alle kvinner på dekk, noe som gjør det vanskelig å få hvile lengre tid av gangen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS