Fremtidsmat illustrasjonsfoto

Sammen for sunnere mat

Næringsliv og forskningsmiljøer skal gjennom den nye næringsklyngen Fremtidsmat gå nye veier for å produsere sunnere matvarer.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Fremtidsmat.no

Fremtidsmat er en nyetablert næringsklynge for matvareprodusenter, forskningsmiljøer og kunnskapsbedrifter. Alle medlemmene er opptatt av å utvikle mat med gode helseegenskaper.

– Målet er at forbrukere i fremtiden skal kunne spise sunne matvarer som er produsert på en bærekraftig måte, sier daglig leder Svein Falch.

28 medlemsbedrifter

Næringsklyngen Fremtidsmat skal bidra til at det skapes nye, sunne matvarer som gir medlemmene økt konkurransekraft.

De 28 medlemsbedriftene representerer omlag 10 milliarder i omsetning og rundt 6000 ansatte til sammen. Medlemmene er alt fra store virksomheter som Orkla, Mills, Nofima (matforskningsinstituttet) og NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) til mindre lokale virksomheter som Norsk Matbygg SA.

Illustrasjonsfoto: Fremtidsmat

Skal styrke hverandre

– Vi er med i dette nettverket for å treffe andre næringsmiddelaktører, slik at vi kan styrke hverandre. Målet er lønnsom produksjon av nye, sunne og gode matvarer, sier Katrine Kerr Gammelsrød i Norsk Matbygg.

Hun har sammen med COOP nettopp lansert en ny serie matvarer basert på en spesiell type byggkorn, Duga nakenbygg, som har gunstige helseeffekter.

Inspirere hverandre og utnytte synergier

– Tanken er at medlemsbedriftene skal inspirere hverandre og utnytte synergier gjennom forskningssamarbeid og konsepter for spesifikke markedssegmenter. Global næringsmiddelproduksjon er under sterkt press fra behovet for mer effektiv matproduksjon og lavere kostnader. Dette har medført at en del løsninger som benyttes kan ha uheldige virkninger på natur og helse. Våre medlemsbedrifter ønsker å bygge konkurransekraft ved å tilby produkter med gode helseegenskaper og bærekraft. For å oppnå dette må vi ha et samarbeid mellom bedriftene og kunnskapsmiljøene, sier Falch.

Helse stadig viktigere for forbrukerne

Første medlemsmøte i næringsklyngen Fremtidsmat ble avholdt 8. oktober. Deltakerne ble blant annet servert ferske resultater og forbrukertrender fra undersøkelsen Norske Spisefakta, som Ipsos MMI gjennomfører hvert annet år. Resultatene fra årets undersøkelse viser at forbrukerne aldri har vært mer opptatt av helse enn nå.

– Det vi kommer til å se fremover, er at forbrukere i tillegg til helse blir mer opptatt av hvordan maten produseres, både at produksjonen er bærekraftig, og at det brukes naturlige og sunne råvarer, spår Svein Falch.

Les mer på Fremtidsmat.no

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS